تمهیدات سازمان انتقال خون برای پویش نذر خون و پلاسما در ایام عاشورا و تاسوعا

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان در خصوص پویش نذر خون و نذر پلاسما و نحوه فعالیت مراکز انتقال خون استان در روزهای تاسوعا و عاشورا توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیوع کرونا ویروس همه حوزه‌ها را تحت الشعاع قرار داده و اهدای خون نیز از این موضوع مستثنی نیست در چنین وضعیتی افراد از ترس ابتلا به کرونا کمتر به اهدای خون می‌اندیشند و آمار اهدای خون روندی کاهشی داشته است، اما نباید فراموش کنیم که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی همیشگی است و همواره بیماران نیازمند اهدای خون افراد سالم هستند.

چند سالی است در ایام محرم طرح نذر خون اهمیت اهدای خون را به افراد گوشزد می‌کند و این که بدانیم اهدای خون اهدای زندگی است، اکنون نیز در دوران کرونا اهدای پلاسما به عنوان یک روش درمانی است که انجام می‌شود و در این روزها با طرح نذر پلاسما در کنار نذر خون اهمیت این اقدام برای درمان بیماران مبتلا به کرونا بیش از گذشته نمایان شده است، در زمینه نذر خون و اهدای پلاسما با مجید زینلی، مدیر کل انتقال خون استان اصفهان گفت و گویی انجام داده‌ایم که در ادامه شرح آن را می‌خوانید.

هدف برگزاری پویش نذر خون و نذر پلاسما چیست؟

پویش نذر خون از ماه محرم شروع و تا پایان ماه صفر ادامه دارد، امسال نذر پلاسما به نذر خون اضافه شده است، البته اهدای پلاسما از اردیبهشت ماه در مرکز انتقال خون خواجو شروع شده و پلاسماهای اهدایی کاملاً رایگان در اختیار افراد مبتلا به کرونا قرار می‌گیرد و هدف برگزاری پویش نذر خون، نذر پلاسما جلب همدلی و مشارکت مردم در درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ و نیازمند خون و فرآورده‌های خونی است و با اهدای پلاسما و خون در حفظ سلامت جامعه سهیم می‌شویم.
توصیه می‌کنیم افراد همزمان با ایام سوگواری حسینی در این اقدام خیر سهیم شوند و نذر خون برای بیماران نیازمند خون و فرآورده‌های خونی و نذر پلاسما برای نجات بیماران کووید ۱۹ را در اولویت نذورات امسال خود قرار دهند، در شرایطی قرار داریم که به دلیل بحران کرونا ویروس، کشور با کمبود ذخایر خونی برای نجات جان بیماران مواجه شده است و مشارکت در این اقدام می‌تواند در بازگردانی سلامت بیماران تأثیرگذار باشد.

پروتکل‌های بهداشتی انتقال خون به منظور اهدای خون ایمن در روزهای تاسوعا و عاشورا چیست؟

افراد برای ادای نذر خود و اهدای خون به صورت تدریجی و مستمر به مراکز انتقال خون مراجعه کنند و نذر خون را تنها به روزهای تاسوعا و عاشورا موکول نکنند تا از ازدحام جمعیت که در روزهای کرونایی توصیه نمی‌شود جلوگیری شود.

نذر خون در روزهای تاسوعا و عاشورا در مرکز انتقال خون میدان خواجو انجام می‌شود و تدابیر لازم برای مقابله با شیوع کرونا پیش بینی شده و با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی از ازدحام جمعیت داخل این مرکز جلوگیری خواهد شد و در عین حال اگر تعداد مراجعه کنندگان زیاد باشد باید در بیرون از مرکز و فضای باز و با حفظ فاصله منتظر بمانند، برای جلوگیری از ازدحام جمعیت در روزهای تاسوعا و عاشورا افراد می‌توانند به صورت اینترنتی نوبت دریافت کرده و در ساعتی مشخص به مرکز انتقال خون مراجعه کنند.

کدام مراکز اهدای خون برای پویش نذر خون در روزهای تاسوعا و عاشورا فعال هستند؟

از ابتدای محرم مرکز ثابت اهدای خون شهرستان خمینی شهر از روز شنبه تا جمعه در دو شیفت صبح و بعدازظهر فعال است، اما در روزهای تاسوعا و عاشورا در شهرستان خمینی شهر خون‌گیری انجام نمی‌شود و علت این موضوع وضعیت قرمز شهرستان خمینی شهر از لحاظ شیوع کروناست، به منظور جلوگیری از ازدحام جمعیت و اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی خون‌گیری در خمینی شهر در دو روز تاسوعا و عاشورا انجام نخواهد شد.

از ابتدای محرم تا روز جمعه مرکز انتقال خون خواجو از ساعت هفت و نیم صبح تا شش و نیم بعد از ظهر میزبان اهداکنندگانی است که برای نذر خون مراجعه می‌کنند، همچنین روز تاسوعا در دو شیفت صبح و بعد از ظهر و روز عاشورا فقط در شیفت صبح تا ساعت دو بعد از ظهر خون‌گیری در این مرکز انجام می‌شود.

در مراکز اصلی انتقال خون خواجو، کاشان، خوانسار، گلپایگان، نجف آباد و شهرضا در روز تاسوعا و عاشورا خون‌گیری در شیفت صبح انجام خواهد شد و مراکز انتقال خون شهرستان‌های استان در این دو روز از صبح تا ساعت یک بعدازظهر آماده ارائه خدمت به افرادی هستند که نذر خون دارند.

