شاعران جوان به خط قرمزهای شعر آئینی توجه کنند

یک شاعر آئینی گفت: به شاعران جوانی که در عرصه شعر عاشورایی قلم می زنند توصیه می کنم که حتما مطالعات مذهبی و عاشورایی خود را افزایش دهند، آسیب های شعر آئینی را بشناسند و به رعایت خط قرمز های این عرصه توجه داشته باشند.

محسن ناصحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص جایگاه شعر آئینی گفت: پس از انقلاب و با حمایت‌های مقام معظم رهبری، شعر آئینی در میان سایر سروده‌ها جایگاه ویژه و مشخصی پیدا کرد. علاوه بر این تقریباً ۹۰ درصد از اشعار آئینی به شعر عاشورایی و اتفاقات کربلا اختصاص یافته است.

وی افزود: وقتی شاعری شروع به قلم زدن در عرصه شعر آئینی می‌کند، به طور پیش فرض به سراغ شعر عاشورایی می‌رود که از نظر موضوعی گستره وسیعی دارد. در سایر موضوعات اشعار آئینی مثلاً مدح و مراثی دیگر ائمه نیز می‌بینیم که مرثیه‌ها گریزی به سمت شعر عاشورایی دارند.

این شاعر آئینی در خصوص آفت‌های شعر عاشورایی ادامه داد: بیشترین آفت در خصوص اشعار عاشورایی ارجاعات شخصی شاعران است. وقتی شاعران تصورات و خیالپردازی‌های خود را در شعر دخیل کنند، ممکن است در بیان اصل ماجرا تحریفاتی بشود.

ناصحی اضافه کرد: کم بودن مطالعه شاعران عاشورایی نیز از جمله آفت ها در این زمینه است. نداشتن مطالعه کافی باعث می‌شود، اشعار شاعران بیشتر بر برداشت‌ها و شنیده‌هایی که در خطابه‌ها و منابر دریافته‌اند، متکی باشد. بنابراین شاعران این عرصه باید منابع عاشورایی را بیشتر مطالعه کنند.

وی در خصوص اشعار مورد استفاده مداحان، گفت: در مداحی‌های گذشته بیشتر از اشعار قالب دار استفاده می‌شد. در واقع مداحان همان اشعاری که شاعران می‌سرودند را مورد استفاده قرار می‌دادند و مردم با همان اشعار ارتباط برقرار می‌کردند. چه بسا ممکن بود چندین دسته عزاداری یک شعر را بخوانند و هیچ مشکلی نیز در این خصوص به وجود نیاید.

این شاعر آئینی تصریح کرد: اما مداحی امروز به سمت نوآوری‌ها و ابداع قالب‌هایی تحت عنوان "سبک" رفته است. ما مخالف نوآوری در عرصه شعر نیستیم، اما باید با یک پشتوانه صحیح باشد. اینکه سبک‌ها را مبتنی بر ریتم، ملودی و موسیقی کنند باعث می‌شود که برخی محتواها از حالت پرباری خارج شده و سطحی شوند.

ناصحی با بیان اینکه نوآوری‌ها نباید محتوای شعر عاشورایی را زیر سوال ببرند، گفت: در حال حاضر خیلی از مداحی‌ها سطحی‌نگر شده‌اند و فقط به بیان احساسات بسنده می‌کنند و پیامی به مخاطب منتقل نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: به شاعران جوانی که در عرصه شعر عاشورایی قلم می‌زنند، توصیه می‌کنم که حتماً مطالعات مذهبی و عاشورایی خود را افزایش دهند. آسیب‌های شعر آئینی را بشناسند و به رعایت خط قرمزهای این عرصه توجه داشته باشند.

کد خبر 439989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.