دستورالعمل بهداشتی ایام محرم به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شد

معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دستورالعمل و ضوابط بهداشتی و شرایط برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر را به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرد.

به گزارش ایمنا، به نقل از وبدا، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تاکید کرده است: با توجه به برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان در ایام محرم و صفر به ویژه اربعین و ۲۸ ام صفر و همچنین اهمیت سلامت عزاداران، الزامی است که مدیریت کنترلی و پیشگیری به ویژه کنترل عوامل محیطی با برنامه ریزی منسجم و مدون با اولویت کنترل بیماری کووید ۱۹ صورت پذیرد.

وی افزود: عدم رعایت موازین بهداشتی در توزیع نذورات در مساجد، حسینیه‌ها و هیئت‌ها می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های مرتبط با آب و غذا به ویژه بیماری‌های عفونی روده‌ای و همچنین عدم رعایت بهداشت فردی و محیطی می‌تواند بیماری‌های مرتبط با محیط از جمله بیماری‌های تنفسی به ویژه کووید ۱۹ را افزایش دهد.

جزئیات این دستورالعمل به شرح زیر است:

بر اساس این دستورالعمل صدور کارت بهداشت متصدیان و کارگران شاغل و صدور کارت شناسایی برای کلیه کارشناسان بهداشت محیط مستقر در دانشگاه‌های مرزی ضروری است.

در این دستورالعمل بر کنترل و بازرسی‌های بهداشتی تاکید شده است. این بازرسی‌های بهداشتی از منابع تأمین و مخازن آب، مدیریت پسماند موکب ها و ایستگاه‌های صلواتی با اولویت بهداشت فردی و مواد غذایی، کلیه مراکز و اماکن شهری و روستایی حساس با اولویت بهداشت فردی و مواد غذایی و کلیه مراکز و اماکن و سرویس‌های بهداشتی مسیر تردد عزاداران و زائرین به ویژه در اربعین و ۲۸ صفر و همچنین کنترل بازرسی مستمر از شبکه‌های توزیع آب آشامیدنی صورت خواهد گرفت. ضمن اینکه بر امر پخت و توزیع مناسب غذا و نذورات در این ایام نظارت مستمر وجود خواهد داشت.

بر اساس دستورالعمل مدیریت بهداشت محیط در برنامه سلامت محرم، اربعین و صفر هرگونه پخت و پز باید در مکان‌هایی با شرایط بهداشتی صورت پذیرد و کلیه افراد درگیر در توزیع آب، چای و غذا باید دارای کارت بهداشت معتبر بوده و رعایت بهداشت فردی در هنگام ارائه خدمت نیز ضروری است.

بر طبق دستورالعمل‌های بهداشتی، مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشد و از مواد غذایی و فرآورده‌های خام دامی با کشتار مجاز و بسته بندی مورد تأیید وزارت و یا سازمان دامپزشکی متبوع استفاده شود و باید توجه شود که احشام مورد استفاده برای ذبح و قربانی از مراکز مجاز مورد تأیید دامپزشکی تهیه شده و از نمک‌های بسته بندی ید دار تصفیه شده و روغن‌های دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو با ترانس پایین استفاده شود.

باید دقت شود که از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر دو ساعت) خودداری شود و در صورت الزام به نگهداری بیشتر از دو ساعت، باید مواد غذایی پخته در زیر چهار درجه سانتی گراد یا در بالای ۶۳ درجه سانتی گراد (روی شمعک گاز) نگهداری تا درجه حرارت ماده غذایی به زیر ۶۳ درجه نرسد.

مسئولین هیئت‌ها باید توجه کنند، از بسته‌بندی غذا بیش از دو ساعت قبل از مصرف خود داری شود و در عین حال از نگهداری مواد غذایی خام و پخته شده در مجاورت هم در داخل یخچال و یا سردخانه خودداری شود و در صورت توزیع سبزی و سالاد، رعایت مراحل چهارگانه سالم سازی الزامی است و توصیه می‌شود از سالاد و سبزی بسته بندی شده با پروانه ساخت از وزارت بهداشت استفاده شود.

بنا بر تمهیدات بهداشتی، شستشو و گندزدایی مستمر ظروف چند بار مصرف که برای توزیع آب، چای و مواد غذایی استفاده می‌شود، ضروری است و در صورت استفاده از ظروف یک بار مصرف برای توزیع چای و مواد غذایی گرم از ظروف یکبارمصرف مناسب ترجیحاً" ظروف یکبارمصرف گیاهی، سلولزی و آلومینیومی استفاده شود.

همچنین دفع پسماندهای تولید شده به صورت بهداشتی جمع‌آوری، انتقال به ویژه در کنار هر ایستگاه صلواتی از نکاتی مهمی است که به بهداشت محیط کمک زیادی می‌کند.

کد خبر 439562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.