مطمئناً پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در مراکز انتقال خون رعایت می‌شود، در کنار استفاده از لوازم یک بار مصرف و محیط کاملاً استریل شده از افراد می‌خواهیم بدون هیچ نگرانی برای کمک به افراد نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی به این مراکز مراجعه و خون اهدا کنند.

تا کنون چند واحد پلاسمای کوویدی اهدا شده و وضعیت ذخیره آن در استان چگونه است؟

به طور میانگین روزانه بیش از ۱۰و احد پلاسما کوویدی در مرکز اهدای خون اصفهان دریافت می‌شود، اما آمار ابتلا به کرونا و نیاز به پلاسمای کوویدی در استان اصفهان رو به افزایش است و نیاز روزانه مراکز درمانی استان نیز بسیار بیشتر از تعداد واحد دریافتی پلاسما در مراکز انتقال خون است، همچنین اهداکنندگان پلاسما کوویدی کم و افرادی که می‌توانند پلاسما کوویدی اهدا کنند نیز محدود است و پلاسمای درمانی از بیماران بهبود یافته کمتر از ۶۰ سال که بیماری زمینه‌ای نداشته باشند، دریافت می‌شود.

مراجعه افراد برای اهدای پلاسما بسیار کند است، بنابراین هنوز نتوانسته‌ایم ذخیره مناسبی از پلاسمای کوویدی در مراکز انتقال خون اصفهان داشته باشیم و اکنون ذخیره پلاسمای کوویدی استان صفر است، چرا که بر حسب نیاز روزانه تمام پلاسمای‌های اهدایی در مراکز درمانی استفاده می‌شود و تاکنون بیش از ۵۰۰ واحد پلاسما اهدا شده است.

برای افزایش آمار اهدای پلاسمای کوویدی چه اقداماتی شده است؟

بیماران بهبود یافته کرونا می‌توانند ماهی یک بار برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون اصفهان مراجعه کرده و افراد بهبود یافته بیماری کرونا پس از ۲۸ روز بعد از بهبودی کامل می‌توانند نسبت به اهدای پلاسما اقدام کنند و هر بیمار بهبود یافته کرونا می‌تواند در طول شش ماه چندین نوبت برای اهدای پلاسما اقدام کند، از طریق فراخوان‌هایی که در رسانه‌ها داریم، طرح نذر پلاسما و تماس تلفنی با بیماران بهبود یافته تلاش می‌کنیم تا آمار اهدای پلاسمای کوویدی را افزایش دهیم.

بیشترین اهدا کنندگان پلاسما کوویدی چه کسانی هستند؟

اکنون میزان اهدای پلاسمای کوویدی بسیار کم است، در بین مبتلایان کرونا از زنانی که زایمان کرده‌اند یا باردار هستند پلاسما دریافت نمی‌شود، البته زنانی که سابقه بارداری ندارند در صورت ابتلا به کرونا و بهبودی می‌توانند برای اهدای پلاسما اقدام کنند و اهداکنندگان پلاسمای کوویدی در استان اصفهان بیشتر مردان هستند.

وضعیت ذخایر خونی استان اصفهان چگونه است؟

گرما و شیوع کرونا برای افراد محدودیت‌های رفت‌وآمد ایجاد کرده و سبب کاهش اهداکنندگان خون شده است، در حال حاضر ذخایر خونی و فرآورده‌های خونی استان در حالت بحرانی نیست، اما ذخیره خون استان کمتر از سه روز است و نباید فراموش شود که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی همیشگی است و به تمام گروه‌های خونی نیاز داریم و اگر افراد مراجعه نکنند تا چند روز آینده با کمبود خون و فرآورده‌های خونی مواجه می‌شویم، اهدا و ذخیره خون نسبت به مدت مشابه سال قبل تا حدودی کاهش یافته است.

از سال گذشته تا کنون چند نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون استان اصفهان مراجعه کرده‌اند؟

در سال گذشته از ابتدای فروردین ماه تا آخر اسفند ماه حدود ۱۶۵ هزار نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون استان اصفهان مراجعه کردند و از این تعداد حدود ۱۳۱ هزار نفر شرایط اهدای خون را داشته و موفق به اهدای خون شدند. در پنج ماهه ابتدایی سال ۹۹ بیش از ۶۶ هزار نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون استان اصفهان مراجعه کردند و از این تعداد حدود ۵۲ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.

چه تعداد از اهداکنندگان در چند روز گذشته ماه محرم در پویش نذر خون شرکت کرده‌اند؟

از آغاز محرم ۹۹ تا پایان روز دوشنبه سوم شهریور ماه حدود یک هزار و ۶۰۰ نفر در طرح نذر خون مشارکت کرده‌اند و از این تعداد حدود یک هزار و ۳۰۰ نفر موفق به اهدای خون در طرح نذر خون شدند.

چند نفر از کارکنان انتقال خون استان اصفهان به کرونا مبتلا شده‌اند؟

حدود ۱۰ نفر از کارمندان مراکز انتقال خون استان اصفهان به کرونا مبتلا شده‌اند و تا کنون خوشبختانه مورد فوتی در بین کارمندان مبتلا نداشته‌ایم.

کد خبر 441185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایمان IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    1 0
    چه جالب امسال انتقال خون خمینی‌شهر بسته است!!!