کشورهای موفق در مبارزه با تغییرات اقلیمی

به‌وجود آمدن نوساناتی در الگوهای پایدار آب‌وهوایی به‌دنبال انتشار گازهای گلخانه‌ای منجر به تغییرات اقلیمی می‌شود که راستای مبارزه با این بحران بعضی از کشورها عملکرد بسیار موفقی داشته‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از سال ۱۹۰۰ تا به امروز دمای هوا به میزان ۲۶. ۱ درجه فارنهایت افزایش یافته و در هزار سال گذشته دمای نیمکره شمالی بالاتر از دیگر نقاط کره زمین بوده است. تغییرات اقلیمی بحرانی‌ترین شرایطی است که در سه دهه اخیر جان انسان‌ها و محیط زیست را با تهدیدهایی جدی مواجه کرده و در شرایط فعلی برای گرفتن جان انسان‌ها با ویروس کرونا در حال رقابت است. این بحران تا حد زیادی به‌دنبال ایجاد تغییرات در جو سیاره زمین، اغلب به‌دلیل اقدامات بشری و در پی انتشار بیش‌ازحد گازهای گلخانه‌ای و دی‌اکسید کربن در هوا، شکل می‌گیرد. پوشش دودی هوا گرمای خورشید را به خود جذب می‌کند، باعث ناپایداری الگوهای آب‌وهوایی می‌شود، دمای کره زمین را افزایش می‌دهد و در نهایت وقایعی بسیار دردناک را به‌دنبال دارد. در راستای مبارزه با این تغییرات جوی در سطح جهان اغلب کشورها تلاش‌های بسیاری انجام داده‌اند تا انتشار گازهای آلاینده را به حداقل برسانند و در نتیجه در کاهش دمای زمین سهیم باشند. در ادامه به معرفی موفق‌ترین کشورهای جهان در این زمینه می‌پردازیم.

انگلستان

انگلستان نسبت به سایر قدرت‌های برتر جهان در مبارزه با تغییرات اقلیمی بسیار موفق‌تر عمل کرده است. بر اساس شاخص عملکرد تغییرات آب‌وهوایی که مشارکت مؤثر کشورهای مختلف در مبارزه با این بحران را برای رسیدن به کاهش چشمگیر دمای هوا تا سال ۲۰۳۰ ارزیابی می‌کند، این کشور موفق به کسب ۹۲. ۶۵ از ۱۰۰ امتیاز شده است. هرچند اختلاف امتیاز بریتانیا با سایر قدرت‌های برتر جهان بسیار قابل‌توجه است، این کشور هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به هدف خود مبنی بر کاهش دمای هوا دارد. از سوی دیگر قیمت ذغال‌سنگ در این کشور همچنان با رکود مواجه است که این امر منجر به استفاده از انرژی تجدیدپذیر در مقیاس کم شده است. در بیست و یکم ماه آوریل سال ۲۰۱۷ انگلستان برای اولین بار پس از انقلاب صنعتی یک دوره ۲۴ ساعته را بدون نیروی ذغال‌سنگ تجربه کرد و پس از آن، دولت دستور داد کارخانه‌هایی که سوخت خود را از آن تأمین می‌کنند تا سال ۲۰۲۵ تعطیل شود.

سوئد

مقامات رسمی سوئد با تلاش‌های بی‌وقفه خود توانستند نام کشورشان را با افتخار در رده دوم لیست کشورهای پیشرو در کاهش تغییرات آب‌وهوایی ثبت کنند. دولت سوئد متعهد شده است تا سال ۲۰۴۵ انتشار گازهای گلخانه‌ای در سراسر کشور را به صفر برساند که البته نبود استراژی‌های شفاف برای رسیدن به این هدف منتقدان را به تردید در این باره سوق داده است. بااین‌حال، انتشار نسبتاً کم کربن و وجود سیستم‌های پیشرفته بازیافت در کشور راه را برای تحقق اهداف بلندپروزانه دولت هموار کرده است. اگرچه به نظر می‌رسد که کشور سوئد در مسیر مناسبی برای کاهش تغییرات اقلیمی قرار دارد، بااین‌حال تنها گذشت زمان ثابت می‌کند که دولت تا چه حد در عمل به تعهدات خود موفق خواهد شد.

هندوستان

کشور هندوستان با کسب امتیاز ۹۳. ۶۲ سومین جایگاه رده‌بندی کشورهای موفق جهان در مبارزه با گرم شدن کره زمین را از آن خود کرده است. مقامات رسمی کشور موفقیت خود را مدیون استفاده گسترده از انرژی تجدیدپذیر دانسته‌اند به‌طوری‌که هندوستان در سراسر جهان به عنوان پیشرو در استفاده از انرژی پاک شناخته شده است. رئیس‌جمهور هند پیش از این متعهد شده بود تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۴۰ درصد از نیروی مورد نیاز کشور با استفاده از انرژی تجدیدپذیر تأمین شود، اما موفقیت‌ها در این زمینه به حدی سریع حاصل شده است که محققان پیش‌بینی کرده‌اند دولت هند خیلی زودتر از موعد مقرر به هدف خود دست یابد.

کد خبر 441479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.