امسال مراسم عزاداری ماه محرم چگونه برگزار می‌شود؟

مدیرگروه مهندسی بهداشت محیط استان اصفهان درباره نحوه برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم و نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی مقابله با شیوع کرونا در این ماه توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیوع ویروس کرونا تمام دنیا را تحت تأثیر قرار داده و ماه محرم و برگزاری مراسم عزاداری نیز از تبعات شیوع کرونا بی‌بهره نمانده و امسال باید مجالس عزاداری و هیئت‌ها و دسته‌ها با رعایت پروتکل‌های مصوب ستاد مقابله با شیوع کرونا برگزار شود و مانند سال‌های قبل نمی‌توان از مراسم پرشور ماه محرم فیض برد و حتی توزیع چای و نذورات نیز ممنوع است، تمام موارد و نکات بهداشتی باید رعایت شود تا در وضعیت بحرانی قرار نگیریم، برای آگاهی از مصوبات ستاد مقابله با شیوع کرونا و چگونگی برگزاری مراسم  ماه‌های محرم و صفر با سید مهدی میرجهانیان، مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط استان اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

ثبت‌نام در سامانه بیرق و دریافت مجوز از آن برای چیست؟

سامانه بیرق تحت نظارت سازمان تبلیغات اسلامی است، هیئت‌ها و مسئولان برگزار کننده مراسم محرم باید از سامانه بیرق مجوز بگیرند، با توجه به مصوبات ستاد مبارزه با کرونا مبنی بر ضرورت اخذ تعهد از مسئول برگزاری مراسم نسبت به رعایت کامل ضوابط بهداشتی، برگزاری هرگونه مراسم در محرم مستلزم ثبت برنامه و اخذ مجوز از سامانه بیرق است دریافت این مجوز جدای از سایر مجوزهاست و تمام هیئت‌های ثبت شده و نشده باید این مجوز را دریافت کنند.

آیا معاونت بهداشتی استان اصفهان با سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه امور سامانه بیرق و دادن مجوز به هیئت‌ها همکاری دارد؟

پیامدهای حقوقی ثبت‌نام نکردن در سامانه بیرق و نداشتن مجوز بر عهده مسئولان هیئت‌ها خواهد بود، قسمت‌هایی از نظارت‌های این سامانه بر عهده معاونت بهداشتی و شهرداری است که باید درباره فعالیت هیئت‌ها در ماه محرم اجرا شود، دو نیرو از بهداشت محیط استان اصفهان در سازمان تبلیغات اسلامی مستقر هستند تا افرادی که برای گرفتن مجوز مراجعه می‌کنند را راهنمایی کنند و دستورالعمل‌های لازم را به مسئولان هیئت‌ها ارائه دهند.

درباره مصوبات پروتکل‌های بهداشتی مقابله با شیوع کرونا در محرم با همکاری چه نهادها و ارگان‌هایی اطلاع رسانی شده است؟

رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با شیوع کرونا در ماه محرم برای کنترل شیوع بیماری کرونا حائز اهمیت است، تمام مکاتبه‌ها، اطلاع رسانی‌ها و اتمام حجت با مسئولان برگزارکننده مراسم محرم و هئیت‌ها را از طریق صداوسیما، جراید و اصحاب رسانه، فضای مجازی، روابط عمومی دانشگاه، استانداری، ستاد اقامه نماز جمعه، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و ستاد کرونای استان انجام داده‌ایم و با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد.

رعایت چه ارکانی در پروتکل‌های بهداشتی مقابله با شیوع کرونا در محرم الزامی و ضروری است؟

توزیع نکردن غذای نذری در مراسم و هیئت‌ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، ماسک زدن، انجام ندادن فعالیت‌های شدید مانند طبل و سنج زدن، انجام سینه زنی و زنجیر زنی با رعایت تمام نکات بهداشتی و در فضای باز، ممنوعیت راه‌اندازی و جابجایی دسته‌ها، ممنوعیت عزاداری در فضاهای بسته، ممنوعیت برپایی ایستگاه‌های صلواتی و چای، کاهش ساعت برگزاری مراسم، اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با توزیع نذورات، ممنوعیت زدن خیمه در فضاهای محصور از جمله ارکان ضروری است که باید در مراسم ماه‌های محرم و صفر رعایت شود.

