کاهش تمایل نیروی بیکار به اشتغال در بسیاری از حوزه‌ها

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به کاهش تمایل نیروی بیکار به اشتغال در بسیاری از حوزه‌ها گفت: برای حل این مشکل با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، اتاق بازرگانی و اداره کار، طرح پویش اجرا شدکه در آن دانشجویان بخشی از دوران تحصیل خود را در کارخانجات سپری خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کامران کلانی ظهر امروز چهارشنبه - پنجم شهریورماه - در نشستی خبری به مناسبت هفته دولت حضور خبرنگاران اظهار کرد: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در دولت تدبیر و امید نهادسازی بازار کار، طراحی نظام کارآفرینی، کاهش فقر و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی را در دستور کار قرار داد.

وی افزود: در اداره کل کار تعاون و رفاه اجتماعی استان اصفهان نیز برنامه‌ریزی انجام شده است تا رویکردهای دولت را نهادینه کرده و برنامه‌های کلیدی را بر اساس آن پیاده سازی کنیم یکی از حوزه‌های بسیار مهم و اساسی تنظیم رابطه بین کارگر و کارفرما برای صیانت از حقوق نیروی کار است.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: در سال ۹۸، تعداد ۲۸ هزار و ۹۵۳ پرونده شکایت کارگری و کارفرمایی در استان اصفهان رسیدگی شد و در ۵ ماهه امسال نیز ۹۶۷۳ شکایت بررسی شده است.

کلانی افزود: درسال‌های اخیر این موضوع در کل کشور به خوبی اجرایی نشده‌است، اکنون سیاست‌گذاری این اداره کل اصلاح علمی روابط بین کارگر، کارفرما و دولت در قالب سیاست‌های غیر یکجانبه است به این معنا که اداره کار با دو شریک اجتماعی خود یعنی کارگر و کارفرما حداکثر تعامل را داشته باشد.

وی ادامه داد: برای تقویت آموزش، در حال متمرکز کردن آموزش‌های حوزه کار در مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت بهداشت کار اصفهان هستیم، از همه ظرفیت‌ها در این حوزه از جمله تشکل‌ها و دانشگاه‌ها استفاده می‌کنیم تا تنش‌های بین کارگران و کارفرمایان کاهش یابد.

رسیدگی به شکایات کارگری از هفته دولت کاملاً الکترونیکی می‌شود

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: از ابتدای هفته دولت فرایند رسیدگی به شکایات به طور کامل الکترونیکی شده است که علاوه بر رسیدگی الکترونیک، کاهش مراجعات و افزایش ضریب سلامت جامعه را به دنبال خواهد داشت.

کلانی افزود: در حال حاضر نزدیک ۲.۹ میلیون شرکت تعاونی در دنیا وجود دارد که ۱۰ درصد کل اشتغال را به خود اختصاص داده و مدل آنها سرمایه محور نبوده و مردم محور است. در این میان ۹۴ هزار و ۳۵۱ شرکت تعاونی در ایران وجود دارد. استان اصفهان نیز ۳۳۱۴ تعاونی با اشتغال مستقیم ۵۲ هزار و ۴۲۹ نفر، ۲۷ اتحادیه فعال تعاونی و هشت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی در اختیار دارد که در این زمین رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

افتتاح ۶۸ طرح در روز تعاون در استان اصفهان

وی اضافه کرد: در روز تعاون در کل کشور ۳۸۳ طرح تعاونی افتتاح می‌شود که از این تعداد ۶۸ طرح در اصفهان افتتاح خواهد شد اصفهان از نظر تعداد در کل کشور رتبه اول را دارد، ۱۴۴۳ شغل مستقیم از این طریق ایجاد خواهد شد، اعتبار آن ۹۷ میلیارد تومان است که بر خلاف سایر بنگاه‌های تعاونی توسعه عمران، فقط ۱۶ درصد هزینه این شرکت‌ها از محل تسهیلات بانکی تأمین می‌شود

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: در راستای شفافیت و تسهیل در انجام امور فعالان بخش تعاون یک سامانه هوشمند و جامع راه اندازی شده که تمام فعالیت‌های این بخش از طریق این سامانه انجام می‌شود، همچنین صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر برای اولین بار در بخش تعاون در کشور ایجاد شده است تا استارتاپ‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، از آن استفاده کنند.

کلانی افزود: برای این صندوق چند خط اعتباری از جمله یک خط از صندوق نوآوری و شکوفایی راه‌اندازی شد است. بانک توسعه تعاون نیز برای شرکت‌های تعاونی دانش بنیان، تعاونی‌های توسعه و عمران و تعاونی‌های مسکن با پیشرفت بیش از ۴۰ درصد، اعتبار ویژه در نظر گرفته است.

۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای شرکت‌های تعاونی بانوان و جوانان

وی اضافه کرد: این بانک همچنین ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای شرکت‌های تعاونی که مدیران و شاغلان آن بانوان و جوانان هستند و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای توسعه بازار تعاونی‌ها در نظر گرفته شده است.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: رفاه مردم ارتباط مستقیم با نرخ بیکاری دارد، توجه نکردن به سمن‌های حوزه اجتماعی و نقش ویژه ندادن به این نهادها باعث شده است که پیشرفت خاصی در این حوزه نداشته باشیم بنابراین در نظر داریم مجموعه خیران اجتماعی استان را تشکیل دهیم که می‌تواند به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک بسیاری کند.

کلانی افزود: راه‌اندازی سامانه جامع مدیریت اجتماعی در سال گذشته باعث شد اطلاعاتی اجتماعی و فرهنگی در اختیار آنها قرار بگیرد، همچنین ۱۰۸ کودک بازمانده از تحصیل در سال گذشته شناسایی و مسیر تحصیل باز گردانده شد.

وی اضافه کرد: اگر مشکل اشتغال حل شود آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش یافته و اعتماد بین مردم و دولت بیشتر خواهد شد. در دولت تدبیر و امید برای اولین بار با رویکرد علمی به توسعه اشتغال و کارآفرینی پرداخته شد. اقتصاد جهانی امروز بر مبنای کارآفرینی و خلاقیت استوار است. تاکنون نقش اداره کار و تعاون و رفاه اجتماعی توزیع منابع بوده است اما امروزه وظیفه مدیریت و سیاست‌گذاری حوزه اشتغال را دنبال می‌کند.

نقش اداره کار در اشتغال‌زایی مدیریت و سیاست‌گذاری است

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: آنچه امروز وزارت کار را از توزیع کننده به مدیر حوزه اشتغال تبدیل کرده رویکردی است که همه چرخه اشتغال را در نظر می‌گیرد و امروز علاوه بر نیروی انسانی، سرمایه، تجهیزات، عوامل طبیعی و سایر عوامل مؤثر در چرخه تولید را نیز شامل می‌شود.

کلانی افزود: مهم‌ترین مشکل واحدهای صنعتی، تولیدی و اقتصادی تأمین پول است، برای حل این مشکل باید تأمین مالی غیر پولی داشته باشیم بر این اساس توافقی بین شرکت صنایع کوچک با فرابورس انجام شده تا شرکت‌های کوچک و متوسط امکان حضور در فرابورس داشته باشد.

وی اضافه کرد: استان اصفهان به عنوان اولین استان، ستادی را تشکیل داد که وظیفه آن تسهیل پذیرش شرکت‌های کارآفرین در بازار سرمایه است تا این شرکت‌ها با همکاری کانون کارآفرینی استان شناسایی و مشکلات آنها رفع شود.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: در نظر داریم طرحی برای آموزش مقرری بگیران بیمه کار بیمه بیکاری برنامه‌ریزی کنیم. قرار است این افراد شناسایی، ظرفیت و توانمندی‌های آنها احساس شود و مسیر بازگشت آنها به اشتغال را فراهم کنیم، این طرح با همکاری اتاق بازرگانی صنایع و معادن استان اصفهان اجرایی خواهد شد.

کلانی افزود: اگرچه نرخ بیکاری در زمستان ۹۸، ۱.۶ درصد کاهش یافت. بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ۲۹ درصد افرادی که در زمستان ۹۷ بیکار شدند از بازار کار خارج شدند.

وی با بیان اینکه تمایل نیروی بیکار به اشتغال در بسیاری از حوزه‌ها رو به کاهش است، گفت: برای حل این مشکل با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، اتاق بازرگانی و اداره کار، طرح پویش را اجرا کردیم که در آن دانشجویان بخشی از دوران تحصیل خود را که شامل هشت واحد کارآموزی است در کارخانجات اصفهان سپری خواهند کرد و این کار باعث می‌شود افراد در حین تحصیل در فضای کاری قرار گرفته و شرکت‌ها نیز تعهد اشتغال افراد را می‌دهند.

استفاده از تجربیات صندوق‌های خرد، راهکار دستیابی به اشتغال پایدار است

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان اظهار کرد: راهکار دستیابی به اشتغال پایدار به ویژه در روستاها و جامعه محلی استفاده از تجربیات صندوق‌های خرد است، در نظر داریم با امضای توافقنامه‌ای با بانک رسالت جامعه محلی را در توسعه مشارکت دهیم.

