نقش زنان کشورهای در حال‌ توسعه در کنترل تجارت الکترونیکی

تجارت الکترونیکی پتانسیل لازم را برای هموارسازی مسیر ورود زنان کشورهای در حال‌ توسعه به زمینه‌های اقتصادی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از مشاغل جهان از حالت فیزیکی و سنتی به فعالیت در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های مجازی روی آورده‌اند که در این میان برخورداری از مشاوره و آموزش‌های تجارت الکترونیکی بسیار حائز اهمیت است تا جایی‌که بدون آن‌ها اقدام کردن به راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی غیرممکن خواهد بود. به‌طورکلی تجارت به معنای مبادله پول با کالاست که در آن مشتری به‌صورت فیزیکی و در ساعاتی از روز در فروشگاه موردنظر خود می‌گردد، اقلام مورد نیاز را انتخاب کرده و با پرداخت بهای آن خرید می‌کند ولی با ظهور و رواج روزافزون تجارت الکترونیکی، حضور فیزیکی برای خرید کمرنگ و حتی شاید به مرور زمان محو می‌شود و بدین‌ترتیب زمینه برای فروشندگان و خریداران برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی و خرید از آن در تمامی ساعات شبانه‌روز فراهم می‌گردد.

در این میان شرکت‌های کوچک و متوسط الکترونیکی که توسط زنان اداره می‌شود (MSMEs)، خصوصاً در کشورهای توسعه‌نیافته (LDCs)، از پتانسیل بالاتری برای بهره‌وری در این زمینه برخوردار است که در این میان کمک دولت‌ها، بخش‌های خصوصی، برنامه‌های کمکی و جوامع مدنی در راستای حصول اطمینان از دسترسی این قشر به سیستم‌های دیجیتالی و افزایش دانش و مهارت آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. در حالت کلی فضاهای دیجیتالی باید درصدد فراهم آوردن فرصت‌های برابر برای زنان و مردان باشد ولی در بعضی کشورهای در حال‌ توسعه با توجه به موانع فرهنگی موجود برای حضور زنان در اجتماع یا تعیین دستمزد بسیار پایین‌تر از مردان برای زنان، تجارت الکترونیکی می‌تواند ضمن راه‌اندازی و گسترش یک کسب‌وکار آنلاین در منزل، آزادی عمل بیشتری در اختیار زنان قرار دهد.

شکاف‌های ارتباطی زنان

هرچند کشورهای توسعه‌ نیافته پتانسیل بالایی برای رشد تجارت الکترونیکی در خود دارند ولی نامناسب بودن محیط در اکثر آن‌ها باعث می‌شود که امکان رشد و پیشرفت برای این نوع تجارت خصوصاً دسته‌ای که مدیریت آن‌ها برعهده زنان است، وجود نداشته باشد. برای مثال اولین و اساسی‌ترین شرط راه‌اندازی تجارت الکترونیکی دسترسی به اینترنت است و بنا بر گزارشات اتحادیه بین‌المللی ارتباطات از راه دور (ITU) در این مناطق از هر هفت زن یک نفر از این امکان برخوردار است که این میزان در مردان یک از هر پنج نفر گزارش شده است. از سوی دیگر بخش عمده معاملات الکترونیکی به‌وسیله تلفن‌ها انجام می‌گیرد که در این زمینه نیز همچنان تفاوت‌های بسیاری برای زنان دیده می‌شود. میزان آشنایی زنان این کشورها با اینترنت تلفن همراه نیز هر چند رو به افزایش ولی بسیار کمتر از مردان است و استفاده آن‌ها از این فن‌آوری برای افزایش درآمد یا بهبود وضعیت زندگی عمومی آن‌ها بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کمتر از مردان گزارش شده است.

