انتخاب پرحاشیه آقایان رئیس

حواشی مربوط به انتخابات هیئت رئیسه شوراهای شهر تبریز، بوشهر و یاسوج مهم‌ترین عناوین بسته خبری این هفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر تبریز در دستورکار جلسه هفته جاری شورا بود و در نتیجه آن شهرام دبیری بار دیگر ریاست شورا را برعهده گرفت؛ در حاشیه این انتخاب، سونیا اندیش نایب رئیس سال گذشته شورا اعلام کرد که به دبیری رأی نداده و درباره دلیل نامزد نشدن خود در انتخابات گفت: ما نمایندگان مردم هستیم و مردم خواستار شفافیت، عدالت محوری و فساد ستیزی هستند، بنده به‌خاطر احترام به رأی مردم تبریز که وکیل آنها در پارلمان شهر هستم و از طرفی به‌خاطر احترام به عملکرد دستگاه‌های نظارتی و قضائی، تا تعیین تکلیف نهایی و رفع اتهام نمی‌توانستم به آقای دبیری رأی دهم.

وی افزود: من بخاطر امانت داری از رأی مردم و حفظ حرمت دستگاه‌های نظارتی ترجیح دادم نه به ریاست شورا رأی دهم و نه به عنوان جانشین ریاست شورا در انتخابات هیئت رئیسه کاندیدا شوم؛ وقتی از ریاست منتخب شورا، از طرف دستگاه‌های نظارتی رفع اتهام نشده است، چگونه باید کاندیدای نایب رئیسی می‌شدم؟!

حاشیه دیگر جلسه هفته جاری شورای شهر تبریز، نطق میان دستور محمدحسین اسوتچی عضو شورا بود که گفت: قرار بود اول حقوق کارگران پرداخت شود بعد حقوق مدیران که امروز شاهد آن نیستیم، شنیده‌ها نیز حاکی از تهدید به اخراج کارکنانی است که حقوق خود را طلب می‌کنند؛ حقوق خرداد دو شرکت عینالی هنوز در مرداد پرداخت نشده است.

وی تاکید کرد: اگر حقوق‌ها پرداخت نشود در جلسه آینده مانع اجرای جلسه شورای شهر خواهم شد.

مشهد؛ حاشیه‌های طرح سوال از شهردار

محمدرضا کلایی شهردار مشهد برای پاسخ به سوال دو عضو شورای شهر درباره شفاف‌سازی اطلاعات در سامانه فاش و اطلاع‌رسانی کامل اطلاعات معاملات شهرداری در صحن شورا حاضر شد و درباره تحقق نیافتن کامل اهداف شفافیت در شهرداری گفت: حجم عملیات نسبت به مصوبه بسیار زیاد است. ۸۰ درصد مصوبه اجرایی شده اما ۱۰ درصد آن قابلیت اجرا ندارد.

محمد حاجیان شهری عضو سوال کننده شورا در این رابطه گفت: اگر بندهایی از مصوبه شفافیت قابل اجرا نبوده، شهرداری باید درخواست اصلاح مصوبه را می‌داد. این مصوبه به فرمانداری رفته و با قوانین بالادستی تطبیق داده شده است.

وی به رئیس شورا اعلام کرد که از پاسخ شهردار قانع نشده و درخواست کرد طبق آئین‌نامه داخلی شورا عمل شود که در نهایت، شورا تصمیم به رأی‌گیری درباره اظهارات شهردار کرد.

بعد از درخواست رأی‌گیری از اتاق فرمان شورا اعلام شد که سیستم رأی‌گیری موقتاً با مشکل مواجه شده و قطع شده و اعضا درخصوص پیشنهاد رأی‌گیری به صورت دستی و برگ رأی نیز به توافق نرسیدند تا با تأخیر ۱۰ دقیقه‌ای سیستم رأی‌گیری آماده شد و اعضا درخصوص اقناع نشدن از پاسخ شهردار رأی دادند.

حاجیان شهری، حسینی پویا، حیدری، رمارم، موحدی‌زاده و ودیعی قانع نشده بودند و فیضی، گندمی و نوروزی نیز رأی ممتنع دادند.

حواشی پس از جلسه شورا نیز ادامه پیدا کرده و رمارم به اقدام اعضایی که رأی ممتنع دادند انتقاد کرد و بهاروند، عضو منتقد به عملکرد شهردار که در این جلسه از پاسخ او قانع شده بود، مدعی شد که اقدام برای استیضاح شهردار، سیاسی‌بازی بوده و به همین دلیل اعلام کرده که از صحبت‌های شهردار مشهد قانع شده است.

یاسوج؛ اعضای معترض و ترک جلسه انتخاب هیئت رئیسه

هدایت اکبری، فرشید احمدی کیش و کیوان آشنا؛ سه عضو شورای شهر پیش از برگزاری انتخابات هیئت رئیسه شورا که در هفته جاری برگزار شد، از جلسه خارج شدند.

