ظریف: سفر مدیرکل ‌آژانس ارتباطی به مکانیسم ماشه ندارد

وزیر امور خارجه با بیان اینکه کار با آژانس بر اساس اصل شفافیت است، گفت: سفر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران ارتباطی به مکانیسم ماشه ندارد و این سفر در ادامه گفت و گوهایی است که با ‌آژانس داشتیم.

به گزارش ایمنا، محمدجواد ظریف صبح دوشنبه در حاشیه آئین افتتاح رسمی میز خدمت کنسولی درباره سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: این سفر ارتباطی با مکانیزم ماشه ندارد. البته مکانیزم ماشه اصطلاح غلطی است که آمریکایی‌ها باب کرده‌اند همانطور که ۱۳ کشور اعلام کردند با اقدام و موضوع آمریکا مخالف هستند. آنها معتقدند که آمریکا حق ورود به این موضوع را ندارد.

وی افزود: دو موضوع وجود دارد؛ یک زمان می‌گویند استدلال شما غلط است ولی زمانی هم می‌گویند شما حق ورود به این اتاق را نداری که بخواهی این استدلال را بکنی. همه به آمریکا می‌گویند شما را به این اتاق راه نمی‌دهیم نه آنکه وارد این اتاق شده‌ای و حرف‌هایت درست نبوده است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه آمریکا شرایط بسیار بدی دارد، خاطرنشان کرد: کار با آژانس بر اساس اصل شفافیت است. بر اساس فتوای مقام معظم رهبری به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهیم بود. آن را از هم نظر عقیدتی و هم از نظر استراتژیک و ملاحظات راهبردی به ضرر کشور می‌دانیم و همانطور که رهبری اعلام کرده‌اند سلاح هسته‌ای را حرام شرعی می‌دانیم.

ظریف با اشاره به استفاده از سلاح شیمیایی زمان جنگ تحمیلی علیه ایران، گفت: سابقه تاریخی نشان می‌دهد که ما قربانی تسلیحات شیمیایی بوده‌ایم اما هیچ گاه از سلاح شیمیایی استفاده نکردیم. ایران همیشه آماده همکاری با آژانس بوده است.

وی اضافه کرد: اجازه نمی‌دهیم کسانی که هم مخالف اهداف آژانس هستند و هم با داشتن سلاح هسته‌ای، مخل صلح و امنیت در منطقه هستند، یعنی رژیم صهیونیستی و آمریکا که استفاده کننده از سلاح هسته‌ای است، بخواهند اهداف آژانس را به سخره بگیرند و آن را به بازی بگیرند. گفت‌وگوهای زیادی با آژانس داشتیم و این سفر هم در ادامه همین گفت‌وگوهاست.

وزیر امور خارجه درباره آخرین گفت‌وگوها با کره جنوبی برای دریافت مطالبات کشور، گفت: منتظریم دولت کره و شرکت‌ها و بانک‌های کره‌ای این کار را انجام دهند. آنها موظف به این کار هستند. ما این کار را مسیرهای مختلف پیگیری می‌کنیم. یکی از این مسیرها مذاکرات است ولی مسیرهای حقوقی هم باز است.

ظریف در بخش دیگری از سخنانش گفت: به مناسبت هفته دولت، همکاران ما در بخش کنسولی، میز خدمت کنسولی را همکاران ما گسترش دادند. این میز قبلاً نیز در گذشته بود و مربوط به اسناد بود ولی الان همه خدمات کنسولی که حدود ۴۰۰ خدمت است، در این میز ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: ارباب رجوع بدون مجبور شدن برای حضور در دفاتر، در این میز خدمت می‌توانند کارشان انجام دهند. امیدواریم این اقدام کمکی به ایرانیان باشد که نیازمند خدمات کنسولی وزارت امور خارجه هستند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه خدمت‌رسانی به شکل آنلاین و اینترنتی انجام می‌شود، اظهار کرد: با این کار، ضرورت مراجعه به وزارت خارجه و نمایندگی‌ها کمتر می‌شود هرچند سامانه‌هایی هم قبلاً ایجاد کرده بودیم که بدون حضور، مردم بتوانند مسائل و امورشان را تا آنجا که قانون اجازه می‌دهد انجام دهند.

ظریف تاکید کرد: هدف ما این است که در حوزه کنسولی و ایرانیان خارج از کشور که وزارت امور خارجه ارتباط مستقیم دارد، با حداقل مزاحمت حداکثر خدمات به مردم ارائه شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 440598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.