پنج راهکار هوشمندانه برای تحول شهرهای آینده

هوشمندسازی شهرها، راهکاری مفید و اساسی برای غلبه بر مشکلات گوناگون و چالش‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی موجود در شهرهاست که همواره به‌ دنبال افزایش روزافزون جمعیت ساکن در آن‌ها به وجود می‌آید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هوشمندسازی، پدیده‌ای تقریباً نوظهور و لازمه زندگی در دنیای امروز است که این نیاز روزبه‌روز افزایش می‌یابد؛ چرا که بنا بر پیش‌بینی سازمان ملل متحد ۶۸ درصد از جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ ساکن شهرها خواهند بود و سازماندهی زندگی این حجم از جمعیت بدون استفاده از راهکارها و ابزارهای هوشمندانه ممکن نیست. از سوی دیگر چنین افزایشی در جمعیت، شهرها را با چالش‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی رو به رشد مواجه می‌کند.

هوشمندسازی راهکاری برای غلبه بر این چالش‌ها و تبدیل شهرها به اماکنی بهتر برای زندگی محسوب می‌شود و روندی است که امکان ایجاد فضاهایی برای برقراری ارتباطات بهتر میان انسان و فن‌آوری را با استفاده از روش‌های خودکار و بهم‌پیوسته هم‌چون هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ، اینترنت اشیا (IoT) و وسایل حمل‌ونقلی خودکار فراهم می‌آورد.

چنین پیشرفت‌هایی، دنیا و شیوه زندگی در آن را با تغییراتی بزرگ مواجه می‌کند. امروزه هوشمندسازی خانه‌ها، سازه‌ها و به‌طورکلی تمامی مکان‌های موجود روی کره زمین، اصلی پذیرفته شده و قطعی است و نمی‌توان هیچ نقطه‌ای از جهان را عاری از آن تصور کرد. این اصل تنها محدود به فضای خانه‌ها نیست و اکثر نقاط موجود در کل شهرهای یک کشور را در بر می‌گیرد.

شهر هوشمند چیست؟

شهر هوشمند شهری است که برای افزایش راندمان و بهبود کیفیت خدمات و زندگی ساکنان خود از فن‌آوری بهره می‌برد. ابتکارعمل‌های به‌کاررفته در این شهر از سیستم‌های حمل‌ونقل و توزیع برق تا چراغ‌های خیابانی و حتی مدیریت جمع‌آوری زباله را در بر می‌گیرد. ایده ارائه‌ شده برای ساخت چنین شهرهایی این است که در عین استفاده حداکثری و البته صرفه‌جویانه از منابع با استفاده از فن‌آوری و داده، زندگی روزمره ساکنان شهرها آسان‌تر، بهتر و باکیفیت‌تر شود. با استناد به یکی از گزارشات مؤسسه جهانی مک‌کینزی، بهره‌مندی از فن‌آوری‌های هوشمندانه در شهرها منجر به بهبود ۱۰ تا ۳۰ درصدی کیفیت شاخص‌های اصلی زندگی هم‌چون تردد روزانه، مسائل بهداشتی، حوادث و جرم و جنایت می‌شود.

نقش فن‌آوری در تحولات شهری

استفاده هوشمندانه و مبتکرانه از فن‌آوری می‌تواند منجر به بهبودی جنبه‌های مختلفی از زندگی در شهرها شود. به لطف گسترش اتصالات وای‌فای، فن‌آوری‌های اینترنت اشیا IoT و دوربین‌های مداربسته، شهرها می‌توانند از فن‌آوری برای ارتقای سطح ایمنی ساکنان و کاهش مدت‌ زمان واکنش در برابر حوادث استفاده کنند. داده‌های تصویری آنلاین این دستگاه‌ها، به‌منظور ردیابی و تخصیص بهتر منابع در شهرها و نیز بهبود ایمنی عمومی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند.

برای مثال ترافیک؛ این معضل بزرگ شهری یک خطر بزرگ برای زندگی بسیاری از ساکنان شهرها محسوب می‌شود، با این‌ حال فن‌آوری راهکارهایی امیدوار کننده برای رفع آن ارائه داده است. یکی از این راهکارها عبارت است از تنظیم تردد در مسیرهای حمل‌ونقل عمومی بر مبنای تقاضا در زمان واقعی و استفاده از چراغ‌های هوشمند راهنمایی و رانندگی به‌منظور جبران کاستی‌های ترافیکی موجود در خیابان‌های شهری که قادر است ترافیک را تا ۱۵ درصد کاهش دهد.

بهره‌مندی از فن‌آوری همچنین منجر به استفاده بهینه از منابع شهری با افزایش کارایی می‌شود. برای مثال استفاده از سنسورهای اعلام زمان واقعی پر شدن مخزن‌های زباله  باعث می‌شود که ماشین‌های جمع‌آوری پسماند نیازی به مراجعه مداوم به مناطق جمع‌آوری نداشته باشند. بدین‌ترتیب وقت آن‌ها برای عبور از مناطق با سطل‌های خالی و یا نیمه پر تلف نمی‌شود و می‌توانند سریع‌تر به تخلیه ظروف پر و حتی سرریز شده در مناطق اعلام‌ شده بپردازند.

بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز از جمله مزایای بکارگیری فن‌آوری در شهرهاست. علاوه‌بر سرمایه‌گذاری در ایجاد منابع انرژی پاک، شهرهای هوشمند همچنین از فن‌آوری برای کمک به نظارت دقیق بر استفاده متناسب هر زمان  از انرژی و کاهش مصرف آن بهره می‌برند. در این زمینه می‌توان از تجهیز منازل مسکونی به کنتورهای هوشمند مصرف انرژی که در صورت مصرف بیش‌ از حد اخطار می‌دهند یا استفاده از چراغ‌های ال‌ای‌دی حساس به حرکت و قابل تنظیم واکنش بر اساس داده‌های زمانی در خیابان‌ها نام برد.

فن‌آوری‌های شهری همچنین می‌تواند میزان مشارکت شهروندان در امور شهرها را افزایش دهد و آن‌ها را نسبت به شرکت در امور مربوط به بهسازی شهری ترغیب کند. سهولت در گزارش مشکلات و مسائل محلی و اشتراک‌گذاری داده‌ها و منابع به کمک اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی یا جمع‌آوری داده‌های زیست‌محیطی هم‌چون میزان آلودگی‌های صوتی و جوی به کمک نصب کیت‌های هوشمند کم‌هزینه در بالکن منازل و حاشیه پنجره‌ها که به‌گونه‌ای مؤثر می‌تواند نقشه‌ای از داده‌های جمعی از سراسر جهان را به‌دست دهد از جمله مواردی محسوب می‌شود که میزان مشارکت شهروندان در ساماندهی امور شهری را ارتقا می‌دهد.

کد خبر 440773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.