کلانی افزود: در ۵۰ سال گذشته تلاش شد تا تکنولوژی را فقط با جامعه شهری درگیر کرده و خدمات را به روستاها ببریم که باعث مهاجرت روستاییان به شهر شد و حاصل آن جمعیت ۱۲ درصدی حاشیه نشین شهرها شده است. در ایران هر ۱۰ سال ۱۵ درصد جابه‌جایی جمعیت داریم که باعث شده نسبت جمعیت روستایی به شهری یک‌سوم شود.

وی تصریح کرد: سامانه شفافیت در وزارت کار به تازگی عملیاتی شده که در آن همگی فرآیندها و عملیات‌های زیرمجموعه‌های وزارت کار قابل مشاهد مشاهده است. ایجاد این سامانه گام بزرگی در جهت افزایش اعتماد بین مردم و دولت که افزایش سرمایه اجتماعی بین مردم و دولت را به دنبال دارد، است.

۹۰ هزار نفر در استان اصفهان بیمه بیکاری دریافت می‌کنند

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: از دهم اسفندماه تا ۳۱ اردیبهشت ماه به دلیل اضافه شدن حجم بیکاری ناشی از بیماری کرونا و ناتوانی افراد برای مراجعه حضوری به اداره کار سامانه بیمه بیکاری راه‌اندازی شد، در اصفهان ۷۴ هزار و ۹۷۵ نفر پس از کرونا در این سامانه ثبت نام کردند که از این بین ۶۸ هزار و ۵۸۴ نفر مشمول دریافت بیمه شده پیش از کرونا نیز ۲۱ هزار و ۴۲۶ نفر ثبت نام کرده بودند بنابراین جمعاً حدود ۹۰ هزار نفر بیمه بیکاری در استان اصفهان دریافت می‌کنند.

کلانی افزود: مهمترین مشکل کشور ما در اشتغال‌زایی، مدیریت است زیرا دولت‌های مختلف در حوزه ایجاد اشتغال بر توزیع و تأمین منابع تاکید داشته‌اند در حالی که این کار مشکل را حل می‌کند و در واقع برای انجام این هدف اعتمادسازی مردم انجام شود. بزرگترین تجربیات موفق در حوزه اشتغال و کارآفرینی با سرمایه گذاری‌های کوچک انجام شده است که در نتیجه آن، بخشی از کاهش نرخ بیکاری مربوط به منابع آب و رونق کشاورزی است.

وی اضافه کرد: در استان اصفهان طرح آمایش منطقه توسط سازمان برنامه بودجه انجام شده است، ظرفیت‌های توسعه و پیشران‌های توسعه هر شهر استان احصا شده و در نظر داریم در این مناطق طرحی ارائه دهیم که بر اساس آن شرکت‌های بزرگ معین منطقه در راستای مسئولیت اجتماعی‌شان شوند و در توسعه منطقه زیر و زیرساخت‌های آن نقش آفرینی کنند.

در فعالیت‌های اقتصادی نگاه زنجیره‌ای داشته باشیم

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: از مجموع نزدیک به هزار روستا به تفکیک در ۶۰ روستا مطالعات آمایش انجام شده است و ظرفیت‌ها و اولویت‌ها و توجیه اقتصادی هر فعالیت در منطقه‌ها احصا شده است، الگوی کشت در استان اصفهان نیز برای اولین بار در کشور طراحی شده است که اگر مجریان این طرح‌ها وظایف خود را به خوبی انجام دهند تأثیر بسزایی در اشتغال استان خواهد داشت.

کلانی افزود: باید به فعالیت‌های اقتصادی با دیده زنجیره‌ای نگاه کنیم تا مشکلات کارگری حل شود، نگاه ما به تولید به ویژه در بخش کشاورزی رویکرد ایجاد و تکمیل زنجیره فروش نبوده است اگر دولت می‌خواهد به تولیدکنندگان و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی کمک کند باید مشوق‌هایی در مسیر صدور مجوزها و قوانین مالیاتی و بانکی تعیین کند.

وی اضافه کرد: تعداد پرونده‌های شکایت کارفرمایی و کارگری که در استان اصفهان در رسیدگی می‌شود برابر با هشت استان کشور است. تقریباً حدود ۳۰ هزار پرونده در طول سال در استان بررسی می‌شود. بزرگترین قدم برای کاهش واسطه گری‌ها همین الکترونی شدن نیکی شدن الکترونیکی شدن فرآیند ثبت نام ثبت شکایت است که بر مبنای آن افراد در آخرین مرحله جلسه رسیدگی به پرونده نیاز به حضور ندارند و راهنماهایی که به جای افراد وارد فرآیند می‌شوند نیز در سامانه مشخصات افراد می‌توانند از بین آنها شخصی را انتخاب کنند بنابراین بسیاری از شائبه‌ها در این مورد برطرف خواهد شد.

کد خبر 441131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.