ریزش پی‌درپی بازار سهام و سرگردانی سهام‌داران

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها می‌توان به کاهش ۴۲ درصدی تجارت ایران با چین، ممنوعیت واردات برنج، بهره‌برداری از زیر سامانه تحت وب بیمه بیکاری در کشور و ممنوعیت صادرات کیوی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه، ۳۰ هزار واحد کاهش یافت و این روند کاهشی تا روز دوشنبه این هفته ادامه داشت و به سطح یک میلیون و ۶۰۸ هزار و ۵۸۱ واحد رسید تا با بیش از ۲۲ درصد افت طی ۱۱ روز معاملاتی شدیدترین اصلاح در سه سال گذشته را رقم زده باشد.

عباسعلی حقانی نسب، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایمنا درباره ریزش پی‌درپی بازار سهام به ویژه پس از اجرایی شدن مصوبه تغییر ساعت معاملات بورس، اظهار کرد: این ریزش ناشی از صفحه فروش‌های سنگینی است که از سوی سهامداران عمده یا دیگر اشخاص حمایت نشد.

همچنین همایون دارابی؛ یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه، فراز و فرود در بازار بورس کاملاً طبیعی است و قیمت‌ها نمی‌تواند تا بی‌نهایت روند یکسانی را طی کنند؛ چشم‌انداز این بازار تا پایان سال مثبت است. حقیقی‌ها باید صبر بیشتری داشته باشند؛ بازار سرمایه بازاری بلندمدت است و نباید نگاه کوتاه مدتی به این بازار داشت.

روح الله حسینی مقدم، عضو شورای عالی بورس، نیز به ایمنا گفت: بررسی چرایی ریزش بازار نیازمند تأمل و تحلیل بیشتری است، اکنون در شرایطی قرار داریم که بسیاری از سرمایه‌گذاران شرایط بلندمدت بازار را تاکنون تجربه نکرده‌اند و با ابعاد و جنبه‌های مختلف بازار آشنایی کامل ندارند، بنابراین تصور می‌کنند در این شرایط، فروش و خارج شدن از بازار بهترین تصمیم است.

وی افزود: در حالی که اگر روند بلندمدت را در نظر بگیریم به تحلیل دیگری خواهیم رسید بنابراین بهتر است سرمایه‌گذاران صبور باشند و به جای فروش، ارزیابی مجددی از قیمت سهامی که مالک آن هستند داشته باشند، پس از این چند روز با توجه به شرایط کلی بازار و تقویت تقاضا به جمع بندی می‌رسیم که فشار فروش، منطقی نیست و بهتر است سهام داران در تصمیمات خود تجدید نظر کنند.

سهم ایران از تأمین نیاز کشورهای همسایه ۲ درصد است

امین شاکری، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: به رغم اینکه ایران با ١٥کشور همسایه است، سهم ایران از تأمین نیاز حدود ١٢٠٠ میلیارد دلاری کشورهای همسایه، حدود٢٤ میلیارد دلار معادل دو درصد است.

مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تجهیز نکردن و تکمیل زیرساخت‌های صادراتی در استان‌های مرزی، پایانه‌ها و بازارچه‌های مشترک با کشور عراق و ناهماهنگی و پایین بودن کیفیت خدمات ارائه شده توسط دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله مشکلات اصلی صادرات به این کشور است.

معاون نخست وزیر عراق اخیراً اظهار کرده که این کشور اگر بتواند قراردادهای چند میلیارد دلاری که با شرکت‌های آمریکایی امضا کرده را اجرایی کند و سرمایه گذاری سعودی را جذب کند قادر خواهد بود واردات گاز و برق ایران را در سال آینده کاهش دهد.

واردات برنج و صادرات کیوی ممنوع شد

قرار بود از اول مردادماه واردات برنج به صورت فصلی ممنوع شود که با تصمیم ستاد تنظیم بازار به اول شهریورماه موکول شد. بر این اساس از این تاریخ واردات و ترخیص برنج ممنوع می‌شود و تا اول آبان‌ماه نیز ادامه خواهد داشت.

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران از برگزاری میز ملی صادرات کیوی با حضور جمعی از تشکل‌ها، اتحادیه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط خبر داد و گفت: صادرات محصول کیوی تا ۹۹/۷/۱۵ همانند سال‌های گذشته ممنوع خواهد بود.

تسهیلات مسکن روستایی به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از اجرایی شدن افزایش تسهیلات مسکن روستایی به ۵۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: بر اساس تازه‌ترین آمار متقاضیان مسکن ملی تحت مسئولیت بنیاد، ۲۲۰ میلیارد تومان آورده اولیه طرح را واریز کردند.

معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان نیز با بیان اینکه سهم این سازمان در طرح اقدام ملی مسکن مجموعاً ۱۱ هزار واحد است، گفت: تا کنون زمین هفت هزار واحد آن تأمین شده است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان نیز از پایان احداث ۲۰۸۰ واحد مسکونی در مناطق سیل‌زده این استان همزمان با هفته دولت خبر داد.

