سرمایه‌گذاران صبور باشند و سهامشان را مجدد ارزیابی کنند

عضو شورای عالی بورس با اشاره به تصمیمات این شورا برای تقویت تقاضا، گفت: در حال حاضر فشار فروش منطقی نیست و بهتر است سهام‌داران در تصمیمات خود تجدید نظر کنند.

روح الله حسینی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تصمیمات اخذ شده در آخرین جلسه شورای عالی بورس، اظهار کرد: وظیفه شورا پیگیری امور مرتبط با تحولات بازار سرمایه با توجه به نوسانات اخیر است، بنابراین موضوعات مختلف از جمله سهام عدالت، دارا دوم و عوامل ریزش بازار در هفته‌های قبل در این جلسه مطرح شد.

وی افزود: در خصوص سهام عدالت و دارا دوم به فرض آنکه اگر عاملی بر کاهش بازار بود و فشاری برای عرضه ایجاد می‌کرد تمهیدات جدیدی اندیشیده شود، از جمله اینکه برای سهام عدالت معاملات بلوکی پیگیری شود و برخی از نهادها و بانک‌ها اجازه مشارکت در خرید سهام داشته باشند.

عضو شورای عالی بورس گفت: برای دارا دوم نیز با توجه به کاهش قیمت سهام پالایشگاهی، مقرر شد تغییرات لازم در نرخ و میزان فروش صورت بگیرد تا شرایط منصفانه‌تر و مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری ایجاد شود.

حسینی مقدم با بیان اینکه در جلسه این هفته شورای عالی بورس دو متغیر اثرگذار بر بازار تحلیل شد، افزود: بر این اساس سقف اعتباری که از جانب کارگزاران به میزان ۱۰ درصد کاهش یافته بود، افزایش داده و کمیته پایش ریسک در جلسه‌ای تغییرات جدید را اعلام کرد.

وی اضافه کرد: به صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت نیز اجازه داده شده تا سقف ۱۵ درصد در سهام به ۱۵ درصد سرمایه‌گذاری کنند.

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه تصمیمات اعلام شده با هدف تقویت تقاضا بوده است، افزود: بررسی چرایی ریزش بازار نیازمند تأمل و تحلیل بیشتری است، اکنون در شرایطی قرار داریم که بسیاری از سرمایه‌گذاران شرایط بلندمدت بازار را تاکنون تجربه نکرده‌اند و با ابعاد و جنبه‌های مختلف بازار آشنایی کامل ندارند، بنابراین تصور می‌کنند در این شرایط، فروش و خارج شدن از بازار بهترین تصمیم است.

حسینی مقدم اضافه کرد: در حالی که اگر روند بلندمدت را در نظر بگیریم به تحلیل دیگری خواهیم رسید بنابراین بهتر است سرمایه‌گذاران صبور باشند و به جای فروش، ارزیابی مجددی از قیمت سهامی که مالک آن هستند داشته باشند.

وی گفت: به نظر من پس از این چند روز با توجه به شرایط کلی بازار و تقویت تقاضا به جمع بندی می‌رسیم که فشار فروش، منطقی نیست و بهتر است سهام داران در تصمیمات خود تجدید نظر کنند.

عضو شورای عالی بورس درباره نظر برخی از کارشناسان مبنی بر لزوم افزایش حجم مبنا در شرایط فعلی اظهار کرد: افزایش حجم مبنا توسط شورای عالی بورس راهکار مناسبی نیست زیرا با افزایش حجم مبنا عملاً دامنه نوسان را کاهش داده و اجازه ورود سرمایه‌گذاران جدید در قیمت‌های متفاوت، با نوسانی که بازار به طور کامل تجربه می‌کند، (نوسان ۵ درصد) را نداده‌ایم.

حسینی مقدم افزود: به عنوان نمونه ممکن است سهام شرکتی از سوی عده‌ای در قیمت دو هزار تومان ارزنده نباشد، اما زمانی که این سهم در قیمت ۱,۵۰۰ تومان عرضه شود همین افراد انگیزه ورود داشته باشند. اگر حجم مبنا را افزایش داده شود، فاصله بین دو هزار و ۱,۵۰۰ تومان بیش‌تر دوران نزول بازار طولانی‌تر می‌شود.

عضو شورای عالی بورس گفت: زمانی که حجم مبنا حد معقولی داشته باشد، زمان تخلیه هیجانات در بازار سریع‌تر شده و بسیاری از سرمایه‌هایی که منتظر حضور در بازار است وارد بازار می‌شود.

حسینی مقدم افزود: از بعد روانی نیز می‌توان گفت در صورت افزایش دامنه نوسان باعث قفل شدن سهام و درنتیجه جلوگیری از دریافت سود بیشتری می‌شود.

کد خبر 440720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.