کرونا در تهران نسبت به شروع پیک دوم کنترل شده است

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: به دلیل رعایت مسائل بهداشتی، شیوع کرونا در تهران تا حدودی در حال کنترل است و شورا نیز دائماً وضعیت آن را رصد در پایتخت می‌کند.

ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در روزهای اخیر اظهار کرد: اکنون شیوع بیماری نسبت به زمان شروع پیک دوم، تا حدودی کنترل شده و ورودی به بیمارستان‌ها بر اساس برخی گزارش‌ها به نصف و یک سوم رسیده است.

وی افزود: البته این دلیل نمی‌شود ما فکر کنیم که همه‌چیز تحت کنترل است زیرا می‌دانیم این روند کاهشی، به‌خاطر فهم و درک و شعوری است که مردم در این زمینه به نمایش گذاشتند و نشان دادند که برپایی اجتماعات و مراسم و مهمانی‌ها چگونه می‌تواند عامل گسترش این بیماری باشد و نحوه نادرست برگزاری مراسم مذهبی، فرهنگی مختلف تا چه حد در شیوع کرونا تأثیرگذار است و می‌تواند به عامل گسترش این بیماری تبدیل شود.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در این مدت میزان استفاده از ماسک در مکان‌های مختلف افزایش زیادی داشت و این امر برای کنترل بیماری بسیار کمک کننده بود.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت تهران در روزهای آینده ادامه داد: کمیته سلامت به‌شدت در حال پیگیری این موضوع است که اگر رفتار شهروندان تغییر کند، ما با چه مشکلاتی روبه‌رو خواهیم شد و شهرداری و شورا، چه کارهایی می‌توانند در این زمینه انجام دهند.

کرونا، مراسم محرم امسال را مستثنی کرده است

خداکرمی گفت: در حال حاضر ایام محرم فرارسیده و عشق به امام حسین (ع) و برپایی مراسم عزاداری هم مسأله‌ای است که با ریشه هویتی ما عجین است. شهرداری هرسال در این راستا، برنامه‌هایی داشته و به برگزاری این مراسم کمک کرده است اما امسال واقعاً استثناست و اگر بخواهیم مانند سال‌های گذشته عمل کنیم، قطعاً آسیبش را از اواخر شهریور ماه با سرد شدن هوا و شروع پیک سوم بیماری خواهیم دید و با وضعیتی وحشتناک‌تر از پیک اول و دوم مواجه خواهیم شد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل است که شهرداری برای آنکه مردم بتوانند بهتر در خانه بمانند و به عبارتی هر خانه به یک حسینیه تبدیل شود و هر کس در منزل خود عزادار امام حسین (ع) باشد و از حضور در اجتماعات بپرهیزد، سعی کرده تا جایی که می‌تواند تمام نمادهای عاشورایی را در شهر به نمایش بگذارد و از آن طرف، در محلات و مناطق مختلف از مردم خواسته تا با رعایت کلیه موازین بهداشتی که ستاد مقابله با کرونا ابلاغ کرده، مراسم را برگزار کنند.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: توصیه عمومی بر این بود که از حضور در مکان‌های سربسته خودداری شده و حسینیه‌ها یا تکایایی که سربسته هستند، برای مراسم سوگواری ایام محرم در نظر گرفته نشوند.

وی اظهار کرد: اگر این اتفاق رخ دهد ممکن است وضعیت غیرقابل کنترل شود و ازدحام مردم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را دشوار کند. قطعاً در این شرایط، جان همه شهروندان به‌خطر می‌افتد.

خداکرمی گفت: شورای اسلامی شهر تهران به طور دائم وضعیت شیوع و کنترل بیماری کرونا را رصد می‌کند و دائماً با ارگان‌های مختلف و مدیریت‌های مختلف شهرداری در تماس است تا مردم آسیبی نبینند و ما با پیک‌های ناگهانی مواجه نشویم.

کادر درمان آسیب‌پذیرترین قشر جامعه شده‌اند

وی تصریح کرد: همانطور که می‌دانید اگر ما به مرور کاهش تعداد مبتلا داشته باشیم کنترل بیماری آسان است اما وقتی پیک ناگهانی می‌شود و تخت‌هایمان به ناگاه اشغال می‌شوند، کادر درمان از عهده درمان بر نمی‌آید و آنها از این بابت در حال حاضر به آسیب‌پذیرترین قشر جامعه بدل شده‌اند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که با وجود تاکید بر برگزار نشدن مراسم مذهبی در اماکن سرپوشیده سازمان ورزش اعلام آمادگی کرده که ورزشگاه‌های سرپوشیده خود را در اختیار برگزاری این مراسم قرار دهد، گفت: ممکن است برخی سازمان‌ها و نهادها مکاتبات و درخواست‌هایی را با شهرداری داشته باشند که در پاسخ به آنها این اظهار آمادگی‌ها اعلام می‌شود. اکنون بسیاری از نهادها، سازمان‌ها و تکایا خواستار برگزاری مراسم خود در اماکن بزرگ‌تر هستند.

وی تصریح کرد: ما به آنها تاکید کرده‌ایم که درست است که ورزشگاه‌ها برای انجام این کار بهتر است و فضای بیشتر و سقف بلندتری داشته باشند و از تهویه مناسبی برخوردار باشند اما باز هم شرایط باید به گونه‌ای باشد که امکان کنترل جمعیت وجود داشته باشد.

خداکرمی افزود: اگر این اتفاق رخ ندهد، می‌تواند برای سلامتی شهروندان خطرآفرین باشد. باید این نکته را هم مورد تأکید قرار داد که اگر مکان‌هایی در اختیار سازمان‌ها و نهادها قرار می‌گیرد، مسئولیت تامین ایمنی آن مراسم هم با برگزار کننده آن است.

کد خبر 440580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.