توزیع رمدسیویر داخلی از این هفته / پیش فروش داروی کرونا نداریم

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: رمدسیویر در کشور تولید می‌شود و از اواخر این هفته یا اول هفته آینده به وفور در اختیار دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های پذیرش کننده بیماران کرونا قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا شانه ساز پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد با بیان اینکه بهترین راه مبارزه با بیماری کرونا استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از محلول‌های شوینده و ضدعفونی کننده است، اظهار کرد: به داروهای معرفی شده اعتماد نکنید، به داروهایی که خارج از فضای بیمارستان عرضه می‌شود اعتماد نکنید چرا که اصلی نیستند و می‌توانند عوارض خطرناکی هم داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه هنوز هیچ داروی قطعی که بتواند در درمان کرونا مؤثر باشد پیدا نشده است، ادامه داد: این ویروس تغییر ماهیت می‌دهد و نوع عمل و رفتار آن مدام در حال تغییر است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در حال حاضر برای کرونا دو نوع دارو داریم یک نوع دارو که کشنده ویروس است و نوع دیگر از بین برنده التهاب است که رمدسیویر باید درصد درمان آن خیلی بالا نیست.

توزیع واکسن آنفلوآنزا از شهریور در کشور

وی در خصوص توزیع واکسن آنفلوآنزا در کشور اظهار کرد: این امر از اول شهریور ماه برای گروه‌های خاص توزیع می‌شود، تولید داخل این واکسن را امسال خواهیم داشت تا بخشی از نیاز کشور را تأمین کند و از سال‌های بعد همه نیاز کشور را از تولید داخل پوشش خواهیم داد اما امسال بخشی از نیاز کشور وارداتی است.

شانه‌ساز با بیان اینکه امسال به دلیل استفاده گسترده از ماسک و ضد عفونی کننده دست‌ها خطرات سال‌های گذشته ویروس آنفلوآنزا را نخواهیم داشت چرا که همه به رهایت اصول بهداشتی پایبند شده‌اند.

وی گفت: حدود شش برابر سال گذشته پیش بینی مصرف واکسن آنفلوآنزا را داشته‌ایم اما پیش بینی می‌شود با توجه به شرایط فعلی نیازی در این زمینه بیشتر از سال‌های گذشته نداشته باشیم.

به پیش فروش داروی کرونا اعتماد نکنید

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص آگهی‌های درج شده در فضای مجازی در زمینه پیش فروش داروی کرونا اظهار کرد: برای دفعه چندم اعلام می‌کنیم به تبلیغات در فضای مجازی توجه نشود، قصد خیری در این کار نیست، اثر بخشی کرونا در دنیا توسط مراجع رسمی سوالات بسیار زیاد و بدون جوابی مطرح است.

وی ادامه داد: پیش فروش داروی کرونا را تأیید نمی‌کنیم و نباید به این مسائل مطرح شود، در کشورهای دیگر نیز تنها دو کشور با شرط این دارو را پیش خرید کرده‌اند که البته پیش شرط این خرید این بوده است که اگر موفق به تولید دارو هم نشدند دیگر امکان بازگشت سرمایه آنها وجود ندارد.

هیچ دارویی در زمینه طب سنتی برای درمان کرونا مجوز ندارد

شانه‌ساز تاکید کرد: هنوز هیچ دارویی در طب سنتی برای درمان کرونا مجوز دریافت نکرده است و این موضوع به صورت کلی تکذیب می‌شود.

وی در خصوص محموله اهدایی دارو از کشورهای چین و ژاپن به ایران اظهار کرد: این دارو در هفته‌های اول به کشور وارد شد، میزان آن کم بود، مصرف آن حساب شده بود، آن میزانی که در بازار غیر رسمی به آن پرداخته می‌شود، تولید داخلی این دارو را داریم، ورود این دارو به فهرست علی رغم سر و صدایی که کرد درمانی برای آنفلوآنزا است و هیچ مرجعی آن را تأیید نکرده است.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: اینکه می‌گویند این داروها وارد بازار شده است و از داروهای دولتی به بازار آزاد نشت کرده است در واقع با هدف توزیع کالای تقلبی خود این کار را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه کرونا در بیشتر موارد خود به خود روند بهبود را طی می‌کند، ادامه داد: مهم‌ترین روند درمان تأمین اکسیژن است که باید مورد توجه افراد مبتلا قرار گیرد.

شانه‌ساز با بیان اینکه داروهای به دلیل مصرف گسترده‌ای که دارند عوارض جانبی نیز دارند و رفته رفته عوارض آنها مشخص می‌شود، ادامه داد: برای درمان کرونا از داروهای غیر بیمارستانی استفاده نشود.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: رمدسیویر در کشور تولید می‌شود و از اواخر این هفته یا اول هفته آینده به وفور در اختیار دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های پذیرش کننده بیماران کرونا قرار خواهد گرفت.

