روحانی: ایران در صنعت دفاعی به جایگاه ۱۴ جهان رسیده است

رییس جمهوری گفت: صنعت دفاعی ایران در ۶ سال گذشته از جایگاه بیست و سوم به جایگاه چهاردهم جهانی رسیده است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در مراسم رونمایی از دستاوردهای ملی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار کرد: ماه محرم‌الحرام که به طلوع این هلال نزدیک شده‌ایم را گرامی می‌داریم. فرهنگ مولایمان حضرت ابی‌عبدالله الحسین (ع) فرهنگ منجی آزادگان در طول تاریخ بوده و امروز هم منجی همه است.

وی افزود: خوشحالم که امسال هم توفیق یافتم در ایام پایانی مرداد ماه که روز صنعت دفاعی نیروهای مسلح است، ملت بزرگ ایران باز هم دستاوردهایی را در زمینه‌های مختلف مشاهده بکنند و شاهد پیشرفت دانشمندان، دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین صنایع دفاع کشور باشند.

رئیس جمهور ادامه داد: بسیار مهم است که در صنعت دفاعی در طول ۵، ۶ سال گذشته، توانستیم از جایگاه بیست و سوم دنیا به جایگاه چهاردهم دست پیدا کنیم و این نشانگر آنست که در طول سال‌های گذشته چه مقدار استعداد، تلاش و فداکاری در کنار هم قرار گرفته تا توانستیم در این رده در زمینه صنعت دفاعی جهان قرار بگیریم.

روحانی تصریح کرد: افتتاح‌های امروز نشان داد که در زمینه سلاح‌های راهبردی و البته بازدارنده و پدافندی تلاش می‌کنیم و قدم به قدم با صنعت دنیا در حال پیشرفت هستیم.

وی افزود: خوشبختانه در زمینه «دید» که یک بخش بزرگ در حوزه نظامی موضوع دید است و آن اینکه دشمن را از کجا ببینیم در چه ارتفاعی ببینیم و با چه فاصله‌ای ببینیم. در زمینه دید بحمدالله پیشرفت‌های بسیار خوبی داشتیم، رادارها دید ما را افزایش می‌دهد. بسیاری از تحولات الکترونیکی، دید ما را از لحاظ شنود معمولی یا راداری افزوده می‌کند و همچنین پهپادها هم این چنین بوده و دید را در جاهایی که برای کشف هدف است، اضافه می‌کند.

رئیس جمهور اضافه کرد: از طرف دیگر در زمینه تیر، یعنی قدرت برخورد، قدرت دفاع و قدرت مقابله. آنجایی که با موشک پدافندی مقابله می‌کنیم، مثل باور ۳۷۳ که پارسال آن را افتتاح کردیم و بسیار مهم بود. هم این موشک مهم بود و هم موشکی که قبل از آن تحت عنوان سامانه ۱۵ خرداد افتتاح شده بود و با همان توانستیم پهپاد آمریکایی را در خلیج فارس بزنیم و این نشانگر آنست که صنعت دفاعی کشور در زمینه‌های بسیار مهم برای توان و قدرت کشور، پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است.

روحانی با بیان اینکه مهم این است که سلاح ما دارای دقت لازم و قدرت تخریب کافی باشد، گفت: البته باید توان مانور پذیری لازم را در مسیر داشته باشد و استفاده از آن آسان باشد. یعنی بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن با ساده‌ترین لانچرها، موشک را پرتاب کنیم. در سال‌های اخیر و در این یک سال اخیر در همه این زمینه‌ها تلاش‌های بسیار ارزشمندی انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه مسأله موشک کروز برای کشور اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: یک زمانی در دنیا، موشک بالستیک و موشک زمین به زمین به عنوان یک قدرت بزرگ در پهنه تهاجم و دفاع هر دو مطرح بود، امروز می‌توانیم بگوییم هر چه زمان می‌گذرد جایگاه موشک بالستیک پایین می‌آید و جایگاه موشک کروز ارتفاع و جهش بالاتری پیدا می‌کند، دلیلش هم روشن است.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز باید توانمان را بر روی موشک کروز بگذاریم. به امیر حاتمی توصیه می‌کنم که برای چند سال توانمندی‌های خود را در زمینه موشک کروز زمینی یا زمین پایه و موشک کروز دریایی و موشک کروز هوایی بگذاریم و همه توانمان را در موشک، در موشک کروز بگذاریم به دلیل امتیازات فراوانی که این موشک دارد و می‌تواند خودش را به خوبی مستتر کند و مسیر امن را طی کرده و دقیق‌تر به هدف اصابت کند. امروز در موشک کروز پیشرفت‌های خیلی قابل ملاحظه‌ای داشتیم اینکه در کروز دریایی در مدت حدود ۱.۵ سال از ۳۰۰ به ۱۰۰۰ کیلومتر رسیدیم بسیار مهم است.

