هنرمندان در اسنپ و رستوران کار می‌کنند!

یک فیلمساز گفت: اقتصاد هنر در وضعیت خوبی قرار ندارد، هنرمندان هنرهای جمعی مانند تئاتر و سینما معیشت خود را از طریق کار در اسنپ و رستوران تامین می‌کنند؛ از زمان بازگشایی سینماها اغلب سانس‌ها با حضور پنج یا شش نفر مخاطب همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مالک شیخی، فیلمساز و کارگردان سینمای مستند در نشستی با عنوان "دنیای بعد از کرونا و تأثیر آن بر فرهنگ و جامعه" که پنجشنبه شب (۲۳ مرداد) برگزار شد، اظهار کرد: عادت کردیم بر هر واقعه واژه "پسا" را اضافه و خود را راحت و از بحران عبور کنیم. به همین علت در رابطه با وضعیت هنر و کرونا باید بگویم که در حال حاضر بازدید از گالری‌ها ممنوع شده و این در حالی است که گالری‌ها سال‌هست رنگ جمعیت را به خود ندیده‌اند.

وی ادامه داد: این ممنوعیت باعث شده خرید اثر هنری انجام نشود و اقتصاد هنر در وضعیت خوبی قرار ندارد. هنرمندان هنرهای جمعی مانند تئاتر و سینما معیشت خود را از طریق کار در اسنپ و رستوران تامین می‌کنند. از زمان بازگشایی سینماها اغلب سانس‌ها تنها با حضور پنج یا شش نفر مخاطب همراه بوده است.

شیخی خاطرنشان کرد: شاعر، رمان‌نویس و نویسنده در وضعیت خوبی قرار ندارند، چراکه کتاب در سال‌های گذشته گاهاً چاپ بالای ۱۰ را هم تجربه می‌کرد، اما امسال به سختی به چاپ سوم می‌رسد. اقتصاد هنر به مشکل برخورده، اگر تماشای فیلم و تئاتر و کنسرت در صفحه نمایش خانگی و ندیدن اثر هنری عادت شود، هنرمند انگیزه خلق اثر نخواهد داشت و در آینده با یک جامعه بی‌هویت روبرو خواهیم بود که خلأ آن در آشفتگی احساس می‌شود.

رسالت هنرمند، حفظ اصالت هنر

همچنین مصطفی نباتی‌نژاد، مدیر رصدخانه فرهنگی اصفهان درباره تأثیر شیوع کرونا بر فرهنگ و جامعه، گفت: دوران قرنطینه فرصت خوبی بود که هنرمند مستقل از بازار، خود را بازشناسی کند. اگر هنرمند در بعد عینی فرهنگ، رسالت خود را حفظ کند یعنی اصالتش را حفظ کرده و اگر معیشت هنرمند را به هنر گره نمی‌زد ارزش مضاعف‌تری از هنر را شاهد بودیم.

وی خاطر نشان کرد: بررسی پیامد فضای مجازی نشان دهنده آن است که از نسل جوان تا پیر درگیر فناوری شده‌اند. پیام‌رسان‌های نوظهوری مانند "لایکی" نیز هستند که والدین با آن ارتباطی ندارند، اما نسل جوان با آن بزرگ می‌شود و نهاد خانواده هرکدام نسبت به تعلقات عاطفی دچار دگرگونی می‌شود. مصرف اینترنت در گوشی‌ها همانند رفتن کنار ساحلی است که تصور می‌کنیم هرچه بیشتر داخل شویم عمیق‌تر می‌شود، اما عمیق‌تر نیست و فقط انسان را از واقعیت دور می‌کند.

خانه‌ها به سالن کنسرت و سینما تبدیل شده است

در ادامه این نشست منصوره مرتضوی، پژوهشگر و کارشناس رسانه اظهار کرد: اگر نیمه پر لیوان را ببینیم مصرف فرهنگی به واسطه شیوع کرونا افزایش یافته و این اتفاق خوبی است. تعطیلی سینما و تئاتر نیمه خالی این اتفاق است، اما پیشرفت فضای گفت‌وگوهای برخط و امکان حضور افرادی که در رسانه رسمی امکان حضور نداشتند نیز فرصت خوبی بود که به واسطه شیوع ویروس کرونا به وجود آمد.

وی افزود: از زمان شیوع ویروس کرونا خانه‌های همه ما به سالن سینما و کنسرت تبدیل شده و در حوزه ادبیات نیز درصد مطالعات بالا رفته است. کتابخانه‌ها نیز کتاب‌ها را به صورت مجازی در اختیار مخاطبان قرار دادند و پژوهشگران توانستند پژوهش‌های بهتری را به سرانجام برسانند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: به واسطه فضای تعاملی میان خانواده‌ها میزان اختلاف میان نسل‌ها تغییر کرد. توجه به مهارت‌ها و آموزش‌ها در حوزه دیداری شبکه خانگی و برنامه‌های تلویزیونی به موضوعات فراغت و سرگرمی افزایش یافته است.

کد خبر 438728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.