اطلاعات تولید داروی کرونا در ایران کاملاً محرمانه است

وی با بیان اینکه در کشور سه گروه در زمینه تولید داروی کرونا فعالیت دارند، ادامه داد: این شرکت‌ها با متدهای خاص تولید دارو را دنبال می‌کنند، این شرکت‌ها هیچیک از روش‌های تولید دارو را اعلام نمی‌کنند، این افراد بسیار محرمانه کار می‌کنند و نه اعضای تیم تحقیقاتی و نه روند تولید را اطلاع رسانی نمی‌کنیم تا پروژه به پایان برسد چرا که این شرکت‌ها موفق ترین شرکت‌ها در این زمینه بوده‌اند.

شانه ساز با بیان اینکه تحریم‌ها مشکلاتی را در جهت تهیه داروها ایجاد کرده است، ادامه داد: ما این موضوع را هیچگاه تکذیب نکرده‌ایم و از این امر گلایه داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه داروی بیماران خاص در محل‌های خاص توزیع می‌شود، ادامه داد: ارز برای ما برنامه‌ریزی شده و میلی‌متری تزریق می‌شود، در این زمینه اولویت ما بیماران خاص است اما از سوی دیگر داروهای این بیماران تولید داخلی هم داریم و تاکنون شکایتی هم نداشته‌ایم اما برخی از پزشکان تمایل به استفاده از داروهای برند خارجی دارند و می‌گویند که در این زمینه کمبود دارو داریم که این مورد بی دور از انصاف است.

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص احتمال ایجاد بازار سیاه داروی آنفلوآنزا در کشور گفت: دو میلیون دارو در کشور تولید و شش برابر سال گذشته دارو با ارز نیمایی وارد کشور شده است و قیمت دارو برای مصرف کنندگان غیرقابل تحمل نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در بحران کرونا باید نسبت به تغذیه توجه ویژه داشته باشیم، گفت: در این دوران حساسیت زیاد است، تحرک کم و باید به سلامتی و تغذیه بیش از گذشته توجه داشته باشیم.

تولید داروی کرونا در ایران به مرحله آزمایش حیوانی رسیده است

شانه‌ساز با بیان اینکه تولید داروی کرونا در ایران به مرحله آزمایش حیوانی رسیده است، ادامه داد: ما خود را با دیگر کشورها مقایسه نمی‌کنیم.

وی در خصوص برخورد با دلالان دارو در بازار سیاه ناصر خسرو تصریح کرد: در زمینه برخورد با این افراد روند قانونی را داریم که مراجع قانونی ذی صلاح بر اساس نوع و میزان تخلف و تقلب ابزار قانونی دارند و با این افراد برخورد می‌کنند، این امر به صورت روزمره انجام می‌شود.

شانه‌ساز در خصوص قیمت مصوب ماسک نیز گفت: در این زمینه سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده هفته آینده نرخ مصوب را اعلام خواهد شد و داروخانه‌ها باید بر اساس این نرخ ماسک را به فروش برسانند.

وی در خصوص داروی انسولین نیز گفت: بیماران در این زمینه نباید نگران باشند، دارو هست و مشکلی نخواهیم داشت.

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص مهندسی معکوس تولید داروی کرونا در کشور گفت: این موضوع چندین بار از ما سوال شده است و نمی‌دانیم منبع این خبر کجاست اما توجه داشته باشید که مگر دارویی وجود دارد که مهندسی معکوس آن انجام شود.

وی در خصوص پیشرفت کشور در حوزه تولید دارو گفت: ما به مرحله تولید داروهایی رسیده‌ایم که هنوز در دنیا تولید نشده است ما مولکوهایی را تولید کرده‌ایم که به عنوان دارو قابل استفاده است و از دو سال آینده داروهای "نیودراگ" وارد بازار جهانی خواهد شد.

وی در خصوص تأثیر داروی رمدسیویر گفت: این دارو می‌تواند در درمان کرونا مؤثر باشد، چهار تا شرکت داروسازی کشور درخواست تولید این دارو را داده‌اند که با فعالیت دو شرکت موافقت شده است.

آمادگی صادرات رمدسیویر را داریم

شانه‌ساز ادامه داد: در زمینه صادرات رمدسیویر نیز آمادگی داریم، دو شرکت دانش بنیان ماده اول این دارو را تولید کرده اند و به زودی به تولید انبوه می‌رسد.

وی در خصوص ایجاد زیرساخت‌ها برای تولید انبوه داروی کرونا تصریح کرد: در این زمینه مشکل خاصی نداریم.

کد خبر 438907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.