روحانی افزود: اینکه امروز وزیر دفاع می‌گوید که از موشک کروز دریایی به جای برد ۳۰۰ کیلومتری برای اینکه به بالای ۳ برابرش یعنی هزار کیلومتر برسیم، کمتر از ۲ سال تلاش شده تا به این نتیجه رسیده، بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: معلوم است که در مسیر تولید و خودکفایی قرار گرفتیم و آن چیزی که رهبری معظم انقلاب همیشه بر آن تأکید می‌کرد که ما می‌توانیم آنچه می‌خواهیم و خواستمان است دست یافتنی است. ممکن است زودتر و یا دیرتر برسیم، یکی ممکن است زحمت کمتر و یکی زحمت بیشتری بخواهد اما بسیار اهمیت دارد که در فاصله زمانی کمتر از ۲ سال بتوانیم برد یک موشک استراتژیک مهم دریایی را به بالای ۳ برابر برسانیم. این روند را باید در موشک‌های کروز زمین پایه و هوایی هم ادامه دهیم چرا که بسیار اهمیت دارد و مهم است.

رئیس جمهور با ارائه توضیحاتی در زمینه قدرت پدافندی کشور گفت: در زمینه پدافند برای بسیار مهم است که آسمان کشور، آسمان امنی باشد، بحمدالله در این زمینه کارهای بزرگی انجام گرفته است و هر چه کار تکمیلی لازم باشد، باید انجام دهیم. باید بتوانیم آسمان امنی داشته باشیم و باید راداری داشته باشیم که چیزی از دید آن مخفی نماند.

روحانی افزود: امروز بسیاری از پرنده‌ها اعم از پهپادها و جنگنده‌ها در شرایطی هستند که رادار گریز هستند یعنی اشعه راداری را برنمی‌گردانند و جذب می‌کنند و این کار را برای رادار سخت و مشکل می‌کند. باید بتوانیم تکنولوژی‌هایی در رادارها به کار ببریم که بتوانیم از وجود و ورود این پرنده‌ها به آسمان کشورمان و نحوه برخورد با این پرنده‌ها و مقابله با آنها همه توان‌مان را به کار بگیریم و استفاده کنیم.

وی ضمن تشکر ضمن تشکر از وزارت دفاع به دلیل دستیابی به خط تولید موتور توربو جت برای هواپیما و برای دستیابی به فناوری و ساخت موتور توربو فن برای وسیله پرنده سبک تشکر کرد و گفت: بر این نکته تأکید می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران در زمینه دفاعی هر چه تولید و هر چه تحقیق و تلاش می‌کند و خودش را آماده می‌کند بر مبنای استراتژی بازدارندگی و دفاعی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه استراتژی تهاجم نداریم و نمی‌خواهیم جایی را اشغال کنیم، گفت: نمی‌خواهیم به ملتی صدمه بزنیم، همسایگان ما باید مطمئن باشند، قدرت دفاعی ایران به نفع آنها است. ما از قدرت دفاعی‌مان به نفع دوستان‌مان استفاده خواهیم کرد و علیه دوستان‌مان هیچ گاه استفاده نخواهیم کرد.

روحانی تصریح کرد: هیچ‌گاه در تاریخ بویژه بعد از انقلاب آغازگر هیچ جنگی نبودیم. همواره دفاع کردیم. در حالی که در منطقه‌ای بودیم که یک بار ۸ سال به کشورمان حمله شد و یک بار به همسایمان کویت حمله و اشغال شد یک بار به افغانستان حمله و اشغال شد و یک بار هم به عراق حمله و اشغال شد.

وی ادامه داد: علیرغم همه فراز و نشیبی که در کشورهای همسایه دیدیم هیچگاه تصمیم‌مان را عوض نکردیم که راهبرد ما، راهبرد بازدارنده دفاعی باشد، بنابراین همه توان ایران برای بازدارندگی و حفظ کشورمان است.

رئیس جمهور گفت: این را بسیار مبارک می‌دانم که در نوزدهمین افتتاحی که در پنج‌شنبه‌ها داشتیم امروز از تولیدات دفاعی رونمایی کردیم و سخن گفتیم و حتماً مردم هم بسیار خوشحال خواهند شد و این افتتاح و رونمایی در شبی انجام گرفت که شب آغاز ماه محرم‌الحرام است، یعنی ماهی که ماه ایستادگی و ماه فداکاری و ماه فرهنگ عاشورایی است.

روحانی خاطرنشان کرد: ان‌شاء الله خداوند به همه نیروهای مسلح کشور توفیق دهد و به همه شهیدانمان بویژه شهید حاج قاسم و شهید ابومهدی که امروز دو تا از محصولات به نام آنها بود و به همه آنهایی که در راه وطن شهید شدند، تقاضای علو درجات و برای همه آنهایی که آمادگی دفاع از این کشور دارند، از خداوند متعال تقاضای قدرت، توان و انگیزه و توفیق بیشتر داریم.

کد خبر 439951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.