کارلسروهه شهر عدالت

در گشت و گذاری در خیابان‌های اطراف مشاهده شد پروژه‌هایی با محوریت حمل و نقل در حال اجرا هستند. با پوشش ایمنی که در انجام اقدامات عمرانی انجام شده بود، اختلالی در آمد و شد و مزاحمت برای مردم ایجاد نشده ضمن اینکه از نظر ظاهری عملیات بسیار مرتب بود و نخاله‌ای دیده نمی‌شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در قسمت هفتم سفرنامه اروپا نوشته وحید صلواتی به شهر کارلسروهه خواهیم رفت و با آداب این شهر مهم آلمان آشنا خواهیم شد. در بخش‌های پیشین از چگونگی ورود به اروپا، کشور سوئیس، همچنین زوریخ، شهر خور وحال و هوای آبشار راین صحبت شد و در آخرین بخش سفرنامه درباره شهر خواهرخوانده اصفهان یعنی فرایبورگ خواندیم.

کارلسروهه (Karlsruhe)

ابتدا قرار بود به شهر مانهایم برویم که میزبانمان به شهر کارلسروهه نزد دیگر دوستان رفت تا در این شهر گردهم آییم، لذا سفر ما به آن شهر صنعتی منتفی شد. مانهایم از شهرهای صنعتی آلمان است که در دوره نازی‌ها هم به همین جهت شهره بود، شهری که کارل بنز، اولین اتومبیل خود را در سال ۱۸۸۵ در این شهر اختراع و تکمیل کرد.

و اما کارلسروهه، شهری در جنوب غربی کشور آلمان، در کنار مرز آلمان - فرانسه با جمعیتی در حدود ۲۹۰ هزار نفر است، این شهر پس از اشتوتگارت و مانهایم سومین شهر بزرگ ایالت بادن _ وورتمبرگ است. کارلسروهه در سال ۱۷۱۵ در قالب کاخ کارلسروهه بنا شد. در آن زمان آلمان به صورت شهرهای ایالتی و شاهزاده نشین اداره می‌شد و شهرها در حصار یک قلعه بودند. در کارلسروهه دو دادگاه عالی آلمان قرار دارند و این شهر از این بابت نیز مشهور است.

در همان بدو ورود پس از اینکه میزبانان‌ به استقبالمان آمدند در بین مسیر در میان پارکی بزرگ، از دادگاه فدرال آلمان بازدید کردیم، حضور پلیس با فرمی زیبا و حرکت منظم در این پارک ملموس بود، آنها به هنگام عبور با مهربانی به ما سلام می‌دادند، پسر عمویم پیام هم به ما ملحق شد در کافه‌ای قهوه و بستنی خوردیم و او توضیحات کاملی در خصوص خانه عدالت ارائه داد. در این کشور تمام مکان‌های مهم در پایتخت متمرکز نشده بود، پیام که خودش در شهر کارلسروهه معلم است از وضعیت معلمان برایمان سخن گفت، او از شکاف نسلی در میان معلمان و دانش آموزان در کلاس‌هایش خاطراتی تعریف کرد. دقیقاً مواردی را که به نوعی در ایران هم مشاهده می‌کنیم، اما آنها در برخورد با نسل جدیدِ عجول و جسور و البته هوشیار، بسیار با دقت و ملاحظه و علمی برخورد می‌کنند. او همچنین در خصوص برخی اعتراضات صنفی معلمان در آلمان برایمان گفت و تاکید کرد جایگاه معلمی بسیار رفیع است و ما کاری بسیار حساس انجام می‌دهیم، لذا با توجه به اینکه شرایط خوبی نسبت به دیگر اصناف داریم، اما مدعی هستیم که این درآمد در مقابل خدمات ما برای ساختن آلمان فردا کم است.

در گشت و گذاری در خیابان‌های اطراف مشاهده شد پروژه‌هایی با محوریت حمل و نقل در حال اجرا هستند، با پوشش ایمنی که در انجام اقدامات عمرانی انجام شده بود، اختلالی در آمد و شد و مزاحمت برای مردم ایجاد نشده ضمن اینکه از نظر ظاهری عملیات بسیار مرتب بود و نخاله‌ای دیده نمی‌شد. در همین زمان عملیات احداث مترو شهر در شرف آغاز بود، آنچه آلمانی‌ها از هر چیز برایشان مهم‌تر است ایجاد و تسهیل در امر حمل و نقل عمومی است.

در ادامه از فروشگاهی در مرکز شهر دیدن کردیم که در بام مجتمع آپارتمانی (طبقه ۱۰) یک ساحل شنی به همراه درختان نخل را شبیه‌سازی کرده بودند و مردم برای خوردن غذا، چای و قهوه، استراحت و گفتگو به آن رستوران مراجعه می‌کردند، این فضا در وسط شهر فوق‌العاده جالب بود.

صبح روز بعد پس از صرف صبحانه از بازار روز کنار منزل میزبانمان که اجناس دست دوم که توسط مردم عرضه می‌شد و فروشنده و خریدار هر دو راضی بودند و نیازهای خود را تأمین می‌کردند بازدید داشتیم. در بیشتر شهرهای قاره سبز این روز بازارها با نظم و ترتیب برپا و پایان روز جمع می‌شود و این یک فرهنگ خوب و جا افتاده است.

سپس در جشن بندر شرکت کردیم، ظاهراً در سال یک روز را به منظور آشنایی خانواده‌ها و فرزندانشان از انجام فعالیت‌ها، به بازدید از این بندر اختصاص می‌دهند و برای همه گروه‌های سنی برنامه‌های متنوع و رایگان اجرا می‌کنند. ما از طریق بالابر بندر، به محلی رفتیم که کل محوطه قابل مشاهده بود، در پایان تنها مبلغی در صندوقی که برای خیریه تدارک دیده شده بود انداختیم، همچنین از غذاهای محلی در بوفه‌های ثابت و سیار بندر میل کردیم، از جمله برگزاری جُنگ و جشن و شادی و پایکوبی، بازسازی کشتی دزدان دریایی، اجرای موسیقی، برنامه ویژه کودکان و غیره یک روز خوب را برای همه ما به ارمغان داشت.

به خاطر شباهت چشم‌اندازی که این شهر با پایتخت ایالت متحده آمریکا دارد برخی بر این باورند که کارلسروهه مدلی برای ایجاد واشنگتن‌دی‌سی بوده است، هر دو شهر دارای مرکز هستند (کاخ در کارلسروهه و ساختمان کاپیتول در واشینگتن) که از جلوی ساختمان خیابان‌های اصلی شهر همانند پرتوهای خورشید انشعاب پیدا می‌کنند. شاید به خاطر این است که طراح شهر واشنگتن، طرح شهر کارلسروهه را به عنوان الهام بخش مدل خود استفاده کرده است.

در پایان پیام ما را به ایستگاه قطار رساند، از او و خانواده صمیمیش تشکر و سپاسگزاری کردیم، از طریق قطار سریع‌السیر به طرف شمال آلمان و شهر دورتموند حرکت کردیم، الحق یکی از زیباترین مسیرهای داخل آلمان فاصله دو شهر کارلسروهه و دورتموند است که زیبایی‌های آن چونان یک کارت پستال متحرک از جلوی دیدگان می‌گذشت و در ذهنمان حک می‌شد، به خصوص عظمت جنگل‌های سرسبز در حاشیه رودخانه راین، روستاها، شهرها و کلیساهای بین راه زیباترین صحنه‌ها را برایمان مجسم می‌ساخت.

کد خبر 439322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.