انفجار دفتر نخست وزیری و شهادت رجایی و باهنر و روز ملی مبارزه با تروریسم

انفجار در دفتر نخست‌وزیری واقعه‌ای تروریستی بود که در تاریخ ۸ شهریور ۱۳۶۰ ساعت ۱۵ در خیابان پاستور و در طی برگزاری جلسه شورای عالی امنیت کشور با حضور رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر وقت صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از فاجعه انفجار هفتم تیر و حضور گسترده مردم در حمایت از امام (ره) و نظام جمهوری اسلامی، سازمان منافقین در تداوم اقدامات تروریستی خود، ابتدا تلاش کرد امکان بمب گذاری در بیت امام (ره) را بیابد و پس از شکست در این قصد شوم، رئیس جمهور و نخست وزیر را هدف قرار داد.

بعد از ظهر روز یکشنبه، ۸ شهریورماه ۱۳۶۰، هنگامی که محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر به اتفاق چند تن از مسئولان کشوری و لشکری در جلسه شورای امنیت کشور در ساختمان مرکزی نخست وزیری شرکت کرده بودند، بمبی قوی که در یک کیف جاسازی شده بود جامعه را به شوک فرو برد.

بر اثر این انفجار رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس شهربانی جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند و عده‌ای زخمی شدند.

اجساد شهدای این انفجار به حدی سوخته بود که به هیچ عنوان قابل شناسایی نبودند و از سوی دیگر، در میان زخمیان این حادثه، اثری از رجایی و باهنر یه چشم نمی‌خورد.

مسئولان حدس می‌زدند که از سه جسد یافت شده مربوط رجایی و با هنر باشد. در ساعات پایانی همان روز، اجساد از روی راهنمایی‌های نزدیکان و از روی علائم موجود بر روی دندان‌ها مورد شناسایی قرار گرفتند.

دوشنبه، ۹ شهریورماه تعطیل و تا پایان هفته عزا عمومی اعلام شد. ساعت ۱۰ صبح همین روز، تشییع جنازه شهدا حادثه با بیش از یک میلیون جمعیت برگزار شد.

چند روز پس از حادثه ششم شهریور، آیت الله ربانی املشی، دادستان کل کشور، در یک پیام تلویزیونی عامل این انفجار را مسعود کشمیری، دبیر شورای امنیت معرفی کرد. بعدها آشکار شد که کشمیری در اوایل انقلاب از هواداران جنبش ملی مجاهدین خلق بوده است.

در آغاز چنین تصور شد که مسعود کشمیری که آن زمان دبیر شورای عالی امنیت ملی بود نیز در این انفجار کشته شده و قطعاتی از اجساد دیگران به عنوان بازمانده جسد وی دفن شد ولی پس از مدتی معلوم شد که وی از مرتبطان با سازمان مجاهدین و عامل اصلی انفجار بوده و به خارج از ایران گریخته‌است.

در جریان تحقیقات در مورد این انفجار، برخی از مقامات امنیتی به ظن سهل‌انگاری یا خیانت، در این ارتباط دستگیر و زندانی شدند که احکام آنان با فرمان حضرت امام خمینی (ره) لغو شد.

بر اساس سندی که در سال ۸۸ توسط روزنامه ایران منتشر شد، در این رابطه ۶۰ نفر از مقامات طراز اول اجرایی کشور در نامه‌ای به امام (ره) از دستگیرشدگان شفاعت کردند و بر درستکاری آنان گواهی دادند.

مسعود کشمیری پس از ورود به دولت، ابتدا به معاونت سیاسی-اجتماعی وزیر مشاور در امور اجرایی رسید و پس از آنکه به عنوان یک عنصر حزب‌اللهی و مدیر شناخته شد، توسط دفتر اطلاعات و تحقیقات ارتقا و دبیری اجلاس شورای امنیت کشور را به دست آورد.

با استفاده از همین سمت بود که توانست فاجعه ۸ شهریور را به وجود آورد.

یکی از کسانی که مدتی با کشمیری همکار بوده می‌گوید که وی به شدت متظاهر به آداب و اخلاق اسلامی بود و بسیاری از اوقات هم وانمود می‌کرد که روزه است. کشمیری به یکی از همکاران خود گفته بود که چرا می‌گویی جمعه‌ها به کوه می‌روی، باید بگویی به نماز جمعه می‌روم. گاهی اوقات در جیب خود دو عدد خودکار می‌گذاشت و تظاهر می‌کرد که یکی از آنها شخصی و دیگری اداری است و نمی‌خواهد برای امور شخصی و از اموال بیت‌المال استفاده کند.

در بیانیه رسمی وزارت امور خارجه آمریکا در مورد سازمان منافقین که در سال ۱۳۷۳ صادر شد، صراحتاً به دست داشتن سازمان در انفجار ۸ شهریورماه در ساختمان نخست وزیری اشاره شده ست.

تروریسم، از اساسی‌ترین معضلات جامعه جهانی و خطرناک‌ترین تهدیدها ضد حقوق ملت‌ها و ثبات بین‌المللی است. در طول تاریخ، به ویژه یک صد سال اخیر، تروریسم، ریشه مهم‌ترین تهدیدها ضد صلح و امنیت جهانی بوده است.

کد خبر 439651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.