چپ دستی در موسیقی؛ مزیت یا عیب؟

اگر شما هم یک چپ دست هستید و نگران یادگیری موسیقی هستید، نگران نباشید شما بی استعداد نیستید بلکه باید با تلاش به راه خود ادامه دهید؛‌ موسیقیدانان مشهور بسیاری از جمله بتهوون و پاگانینی چپ دست بودند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تاکنون درباره اینکه چپ دست‌ها باهوش‌تر هستند تحقیق جامع و دقیقی نشده و تنها یک سری مطالعات و تحقیق‌های پراکنده در دسترس است. طبق یافته‌های پژوهشگران یک عامل تنها نمی‌تواند منجر به چپ دستی فرد شود، بلکه عوامل مختلف از جمله وراثت، یادگیری و فعالیت‌های مغزی در دوران جنینی و رشد می‌تواند تأثیرگذار باشد.

در دنیای امروز چپ دست‌ها اقلیتی ۱۰ یا ۳۰ درصدی در جهان هستند که در گذشته بخاطر وجود عقایدی خرافی آن‌ها را افرادی شرور و شیطانی به حساب می‌آوردند. ولی طی تحقیقات پیوسته و جامعی که در چند سال اخیر صورت گرفت مشخص شد که چپ دستی نه تنها گناه نیست، بلکه یک مزیت است. چپ دست‌ها غالباً دارای قدرت تخیل و خلاقیت بالایی و پیشرو در مشاغل هنری هستند. همچنین بخش قابل توجهی از چپ دست‌ها استعداد خوبی در زمینه فراگیری موسیقی و درک و تجزیه و تحلیل آن دارند.

یکی از معروف‌ترین موسیقیدانان چپ دست بنا برنوشته‌ای نسبتاً معتبر از آنتوان شیندلر، بتهوون بود. بتهوون نابغه‌ای بود که می‌توان به یک اعتبار به او لقب خداوندگار موسیقی کلاسیک را داد. متأسفانه امروزه افراد چپ دست در آموزش موسیقی با محدودیت‌هایی مواجهند که کار را برای آن‌ها مشکل می‌کند. با وجود این چپ دست‌ها می‌توانند در موسیقی افراد موفقی باشند.

قوه خلاقیت و تخیل دو عامل بسیار حیاتی برای موفقیت در زمینه هنر هستند. افراد خلاق دنیا را از زاویه خودشان می‌بینند و بخاطر همین به چیزهای جدیدی هم دست می‌یابند. در واقع افراد خلاق و خیال‌پرداز توانایی فوق‌العاده‌ای در پیوند دادن موضوعات نامرتبط به هم و در نتیجه آفرینش هنری و یا ایده پردازی دارند.

در ادامه به اسامی هفت موسیقی‌دان چپ دست مشهور تاریخ اشاره خواهد شد:

لودویگ وان بتهوون

به طور رسمی تأیید نشده است که بتهوون چپ دست بوده، اما آنتوان شیندلر آهنگساز، نوازنده و زندگینامه‌نویس که کتاب معروف زندگی نامه بتهوون را نوشته است به این نکته اقرار داشته است.

سرگئی راخمانینف

هنرمند روسی که بخاطر داشتن دستانی نرم و سریع در پیانو و تمرکز فوق‌العاده بالا در نواختن قطعات معروف است. راخمانینف همچنین بخاطر تصنیف قطعات و اتودهایی سخت و پیچیده که در آن دست چپ از اهمیت بالایی برخوردار است جایگاه مهمی در موسیقی دنیا دارد.

نیکولا بندیتی

این ویولونیست مشهور اسکاتلندی در مصاحبه‌ای گفته بود که در کودکی بخاطر اینکه ویولن را با دست چپ می‌نواخته از جانب معلمان خود اذیت می‌شده و دوران سختی را داشته است.

دانیل بارنبویم

افسانه پیانوی آرژانتینی یکی دیگر از چپ‌های بزرگ است، اما او همچنان چوب باگت رهبری ارکسترش را در دست راست خود نگه می‌دارد.

نیکولو پاگانینی

منابع زیادی چپ دست بودن او را گفته‌اند و به احتمال زیاد این اسطوره ویولن‌نوازی چپ دست بوده است، اما بخاطر شرایط آن زمان و عقاید خرافی او تمایلی به آشکار کردن این موضوع نداشته است.

پاول ویتگنشتاین‌

وینگنشتاین یکی از پیانیست‌های معروف اتریشی است که بخاطر نوشتن قطعاتی که تنها با دست چپ قابل اجراست معروف است. او یک چپ دست تمام عیار بوده و قطعات خود را مثل آب خوردن اجرا می‌کرد.

گلن گولد

یکی از معروف‌ترین پیانیست‌های قرن بیستم که بیشتر بخاطر اجرای خلاقانه آثار باخ شناخته شده است. ویژگی منحصر به فرد نوازندگی گولد دقت تکنیکی بالا و شیوایی در بیان ساختار پلی فونیک موسیقی باخ است.

پل مک کارتنی

یکی از معروف‌ترین ستاره‌های راک که عضو گروه افسانه‌ای بیتلز بود. در سال ۱۹۹۶ او بخاطر یک عمر فعالیت هنری موفق به دریافت لقب شوالیه شد.

کد خبر 438592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.