مدیریت غیراصولی آب و افزایش قیمت زمین، بلای جان کشاورزی اصفهان

کشاورزان اصفهان همواره نسبت به شیوه مدیریت آب رودخانه زاینده رود، گلایه‌مند بوده و بر این اعتقادند که تقسیم عادلانه آب مطابق با برنامه‌های تدوینی وزارت نیرو بر حوضه زاینده‌رود حاکم نیست و حدود ۵۰ درصد از برداشت آب از حوضه زاینده‌رود سرنوشت نامعلوم دارد.

در این زمینه حسین محمدرضایی، عضو هیئت‌مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: برداشت‌های بی‌نام و نشان از آب زاینده‌رود مشکل اساسی کشاورزان این استان است، گزارش‌های فراوانی از برداشت‌های غیرقانونی در بالادست استان اصفهان و حتی استان مجاور داده می‌شود که متأسفانه شرکت آب منطقه‌ای و وزارت نیرو درجهت تأمین آب کشاورزی شرق اصفهان غیرمتعهد عمل کرده و در ممانعت از برداشت‌های غیرقانونی و غیرمجاز از زاینده‌رود توانی از خود نشان نداده‌اند؛ این شرکت هنوز نتوانسته در این زمینه به تعهدات خود عمل کند درصورتی‌که تنها پاسخگوی کشاورزان، وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای هستند.

همچنین، مهرداد مرادمند، مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، نیز گفت: سرمایه‌های سرگردانی که به صورت نقدینگی در کشور وجود دارد موجب افزایش قیمت زمین شده است که تهدید جدی برای کشاورزی است.

خروجی سد زاینده رود کاهش یافت

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از کاهش خروجی سد زاینده رود خبر داد و ابراز امیدواری کرد با صرفه‌جویی در مصارف به ویژه در بخش کشاورزی تا پایان شهریور آب برای کشت تابستانه توزیع شود.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: ایجاد بادشکن غیر زنده با هدف جلوگیری از حرکت ماسه‌های روان و کنترل ریزگردها در ۵۰ کیلومتر از مناطق اولویت دار کویری اصفهان در حال اجراست.

امضای تفاهم‌نامه برای تأمین ۱۰۰ هزار تن کود اوره

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از امضای تفاهم‌نامه برای تأمین ۱۰۰ هزار تن کود اوره با پوشش گوگردی به منظور مصرف در شالیزارهای برنج کشور خبر داد.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز گفت: کود شیمیایی فسفات وارداتی است که میزان زیادی از آن در بنادر روی کشتی‌ها نگهداری شود و برای وارد کردن آن ارز نداریم می‌شود یارانه این کود پیش از این تأمین می‌شد اما اکنون دولت متعهد شده است کمبود این کود را جبران کند.

اشتغال آفرینی در تعاونی‌ها برای ۲۶۰ هزار نفر

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به‌زودی حدود سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان طرح تولیدی با اشتغال‌آفرینی برای حدود ۲۶ هزار نفر در مجموعه تعاونی‌های کشور افتتاح می‌شود.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: در روز تعاون در کل کشور ۳۸۳ طرح تعاونی افتتاح می‌شود که از این تعداد ۶۸ طرح در اصفهان افتتاح خواهد شد اصفهان از نظر تعداد در کل کشور رتبه اول را دارد، ۱۴۴۳ شغل مستقیم از این طریق ایجاد خواهد شد، اعتبار آن ۹۷ میلیارد تومان است که بر خلاف سایر بنگاه‌های تعاونی توسعه عمران، فقط ۱۶ درصد هزینه این شرکت‌ها از محل تسهیلات بانکی تأمین می‌شود.

بهره‌برداری از زیر سامانه تحت وب بیمه بیکاری در کشور

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تا کنون ۲۲ زیرسامانه آن در سراسر کشور عملیاتی شده و در حال بهره برداری است گفت: در حال حاضر، زیر سامانه تحت وب بیمه بیکاری نیز در سراسر کشور در حال بهره برداری و سایر زیرسامانه‌ها نیز در دست تکمیل و اجرای آزمایشی است.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: از دهم اسفندماه تا ۳۱ اردیبهشت ماه به دلیل اضافه شدن حجم بیکاری ناشی از بیماری کرونا و ناتوانی افراد برای مراجعه حضوری به اداره کار سامانه بیمه بیکاری راه‌اندازی شد، در اصفهان ۷۴ هزار و ۹۷۵ نفر پس از کرونا در این سامانه ثبت نام کردند که از این بین ۶۸ هزار و ۵۸۴ نفر مشمول دریافت بیمه شده پیش از کرونا نیز ۲۱ هزار و ۴۲۶ نفر ثبت نام کرده بودند بنابراین جمعاً حدود ۹۰ هزار نفر بیمه بیکاری در استان اصفهان دریافت می‌کنند.

کد خبر 441297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.