در کشورهای توسعه‌ نیافته زنان با چالش‌های زیرساختی اساسی مانند ایجاد زنجیره‌های تأمین عملکردی و تدارکات قابل اعتماد در فضای تجارت الکترونیکی دست و پنجه نرم می‌کنند و بررسی‌ها توسط کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل و اتحادیه بین‌المللی ارتباطات از راه دور (UNCTAD) روی نحوه عملکرد آن‌ها نشان‌دهنده وجود نواقص بسیاری در پشتیبانی مشاغل آن‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله استراتژی‌ها و سیاست‌های توسعه تجارت الکترونیکی، پرداخت‌ها، چارچوب‌های قانونی و نظارتی و دسترسی به منابع مالی است. همچنین از ۴۷ کشور توسعه‌ نیافته جهان تنها ۱۴ مورد قوانینی برای حمایت از حقوق کاربران آنلاین دارند که با توجه به محدودیت‌های فرهنگی و دسترسی به امور مالی و مهارت‌یابی برای زنان در این مناطق، چالش‌های ذکر شده برای آن‌ها تشدید می‌شود.

رفع چالش‌های موجود بر سر راه زنان کارآفرین تجارت الکترونیکی

به‌منظور رفع مشکلات مذکور و اطمینان از دسترسی همگانی به فضای الکترونیکی لازم است دولت‌ها و بخش‌های خصوصی برای برنامه‌ریزی‌های تجاری مناسب هم‌چون ایجاد یک چارچوب یکپارچه پیشرفته (EIF) با یکدیگر همکاری داشته باشند و جوامع مدنی در این زمینه نقش‌های مکمل لازم را ایفا کنند. برای مثال از آنجایی‌که فضای سیاست مهم‌ترین مؤلفه مورد نیاز برای ایجاد تغییرات است، دولت‌های کشورهای توسعه‌نیافته باید چارچوب‌های قانونی و نظارتی خود را در زمینه حمایت از حقوق مصرف‌کننده، تأمین امنیت اطلاعات معاملات، فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و نیز زیرساخت‌های پرداخت بهبود بخشند و به‌روزرسانی کنند.

EIF فرآیندی است که که کشورها را قادر می‌سازد اقدامات لازم را برای مهار پتانسیل تجارت الکترونیکی در اولویت قرار دهند و با توجه به این‌که تنها یک درصد از کل کمک‌های تجاری در این کشورها به راهکارهای فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات اختصاص یافته از اهمیت بسزایی برخوردار است.

علاوه بر این در تقویت فضاهای تجارت الکترونیکی کوچک و متوسط زنان، ظرفیت کار بسیار اهمیت دارد و زنان کارآفرین دیجیتالی در کشورهای توسعه‌ نیافته در صورت نداشتن مهارت‌های لازم نمی‌توانند ظرفیت کاری خود را افزایش دهند. بنابراین دولت‌ها می‌توانند در وهله اول با شناخت نیازهای زنان در این بخش‌ها اقدام به ارائه آموزش‌های لازم و تقویت مهارت‌های آن‌ها کنند. در این راستا، EIF نه تنها در تلاش است تا مهارت‌های کارآفرینان را شناسایی کند و ارتقا بخشد، بلکه تمام موارد مورد نیاز دولت‌های کشورهای کمتر توسعه یافته برای حصول اطمینان از برنامه‌ریزی و اجرای سیاست‌های لازم برای آماده‌سازی یک محیط تجارت الکترونیکی مناسب را ارائه می‌دهد.

در نهایت باید گفت که تجارت الکترونیکی، یکی از نیروهای محرکه توانمندسازی اقتصادی زنان، خصوصاً در کشورهای توسعه‌ نیافته و در حال‌ توسعه محسوب می‌شود، بنابراین لازم است دولت‌ها تمامی تلاش خود را برای فراهم‌سازی زمینه‌های ظهور و گسترش آن فراهم آورند و فضای لازم برای پیشرفت را در اختیار زنان جوامع خود قرار دهند.

کد خبر 439296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.