محمد علی جهان آرا از سرلشکری تا ممد نبودی ببینی + بیوگرافی و وصیت نامه

محمد علی جهان آرا متولد ۹ شهریور ۱۳۳۳ در خرمشهر می‌باشد. وی به دنبال بازپس‌گیری آبادان در تاریخ ۷ مهرماه ۶۰ بر اثر سقوط هواپیما به درجه رفیع شهادت نائل شد.

به گزارش ایمنا، نوحه معروف «ممد نبودی ببینی» به یاد محمد علی جهان آرا و به مناسبت آزادسازی خرمشهر توسط غلام کویتی پور خوانده شده است.

بیوگرافی جهان آرا

محمد علی جهان آرا در ۹ شهریور ۱۳۳۳ در خرمشهر متولد شد. جهان آرا در سال ۴۸ به رهبری امام خمینی (ره) همراه تعدادی از دوستانش گروه الله اکبر را ایجاد کردند و به مبارزه علیه دولت محمدرضا پهلوی پرداختند.

در اواخر سال ۴۹ همراه برادرش به عضویت گروه مخفی سازمان حزب الله خرمشهر درآمد. به دنبال آن توسط اعضای گروه ساواک شناسایی و زندانی شدند. در جریان این دستگیری بود که جهان آرا به دلیل سن کمی که داشت تنها به یکسال زندان محکوم و سپس به زندان اهواز منتقل شد.

وی پس از قبولی در کنکور، در سال ۵۴ به مدرسه عالی بازرگانی تبریز رفت. یک سال بعد جهان آرا عضو گروه منصورون شد و به مبارزات مسلحانه روی آورد. جهان آرا در ۱۷ شهریور ۵۷، به دلیل کشتار مردم تهران در میدان ژاله از رفتن به سوریه و اردوگاه‌های مقاومت فلسطین باز ماند.

جهان آرا پس از پیروزی انقلاب

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، جهان آرا به خرمشهر بازگشت. او و تعدادی از همراهانش موفق شدند در خرمشهر گروهی را تحت عنوان کانون فرهنگی – نظامی انقلابیون تشکیل دهند.

وی در سال ۵۸ فرماندهی سپاه پاسداران خرمشهر را به عهده گرفت و همزمان جهاد سازندگی این شهر را نیز پایه‌گذاری کرد. با شروع جنگ ایران و عراق در کنار مردم خرمشهر حاضر شد و از این شهر دفاع کرد. یک سال حضور مداوم جهان آرا در جبهه نبرد، از وی متفکری نظامی و برنامه ریز در میدان جهاد ساخته بود. از این رو، در اوایل سال ۶۰ با حفظ سمت فرماندهی سپاه خرمشهر، به سمت فرماندهی سپاه پاسداران اهواز و سرپرستی ستاد منطقه هشت سپاه منصوب گردید.

خانواده جهان آرا

برادر بزرگ‌تر جهان آرا در حمله نیروهای عراقی به خرمشهر به اسارت گرفته شد و هرگز اثری از او پیدا نشد. علی جهان آرا برادر دیگرش نیز در سال ۵۶ دستگیر و در ۲ اردیبهشت ۱۳۵۷ در زندان کشته شد. حسن جهان آرا برادر کوچکترش، سال ۶۰ به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق، به ۷ سال زندان محکوم و در تابستان ۶۷، اعدام شد. فاطمه جهان آرا تنها دختر خانواده جهان آرا می‌باشد. خانمی که جدای افتخار خواهری سه شهید، همسر شهید نیز است.

درگذشت پدر جهان آرا

سید هدایت الله جهان آرا پدر شهیدان محمد، علی و حسن جهان آرا در سن ۹۰ سالگی و در ۲۶ شهریور ۱۳۹۴ به دلیل عارضه قلبی از دنیا رفت. آرامگاه وی در قطعه ۲۵ بهشت زهرا مخصوص خانواده شهدا قرار دارد.

ازدواج جهان آرا

محمد جهان آرا و صغری اکبرنژاد در سال ۵۸ و با تعیین مهریه یک جلد کلام الله مجید و یک سکه طلا با هم ازدواج کردند و زندگی خود را در خرمشهر آغاز کردند.

همسر جهان آرا

صغری اکبرنژاد متولد ۱۳۳۵ در تهران و دارای مدرک لیسانس زیست شناسی از دانشگاه تربیت معلم تهران است. اکبرنژاد پس از ازدواج در دبیرستان ایراندخت مشغول تدریس شد.

فرزندان جهان آرا

جهان آرا و اکبرنژاد دارای دو پسر به نام حمزه و محمد سلمان هستند. حمزه جهان آرا در ۱۰ مهر ۵۹ به دنیا آمد و محمد سلمان یک ماه پس از شهادت پدرش متولد شد.

شهادت جهان آرا

به دنبال بازپس‌گیری آبادان از نیروهای ارتش عراق، در تاریخ ۷ مهر ۶۰ محمد علی جهان آرا و تعدادی از فرماندهان، جهت گزارش عملکرد نیروهای ایرانی به امام خمینی (ره) راهی تهران شدند اما در میانه راه بر اثر سقوط هواپیمای حامل آنها در پرواز هرکولس سی -۱۳۰ نیروی هوایی ارتش، تمامی سرنشینان کشته شدند.

