چشم‌انداز مبهم حمل و نقل دریایی در عصر کرونا

کووید ۱۹ استراتژی‌های عرضه و تقاضا را در صنعت حمل و نقل برهم زده است.

به گزارش ایمنا به نقل از مانا، به گفته کارشناسان دریایی این ویروس ناشناخته که دنیا را برهم زده است حاشیه‌ها و چالش‌های جدیدی را پیشِ روی تمامی صنایع در جهان به خصوص حمل و نقل دریایی گشوده است.

از زمانی‌که گرد وغبار ویروس کرونا از چین به تمامی جهان پراکنده شد چشم‌انداز اقتصاد کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نیز در هاله‌ای از ابهام بین امیدواری و ناامیدی قرار گرفته‌اند که این شرایط از ابتدای سال ۲۰۲۰ تا کنون همچنان مبهم است.

در این میان حمل‌ونقل دریایی که عامل اصلی تجارت است شاهد تغییرات انقباضی شدید در ساختار بود که منجر به بحران فعلی شد به گونه‌ای که تأثیر این شرایط بر همۀ بخش‌های دریایی و بنادر همچنان سایه افکنده است.

اگرچه کشورهای مختلف ساحلی تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند، اما هنوز ناوگان جهانی در جنگ با کرونا نتوانسته به پیروزی کامل برسد.

"Andrew Penfold" یکی از تحلیلگران ارشد جامعه دریایی در این زمینه معتقد است اگرچه شرکت‌های بزرگ حمل و نقل با تلاش و جانفشانی دریانوردان موفق شدند از قافله عقب نمانند و حمل و نقل جهانی را فعال نگه دارند، اما با شیوع ویروس کرونا و کاهش قیمت نفت همچنین کاهش نرخ حمل و نقل در برخی مقاطع باعث شد که پیش‌بینی‌های بلند مدت به کوتاه مدت تبدیل شود.

وی ادامه داد: ناگفته نماند که در برخی از مقاطع افزایش نرخ حمل و نقل توانست کسری‌های قبلی را جبران کند، اما با این حال فراز و نشیب و چالش‌ها در بخش حمل و نقل دریایی همچنان مشهود است.

به گفته وی تأثیر استراتژیک بحران کرونا بر بنادر نیز بسیار قابل توجه است، زیرا زیرساخت‌های بندری و برنامه‌های استراتژیکی توسعۀ بنادر را در بسیاری از کشورها به هم ریخته است و اگر بنادری توانستند از آزمون چنین وضعیتی موفق بیرون آیند مسلماً زحمات زیادی را متقبل شده‌اند و هزینه‌های گزافی را پرداخت کرده‌اند.

وی گفت: به طور کلی چشم‌انداز حمل و نقل دریایی و بندری در مناطق مختلف جهان تا پایان سال متفاوت خواهد بود و در این میان اگرچه برخی کشورهای اروپایی ممکن است برندۀ مبارزه با کووید ۱۹ باشند، اما کشورهای آسیایی و آفریقایی تلاش زیادی را باید به کار گیرند تا بتوانند به فاکتورهای مطلوب و دلخواه برسند.

کد خبر 439435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.