میزبانی متفاوت شهر اصفهان از ایام محرم/ ادای نذر شهروندان در شرایط کرونایی

بیش از شش ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد، مهمان ناخوانده‌ای که تمام رویدادها، فعالیت‌ها و برنامه‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده و ایام محرم نیز از این قاعده مستثنی نشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر سال در ایام محرم هیئت‌های مذهبی شهر با برگزاری مجالس عزاداری، برپایی ایستگاه‌های صلواتی و راه انداختن دسته جات سینه زنی و زنجیرزنی شور و حال حسینی به شهر می‌دادند، اما امسال شیوع ویروس کرونا باعث شده با اعمال بسیاری از محدودیت‌ها، محرمی متفاوت از محرم‌های سال‌های گذشته داشته باشیم.

ستاد ملی مدیریت کرونا دستورالعمل‌ها و ضوابط برگزاری مراسم ماه محرم و صفر را ابلاغ کرده تا برنامه‌های این ایام بر اساس پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شود.

در شهر اصفهان نیز دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد مدیریت کرونا به هیئت‌های مذهبی ابلاغ شده و شهرداری نیز علاوه بر مشکی پوش کردن شهر، تلاش کرده همگام و همراه هیئت‌های مذهبی شهر شرایطی فراهم کند تا هیئت‌ها برنامه‌های خود را به خوبی اجرا کنند.

برای آگاهی از اقدامات شهرداری در این ایام با «غلامرضا ساکتی»، رئیس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت و گویی  انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

با توجه به شرایط کرونایی، امسال برای ماه محرم چه اقداماتی در شهر شده است؟

امسال شهرداری بیش از سال‌های گذشته در سیاهپوش کردن شهر اهتمام داشته‌ و تلاش کرده رنگ و بوی محرم و عزای حسینی را در سطح شهر گسترش دهد در همین راستا بیش از چهار هزار پرچم در سطح شهر نصب شده است.

البته امسال با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان برگزاری مجالس عزاداری با شور و حال سال‌های قبل وجود ندارد از این رو مردم با توجه به شرایط ایجاد شده می‌توانند نذورات خود را به صورت اقلام سیاهپوشی یا بنرهای ویژه ماه محرم توزیع کنند.

از روز پنجم محرم دو هزار و ۵۰۰ پرچم مزین به نام آقا اباعبدالله و حضرت ابوالفضل (ع) در سطح شهر نصب می‌شود و قطعاً کمک و مشارکت مردم می‌تواند حال و هوای شهر را حسینی‌تر کند.

برای بالا بردن سطح ایمنی سلامت شهروندانی که در مجالس عزاداری شرکت می‌کنند شهرداری چه تدابیری اندیشیده است؟

در این ایام شهر شور و حال حسینی پیدا می‌کند، اما متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا محدودیت‌های زیادی در ستاد مبارزه و مدیریت کرونا در شهر اصفهان و در تمامی شهرهای ایران مصوب شده و دستورالعملی جهت ضوابط برگزاری مراسم ایام محرم و صفر ابلاغ شده که بخشی از انجام اقدامات، وظیفه شهرداری است.

یکی از موضوعاتی که شهرداری همه ساله با آن دست و پنجه نرم می‌کند، صدور مجوزهای برپایی خیمه‌های عزاداری و ایستگاه‌های صلواتی و برگزاری مراسم‌ است.

بر اساس مصوبات ستاد کرونا امسال برگزاری مراسم در محیط‌های سر بسته به صورت کامل ممنوع است و صرفاً مجوز برای هیئت‌های عزاداری با مدت محدود (حداکثر دو ساعت) توسط سازمان تبلیغات اسلامی صادر می‌شود که در این مجوزها تاکید شده مجالس عزاداری بدون پذیرایی و پخش نذورات و صرفاً در محیط‌های باز با رعایت فاصله گذاری اجتماعی دو متر در دو متر برگزار شود.

یکی از اقدامات و تسهیلاتی که شهرداری برای شهروندان در این زمینه قرار داده، فعال کردن میزخدمت الکترونیکی است که پس از مراجعه افراد به سازمان تبلیغات درخواست‌های مردمی به صورت الکترونیکی از طریق میز خدمت به شهرداری انتقال یافته و در چارچوب مقررات مجوز صادر می‌شود و نتیجه آن به فرد متقاضی اعلام می‌شود.

امسال برای برپایی ایستگاه‌های صلواتی و پذیرایی از عزاداران مجوز صادر نمی‌شود و این مجوزها تنها برای ایستگاه‌هایی که به صورت آوا و یا نما در سطح شهر قصد فعالیت دارند، بر اساس ضوابط صادر شده است.