عده‌ای معتقدند دلیل سقوط هواپیما نقص فنی بوده در حالی که عده‌ای دیگر این حادثه را حاصل شلیک موشک دشمن می‌دانند.

مزار شهید جهان آرا در گلزار شهدای بهشت زهرا (س) قرار دارد.

وصیت نامه جهان آرا

بارپرودگارا، ای رب العالمین، ای غیاث المستغیثین و ای حبیب قلبو الصالحین. تو را شکر می گویم که شربت شهادت این گونه راه رسیدن انسان به خودت را به من بنده فقیر و حقیر و گناهکار خود ارزانی داشتی.
من برای کسی وصیتی ندارم ولی یک مشت درد و رنج دارم که بر این صفحه کاغذ می‌خواهم همچون تیری بر قلب سیاه دلانی که این آزادی را حس نکرده‌اند و بر سر اموال این دنیا ملتی را، امتی را و جهانی را به نیستی و نابودی می‌کشانند، فرو آورم.

خداوندا! تو خود شاهدی که من تعهد این آزادی را با گذراندن تمام وقت و هستی خویش ارج نهادم. با تمام دردها و رنج‌هایی که بعد از انقلاب بر جانم وارد شد صبر و شکیبایی کردم ولی این را می دانم که این سران تازه به دوران رسیده، نعمت آزادی را درک نکرده‌اند چون دربند نبوده‌اند یا در گوشه‌های تریاهای پاریس، لندن و هامبورگ بوده‌اند و یا در...

و تو ای امامم! ای که به اندازه تمام قرن‌ها، سختی‌ها و رنج‌ها کشیدی از دست این نابخردان خرد همه چیزدان! لحظه لحظه این زندگی بر تو همچون نوح، موسی و عیسی و محمد (ص) گذشت. ولی تو ای امام و ای عصاره تاریخ بدان که با حرکتت، حرکت اسلام را در تاریخ جدید شروع کردی و آزادی مستضعفان جهان را تضمین کردی. ولی ای امام کیست که این همه رنج‌ها و دردهای تو را درک کند؟! کیست که دریابد لحظه‌ای کوتاهی از این حرکت به هر عنوان، خیانتی به تاریخ انسانیت و کلیه انسان‌های حاضر و آینده تاریخ می‌باشد؟


 

ای امام! درد تو را، رنج تو را می دانم چه کسانی با جان می خرند. جوان با ایمان، که هستی و زندگی تازه خویش را در راه هدف رسیدن حکومت عدل اسلامی فدا می‌کند. بله ای امام! درد تو را جوانان درک می‌کنند، اینان که از مال دنیا فقط و فقط رهبری تو را دارند و جان خویش را برای هدفت که اسلام است فدا می‌کنند.

ای امام تا لحظه‌ای که خون در رگ‌های ما جوانان پاک اسلام وجود دارد لحظه‌ای نمی‌گذاریم که خط پیامبر گونه تو که به خط انبیا و اولیا وصل است به انحراف کشیده شود.

ای امام! من به عنوان کسی که شاید کربلای حسینی را در کربلای خرمشهر دیده‌ام سخنی با تو دارم که از اعماق جانم و از پرپر شدن جوانان خرمشهری برمی خیزد و آن، این است؛ ای امام! از روزی که جنگ آغاز شد تا لحظه‌ای که خرمشهر سقوط کرد من یک ماه بطور مداوم کربلا را می‌دیدم هر روز که حمله خواهر دشمن بر برادران سخت می‌شد و فریاد آنها بی سیم را از کار می‌انداخت و هیچ راه نجاتی نبود به اتاق می‌رفتم، گریه را آغاز می‌کردم و فریاد می‌زدم ای رب العالمین بر ما مپسند ذلت و خواری را.

ممد نبودی ببینی

ممد نبودی ببینی، نوحه‌ای است که به یاد محمد جهان آرا و به مناسبت آزادسازی خرمشهر خوانده شد. شعر این قطعه را جواد عزیزی از رزمندگان خرمشهر سروده و نخستین بار حسین فخری، همرزم او آن را بر سر مزارش خواند. یکسال بعد غلام کویتی پور همزمان با سالگرد آزادسازی خرمشهر این نوحه را اجرا کرد.

دانلود قطعه ممد نبودی ببینی

کد خبر 441446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 11
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ،قنبر IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    14 5
    سلام بعد از شهیدان ما چکار کردیم خداحافظ
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    18 5
    اکثر ما شرمنده شهدا هستیم ... خدا روح شون رو قرین آمرزش کنه.
  • حلما IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    14 5
    واقعاهم ماشرمنده شهدا هستیم
  • الناز IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    14 6
    الهی به خاطر این شهدااین مریضی جهانی را پاک کن
  • سیما IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    14 3
    کاش بودی و میدیدی که خرمشهر تو آزاد گشته