آن‌ها مدعی بودند که برایشان مهم نبوده چه کسی رئیس می‌شود و در جلسه حاضر نشدند تا اکثریت شورا یعنی دهراب‌پور، اکبری‌تبار، خوبانی و نگین تاجی به خودشان رأی دهند.

در نهایت با وجود غیبت اقلیت شورای شهر، محمدرحیم دهراب‌پور با رأی اعضای حاضر به عنوان رئیس شورای شهر انتخاب شد.

بوشهر؛ اعتراض به دلیل ناکامی؟

در هفته‌ای که اعضای هیئت رئیسه شورای شهر بوشهر بار دیگر و پس از انتخابات سال چهارم در سمت خود ابقاء شدند، اکبر توسلی عضو شورای شهر بوشهر در نامه‌ای به فرماندار به دلیل تعلل در انتخاب شهردار، خواستار انحلال شورای شهر شده که این نامه با واکنش اعضای شورا روبه‌رو شد.

در قسمت‌هایی از بیانیه شورا علیه توسلی آمده است: "پرواضح است انتخاب شهردار امر ساده و پیش پا افتاده‌ای نخواهد بود که در یک جلسه و آن هم بدون معرفی یا وجود کاندیدا تعیین گردد که با توجه به تاریخ اطلاع این شورا از عدم تنفیذ حکم شهردار زمان کافی برای این مهم وجود نداشته است، لذا نظر بدین شرح و با عنایت به انتخاب شهردار ظرف مهلت سه ماه هیچ تخطی از مقررات و تکالیف قانونی صورت نگرفته است."

در این بیانیه درباره گفته‌های توسلی آمده است: "اظهارات این عضو معمولاً هر سال در زمان تعیین شهردار یا تعیین هیأت رئیسه مطرح می‌شود و این شائبه را به وجود می‌آورد که با این دست اظهارات قصد جبران ناکامی خود در کسب رأی سایر اعضای شورا را دارد.

در پایان بیانیه نیز قید شده است: "حال چنانچه این عضو شورا برخلاف اعتقاد و اراده سایرین، خود را فاقد صلاحیت و کارآمدی لازم می‌داند شجاعت داشته باشد و با اذعان به این مهم استعفای خود را تقدیم کند تا فردی کارآمدتر از ایشان جایگزین گردد. کما اینکه غیبت‌ها، تاخیرها و ترک زود هنگام مکرر این عضو در جلسات شورا علاقه ایشان را به خدمت گذاری به شهروندان محل تأمل قرار داده است."

ساری؛ تأیید بازداشت سومین عضو شورا

حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق اکبری، رئیس کل دادگستری مازندران گفت: پرونده اختلاس و تضییع حقوق عمومی شهرداری ساری با همکاری دادستانی و اداره کل اطلاعات استان در حال تکمیل شدن بوده و تاکنون سه تن از اعضای شورای شهر ساری دستگیر شده‌اند.

وی بدون اعلام رقم، مقدار اختلاس مالی را در این پرونده بسیار بالا توصیف کرد و افزود: بر اساس اظهارات متهمان در بازجویی‌های مختلف که همچنان به عنوان تحقیقات ادامه دارد و در حال انجام است، ممکن است افراد بیشتری از کارکنان شهرداری دستگیر شوند.

اکبری با بیان این که همزمان شرایط برای برگزاری دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم مفسدان اقتصادی استان مازندران در ساری در حال فراهم شدن است، گفت: اگر این پرونده در این دادگاه ویژه بررسی شود، طبق دستورالعمل جدید قوه قضائیه در انتشار اسامی، برگزاری علنی و در نهایت رسانه‌ای شدن محتوای جلسه مانعی وجود ندارد.

مهاباد؛ تکلیف شورا پس از دستگیری اعضا چه می‌شود؟

پس از دستگیری پنج نفر از اعضای شورای شهر مهاباد به اتهام فساد مالی، فرماندار این شهرستان گفت: سرنوشت شورای شهر مهاباد دو حالت دارد؛ اولاً اینکه در صورتی که شورا اسلامی شهر مهاباد توسط رأی شورای حل اختلاف استانداری منحل شود، موضوع از حالت استقرار علی‌البدل‌ها خارج می‌شود و استاندار به عنوان قائم مقام مدیریت شورای شهر را تا زمان انتخابات دور بعدی شورا عهده دار می‌شود.

ایرج شجاعی ادامه داد: در صورتی که اعضای بازداشت شده شورای شهر سلب عضویت شوند، در این حالت اعضای علی البدل وارد کار شده و به فعالیت در شورای شهر مشغول خواهند شد؛ همه این موارد به حکمی بستگی دارد که توسط مراجع قضائی صادر می‌شود تا بر اساس آن انحلال شورای شهر و یا سلب عضویت اعضای متهم مشخص شود.

کد خبر 438809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.