امکان برگزاری مراسم در مساجد و تکایا وجود دارد؟

اگر مساجد و تکایا بتوانند شرایط را از نظر تهویه هوا و ارتفاع سقف رعایت کنند، می‌توانند مراسم عزاداری را برگزار کنند. شرایط فضاهای سر بسته برای برگزاری مراسم باید مورد تأیید بازرسین معاونت بهداشتی قرار گیرد و احتمالاً فقط موارد استثنا که تمام شرایط در آن رعایت شود، مجوز برگزاری مراسم در فضاهای سربسته را دریافت خواهند کرد، اما به طور کلی برگزاری مراسم در مساجد و تکایا و فضاهای سربسته ممنوع است.

امسال پخش نذورات در مجالس در ماه محرم چگونه خواهد بود؟

پخش نذورات در مجالس عزاداری ماه محرم ممنوع است، نذورات باید در غالب مواد خشک به دست افراد برسد و از پخش غذای نذری در مجالس عزاداری و هیئت‌ها باید خودداری شود، بهتر است نذورات نقدی باشد و برای کمک به کنترل و پیشگیری از بیماری کرونا استفاده شود، پخت‌و پز غذای نذری باید خارج از مجلس انجام گیرد و باعث تجمع و ازدحام افراد نشود، غذای نذری با رعایت تمام نکات بهداشتی در منازل تحویل داده شود.

معاونت بهداشتی برای تسهیل فعالیت بازرس‌ها چه اقداماتی کرده است؟

معاونت بهداشتی استان اصفهان برای نظارت بیشتر بر فعالیت هیئت‌ها و مجالس و تسهیل فعالیت بازرس‌ها افرادی را تحت عنوان همیار بهداشتی در نظر گرفته است که این افراد از طریق هیئت‌ها به بهداشت محیط استان اصفهان معرفی می‌شوند و آموزش‌های لازم در زمینه رعایت تمام نکات بهداشتی را می‌بینند تا به معاونت بهداشتی در مقابله با شیوع کرونا در محرم کمک کنند، تمام هیئت‌ها باید همیار بهداشت داشته باشند و اجرای این اقدام الزامی و ضروری است.

چند اکیپ بر فعالیت هیئت‌ها و مراسم عزاداری ماه محرم در استان اصفهان نظارت خواهند کرد؟

اکیپ‌های نظارتی در ماه محرم از مجالس عزاداری و هیئت‌ها به طور مرتب سرکشی خواهند کرد، حدود ۱۰۰ اکیپ نظارتی که مشترک با سازمان تبلیغات اسلامی، اداره اماکن و اداره اوقاف است در استان اصفهان بر نحوه برگزاری مراسم ماه محرم و صفر نظارت شدید خواهند داشت و با افراد خاطی برخورد می‌شود.‌، مردم باید با بازرس‌ها همکاری کنند تا وضعیت بحرانی نشود.

آیا در زمینه برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در استان اصفهان تخلفاتی داشته‌ایم؟

در برخی از شهرستان‌های استان اصفهان برخی هیئت‌ها مراسم سینه زنی به راه انداختند که به شدت و از طریق مراجع قضائی و ذی‌ربط با جدیت با آن‌ها برخورد قانونی شد.

کد خبر 439199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    5 2
    امام حسین خودش کمکمون کنه، شرایط سختیه
  • مهسا IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    4 1
    یاحسین ماروازاین بلانجات بده آمین
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    4 3
    مگه میشه محرم بدون زنجیر زدن و طبل زدن باشه یا امام حسین ما تحملشو نداریم خودت کمکمون کن
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    1 2
    این موارد رو هیچ کس رعایت نمی کنه و همه خیییلی راحت دارن چای میدن و روضه میرم و دسته راه میندازن