لهستان؛ پیشرو در احداث خیابان‌های زیست‌پذیر

ووچ سومین شهر بزرگ لهستان، به زودی میزبان یکی از زیست‌پذیرترین خیابان‌های ایکشور خواهد بود که قرار است با ظرافت تمام برای عابران پیاده از نو طراحی شود. میدان‌های دنج با پوشش سبز، نیمکت‌های راحت، ردیف‌هایی از درختان و امکانات ویژه‌ برای افراد معلول از مهم‌ترین ویژگی‌خیابان بازسازی شده جدید خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مقامات رسمی ووچ با الهام از جنبش Woonerf از شهرهای اروپایی به خصوص هلند و بلژیک، در نظر دارند بسیاری از خیابان‌های خود را به صورت زیست‌پذیر طراحی کنند. جنبش Woonerf نوعی طراحی شهری است که در آن عابران پیاده و دوچرخه‌سواران در استفاده از فضای خیابان‌ها به وسایل حمل و نقل برتری داده می‌شوند و در عین حال خودروها با ترافیک پایین در تردد هستند. در واقع در این جنبش یک فضا با ترافیک سنگین به مکانی اجتماعی تبدیل می‌شود که در آن تمام وسایل حمل و نقل موتوری و غیرموتوری با تردد کم، جا را برای رفت و آمد و تعامل اجتماعی بیشتر شهروندان باز می‌کنند.

طراحی شهری به سبک Woonerf به معنای خیابان زیست‌پذیر و دوستدار شهروند، برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ در هلند ظهور پیدا کرد، اما پس از آن در کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا به سرعت ترویج یافت. شهر ووچ نیز در پیاده‌سازی این طرح به عنوان یک پیشرو در کشور لهستان بشمار می‌رود چرا که در هر منطقه از آن یک خیابان Woonerf وجود دارد.

اخیراً مقامات رسمی ووچ اعلام کرده‌اند که قصد دارند یکی از خیابان‌های اصلی و یکطرفه شهر را به مسیری دوستدار شهروندان تبدیل کنند که از فضایی کاملاً هموار و بدون جدول برخوردار است. معماران قرار است و محدوده بین محل عبور وسایل حمل و نقل و پیاده‌روی را به وسیله فضاهای سبز و مبلمان شهری از یکدیگر جدا کنند. این کار امکان تردد ایمن مردم و افراد دارای معلولیت جسمی را فراهم می‌آورد و با ایجاد موانعی از ورود آن‌ها به مسیر عبور وسایل نقلیه جلوگیری می‌کند.

مقامات رسمی ووچ در نظر دارند برای زیباسازی بیشتر خیابان از دو ردیف درخت در هر سمت خیابان بهره گیرند و با نصب باغچه‌های کوچک، سیستم‌های آبیاری گیاهان و نورپردازی‌های منحصر بفرد بر زیست‌پذیری هر چه بیشتر آن بیفزایند. علاوه بر این نصب نیمکت‌های جدید، ایستگاه‌های پارک دوچرخه، سطل آشغال‌ها و یک آبسردکن تمام نیازهای عابران پیاده را برطرف خواهد کرد.

کد خبر 439598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.