آیا ساختمان‌ها و خیابان‌ها متهم افزایش دمای شهر هستند؟

روش‌های نوین جمع‌آوری داده‌ها در مورد خیابان‌های شهری اسرار جدیدی از نقش آن‌ها در گرم شدن کره زمین فاش می‌کند و به این پرسش پاسخ می‌دهد که آیا خیابان‌ها تأثیری در افزایش کره زمین دارند یا خیر؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتایج مطالعات انجام شده در خصوص اثرات جزایر گرمایی تا کنون بر داده‌های جمع‌آوری شده از ماهواره‌ها متکی بوده اما در چند سال اخیر این روند تغییر پیدا کرده است. دانشمندان در چند سال گذشته مونیتورهای حرارتی ارزان‌قیمتی را روی خودروهای خود یا سایرین نصب می‌کنند و در مسیرهای مختلف شهر به رانندگی می‌پردازند. این ابزارها داده‌هایی را، یک بار در هنگام صبح، سپس ظهر و در نهایت غروب ثبت می‌کنند که تصویری از اثرات جزایر گرمایی در نقاط مختلف شهر را به تصویر می‌کشد.

عوامل افزایش یا کاهش دمای محیط

داده‌های حاصل از مطالعات انجام شده به روش فوق در شهرهای مختلف جهان باعث شگفتی دانشمندان شد چرا که نشان داد در مناطق مختلف هر شهر، اختلاف دمایی بین ۱۵ تا ۲۰ درجه فارنهایت وجود دارد. درک اینکه چرا در یک شهر باید چنین اختلاف دمایی وجود داشته باشد و چه چیزی ممکن است باعث گرم‌تر شدن بعضی از محله‌ها نسبت به سایرین شود از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که افزایش دما یکی از مهم‌ترین علل مرگناشی از تغییرات آب و هوایی در جهان به شمار می‌رود. در تابستان سال گذشته افزایش دمای بی‌سابقه در فرانسه منجر به مرگ هزار و ۵۰۰  نفر شد و در سال ۲۰۱۰ نیز تعداد ۱۱ هزار نفر در مسکو جان خود را بر اثر گرمای شدید از دست دادند.

دانشمندان با انجام مطالعات بیشتر ۶ مؤلفه را در افزایش یا کاهش دمای یک محیط شناسایی کردند؛ سه عامل مربوط به فضای سبز و سه مؤلفه دیگر ساخته دست بشر است. اندازه سایبان‌های درختی، ارتفاع درخت و میزان پوشش گیاهی زمین از جمله عوامل مربوط به فضای سبز است و حجم ساختمان‌ها، تنوع در ارتفاع ساختمان‌ها و رنگ آن‌ها از مهم‌ترین مؤلفه‌های ساخته دست بشر است که می‌تواند گرمای زمین را تحت تأثیر قرار دهد.

ساختمان‌های بلند سایه‌های وسیع‌تری ایجاد می‌کند و به همین دلیل دمای هوای محیط اطراف آن‌ها، نسبت به ساختمان‌های کوتاه‌تر، در عصرها پایین‌تر است. این در حالی است که محیط اطراف ساختمان‌های کوتاه، عصرهای گرم‌تری دارد و در نتیجه افزایش تفاوت‌ها در ارتفاع ساختمان‌ها جریان هوا را افزایش می‌دهد و باعث کاهش دما می‌شود. نتیجه‌ای که بیش از همه در پایان این مطالعات باعث شگفتی محققان شد این بود که در چنین محیط‌هایی محدوده وسیعی از آب یا چمن‌ها به گرمی بتن یا آسفالت بود.

نقش فضای سبز و ساختمان‌های بتنی در افزایش دما

جمع‌آوری اطلاعات مربوط به دمای هوا از سطح خیابان‌ها اثرات طراحی شهری بر ایجاد نقاط داغ یا سرد را آشکار می‌کند. در بیشتر تحقیقات انجام شده مشخص شده است که در بسیاری از مناطق گرم شهری مردم کم‌درآمد زندگی می‌کنند که اغلب فاقد فضای سبز و در عوض مملو از ساختمان‌های بتنی، تاریک و پرجمعیت است. بدیهی است که هرچه نمای ساختمان تیره‌تر باشد، گرمای بیشتری به خود جذب می‌کند و از سوی دیگر، جمعیت زیاد ساکن در یک ساختمان نیز مصرف انرژی بیشتری می‌طلبد که این امر خود در افزایش دمای محیط سهیم است.

ایجاد شهرهای خنک‌تر لزوماً به معنای احداث ساختمان‌هایی با تراکم کمتر نیست؛ چیزی که از اهمیت بالایی برای کاهش دما برخوردار است اینکه ساختمان‌ها با ارتفاعات متفاوت ساخته شود تا در نتیجه هوا در بین آن‌ها جریان پیدا کند و در نهایت هوا خنک‌تر شود. از سوی دیگر مداخله‌های انسانی نظیر کاهش فضای پارک خودروها و جایگزین کردن فضاهای سبز، گسترده کردن سایبان‌های درختی در سراسر شهرها، افزایش پوشش سبز بر بام خانه‌ها و مراکز تجاری، کم‌عرض و روشن‌تر کردن خیابان‌های سطح شهر و افزایش محوطه‌سازی در شهر می‌تواند تا حد قابل توجهی منجر به کاهش دمای مناطق شهری شود.

کد خبر 439273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.