فرایند دریافت مجوز برای برپایی خیمه‌های عزاداری چیست؟

نخستین گام مراجعه متقاضیان به سازمان تبلیغات اسلامی است تا بر اساس محتوای فعالیت و در چارچوب رعایت پروتکل‌های ابلاغی، تأیید اولیه از این سازمان دریافت و سپس نامه مربوطه به روابط عمومی شهرداری، سپس به معاونت خدمات شهری و در نهایت به منطقه شهرداری مربوطه ابلاغ می‌شود تا همکاری لازم در این چارچوب صورت بگیرد.

اخیراً اعلام شد به منظور تعامل و همکاری شهرداری با هیئت‌های مذهبی، فضاهای باز در اختیار شهرداری مناطق در صورت نیاز در اختیار هیئات قرار می‌گیرد، شرایط برخورداری از این امکانات چیست؟

در مناطق مختلف شهرداری زمین‌های ورزشی روباز فنس کشی شده وجود دارد که اگر هیئت‌هایی قصد برگزاری مجالس عزاداری دارند و محل مورد نظر آنها در نزدیکی فضاهای باز در اختیار شهرداری باشد، چنانچه به لحاظ ترافیکی مشکلی ایجاد نکند همکاری لازم از سوی شهرداری با هیئت‌های مذهبی انجام خواهد شد تا از فضاهای روباز شهرداری نیز استفاده کنند.

وظیفه ضدعفونی کردن خیمه‌ها، هیئت‌ها بر عهده متولیان برگزاری مجالس عزاداری است یا شهرداری نیز در این زمینه کمک می‌کند؟

دستورالعمل‌هایی در این زمینه ابلاع شده که باید توسط متولیان در هنگام برگزاری مجالس عزاداری رعایت شود، اما شهرداری جهت ضدعفونی کردن مسیرهای منتهی به محل‌های عزاداری و مکان‌های مرتبط از جمله سرویس‌های بهداشتی، قطعاً همکاری لازم را می‌کند و مواد ضدعفونی که معمولاً آب ژاول رقیق شده است، در اختیار متولیان امر قرار می‌گیرد.

در صورت مراجعه متولیان هیئت‌ها، علاوه بر در اختیار قراردادن آب ژاول، همکاری جهت استفاده هیئت ها برای استفاده از نیروهای خدماتی برای سمپاشی انجام می‌شود.

نیروهایی که در زمینه ضدعفونی کردن شهر فعالیت می کنند، بی‌شک در معرض خطر و تهدید کرونا قرار دارند، برای حفظ سلامتی این افراد چه تدبیری اتخاذ شده است؟

با شیوع ویروس کرونا یکی از آسیب‌پذیرترین پرسنلی که پس از کادر بهداشت و درمان در معرض خطر قرار دارند کارکنان خدمات شهری شهرداری هستند چرا که شبانه روز با پسماندهایی که توسط مردم تولید می‌شود و با آلودگی‌هایی همراه است در تماس هستند از این رو با شیوع ویروس پروتکل‌های بهداشتی به شرکت‌های پیمانکار شهرداری ابلاغ شد که در چارچوب آن کارگران موظف به استفاده از وسایل بهداشتی از جمله ماسک و دستکش و رعایت پروتکل‌های بهداشتی شدند.

حدود ۴۰ هزار ماسک در ایام عید تهیه و در اختیار شرکت‌های پیمانکار قرار داده شد تا تمام کارگران به ویژه کارگران حمل پسماندهای خانگی هنگام انجام فعالیت از این وسایل بهداشتی استفاده کنند.

غربالگری کارگران شهرداری هر ۱۵ روز یکبار توسط عوامل بهداشت انجام می‌شود همچنین کارشناسان بهداشت آموزش‌های لازم را به کارگران ارائه می‌کنند تا نکات لازم برای مراقبت از سلامتی خود را بیشتر بدانند؛ این اقدامات باعث شده کمترین درگیری با مسائل ناسی از شیوع کرونا را در حوزه کارگری داشته باشیم.

در این ایام نیروهای آتش نشانی آماده‌باش هستند؟

سازمان آتش نشانی همچون سال‌های گذشته همزمان با آغاز فعالیت‌های هیئت‌ها و تکایا اقدام به بازدید ایمن سنجی از فضای داخلی این مکان‌ها، امکانات و تجهیزات داخلی آن کرده است.

در راستای افزایش تأمین ایمنی عزاداران حسینی اکیپ‌های عملیاتی این سازمان هر شب قبل و در حین برگزاری مراسم سوگواری از محل هیئت‌های میزبان بازدید می‌کنند، همچنین کپسول‌های اطفای حریق به صورت امانی در اختیار هیئت‌ها قرار می‌گیرد.

البته از برگزارکنندگان مجالس عزاداری انتظار می‌رود تا با رعایت دستورالعمل‌های ایمنی و پروتکل‌های بهداشتی همواره حفظ سلامت شهروندان را در اولویت قرار دهند.

کد خبر 440750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.