دورتمند لانه زنبورها

در برخی بازارها و مکان‌ها ایرانیان تا حدودی با یکدیگر سرد برخورد می‌کردند، معمولاً در میان مهاجران، اتحاد و انسجام ترک‌ها و تا حدودی عرب‌ها با یکدیگر بهتر از ایرانی‌ها بود یا به نوعی برداشت ما اینگونه بود خیلی از ایرانی‌ها را دیدم که باوجود همسایگی سعی می‌کنند با یکدیگر ارتباطی نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در بخش هفتم سفرنامه اروپا، تجربیات سفر وحید صلواتی به شهر دورتمند آلمان را خواهیم خواند. در قسمت قبل درباره شهر کارلسروهه که مهد عدالت آلمان بود، خواندیم و حالا به شهر دورتمند می‌رویم:

دورتموند (Dortmund)

در شهر دورتموند اقواممان در ایستگاه قطار با شادی انتظار ما را می‌کشیدند، پس از احوالپرسی و دیدار کوتاه از ایستگاه مرکزی قطار، سومین تقاطع بزرگ عبور و مرور در آلمان که بسیار مجهز و منظم بود، به وسیله خودرو شخصی از مرکز شهر عبور کردیم.

دورتموند یکی از شهرهای غربی آلمان، بزرگترین شهر در ناحیه رور (به آلمانی: Ruhrgebiet) و هفتمین شهر پرجمعیت آن است (حدود ۶۰۰ هزار نفر) این شهر در ایالت نوردراین، وستفالن، روی رودخانه‌ امس واقع شده است. دورتموند در مرکز منطقه ذغال سنگی روهر و در نزدیکی ذخایر وسیع آهن واقع است. رود ر هر در جنوب شهر و رود امسی در بخش داخلی شهر، جاری است. کانال دورتموند، امسی به طول ۲۲۶ کیلومتر در بندر دورتموند خاتمه می‌یابد و این شهر را به دریای شمالی متصل می‌کند، لنگرگاه دورتموند نیز بزرگترین لنگرگاه کانالی در اروپاست. برخی از مسافران تور اروپا، دیدن این شهر را هم در برنامه‌های سفر خود می‌گنجانند.

دورتموند در یکی از پرتراکم‌ترین مناطق آلمان واقع شده و شهرهای متعددی در مجاورت آن قرار دارند. از تولیدات عمده این شهر می‌توان از: آهن و فولاد، ماشین آلات معدن، تجهیزات راه آهن و ابزار ماشینی را نام برد. این شهر همچنین با پارک‌ها و باغ‌های وسیعش که در دوره‌ نوسازی بعد از جنگ ساخته شده، یکی از سرسبزترین شهرهای وستفالن است. از پارک‌های معروف این شهر می‌توان به وستفالن پارک، رومبرگ پارک، و فردن باوم پارک اشاره کرد. مرکز خرید اصلی دورتموند، مرکز شهر و مناطق اطراف آن است، مثل: هلویگ، برکل و وامبل که از بازدیدهای روزانه ما محسوب می‌شد.

در دورتموند آلمان این نقاط معروف و پربازدید هستند: کلیسای رینولدی، کلیسای سنت پتری، کلیسای مارین، قلعه‌های هاوس بودل اشواینگ و هاوس دلویگ همراه با خندق پیرامون آن، برج R.W.E بلندترین ساختمان دورتموند (۱۲۰ متر)، تالار اپرا، موزه تاریخ و فرهنگ، موزه بنای یاد بود استین واخه، موزه‌ی آم اوستوال، این موزه حاوی اشیا و موضوعات هنری قرون ۲۰ و ۲۱ است.

استادیوم زیگنالی ایدونا پارک دورتمند با گنجایش ۸۲ هزار نفر، بزرگترین استادیوم فوتبال آلمان است. تیم فوتبال بُرسیا دورتموند، اولین برنده جام باشگاه‌های اروپا (یوفا) در سال ۱۹۶۶ بوده است. این تیم در سال ۱۹۹۷ قهرمان باشگاه‌های اروپا شده و از تیم‌های مطرح آلمان است. مسابقات شطرنج دورتموند، یکی از مهمترین مسابقات جهان است و هر سال در این شهر برگزار می‌شود، در فروشگاه‌ها مشاهده شد لباس‌ها، نشان‌های تیم‌های محبوب ورزشی با قیمت مناسب در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

میزبان ما برای اولین وعده شام غذای آلمانی «اوف لاف» آماده کرده بود که با ماکارونی فرمی و گاهی سیب زمینی، ذرت، قارچ، هویج، کدو، شیر، پنیر پیتزا و خامه تهیه می‌شود، جایتان خالی، بسیار لذیذ و خوشمزه بود و مجبور شدم همان شب اول با امیرخان فرزند میزبانمان برای قدم زدن چهار کیلومتری به دریاچه مصنوعی فونیکزِ دورتموند (PHOENIX) برویم. او که بسیار مهربان و صبور است و در همین ایام به دانشگاه خواهد رفت در چند مرحله نقاط مختلف دورتموند را به من نشان داد. دریاچه فینیکس دریاچه‌ای مصنوعی است که در فولیکور سابق فونیکس شرقی در منطقه دورتموند واقع شده است، ظاهرًا قبلاً محلی معدنی بوده و امروز با هدف ایجاد محیط پاک آن را تبدیل به یک منطقه گردشگری زیبا با امکانات رفاهی و تفریحی کرده‌اند.

نکته‌ای که در این سفر توجهم را جلب کرد این بود که در برخی بازارها و مکان‌ها ایرانیان تا حدودی با یکدیگر سرد برخورد می‌کردند، معمولاً در میان مهاجران، اتحاد و انسجام ترک‌ها و تا حدودی عرب‌ها با یکدیگر بهتر از ایرانی‌ها بود یا به نوعی برداشت ما اینگونه بود، خیلی از ایرانی‌ها را دیدم که باوجود همسایگی سعی می‌کنند با یکدیگر ارتباطی نداشته باشند.

کد خبر 439895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.