همه چیز درباره فیلم لتیان

در شرایط کنونی با شیوع بیماری کرونا که اکران فیلم‌ها در سینماها با استقبال روبرو نمی‌شود و عده‌ای سینمای ایران را رو به ورشکستگی می‌دانند، فیلم‌هایی که سال گذشته و قبل تر ساخته شده اند و هنوز رنگ پرده را ندیدند، ناچار به اکران آنلاین تن می‌دهند؛‌ آخرین این فیلم ها نیز "لتیان" ساخته علی تیموری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لتیان جدیدترین فیلمی است که طی این روزها روانه اکران آنلاین می‌شود و مخاطبان می‌توانند در پلتفرم‌های تعریف شده به تماشای آن بنشینند. با توجه به ترکیب بازیگران و قصه، لتیان می‌توانست یکی از امیدهای گیشه ۹۹ باشد، اما این اتفاق نیفتاد و لتیان نیز سر از اکران آنلاین درآورد. آنچه در ادامه می‌آید، همه آن چیزی است که باید در مورد این فیلم بدانید. لتیان از پنجشنبه ۲۳ مردادماه اکران آنلاین خود را در دو سامانه فیلیمو و نماوا آغاز می‌کند.

درباره فیلم لتیان

لتیان فیلمی است به کارگردانی علی تیموری و نویسندگی اکتای براهنی که سال ۹۷ جلوی دوربین رفت. پریناز ایزدیار، امیر جدیدی، سارا بهرامی، حسن معجونی، ستاره پسیانی و علیرضا ثانی فر در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. در خلاصه داستان لتیان آمده است: لتیان یک سد است. سدی بر روابط انسانی. رودخانه‌های روابط، پشت سدی ایستاده‌اند و راه، بن بست است. یک نفر می‌خواهد این سد را بشکند اما خوب می‌داند که شکستن سد به این سادگی نیست. شهر خراب خواهد شد. تکلیف چیست؟

لتیان اولین فیلم بلند سینمایی علی تیموری در مقام کارگردان است. او پیش از این سابقه دستیاری و برنامه‌ریزی در فیلم‌هایی همچون برف روی کاج‌ها، انتهای خیابان هشتم، سایه روشن، پل خواب و غیره را داشته و چندین فیلم کوتاه موفق ساخته که برخی از آنها نیز منتخب جشنواره‌های مختلف بوده‌اند.

تهیه کنندگی این فیلم را مجید مطلبی بر عهده داشته است. لتیان با این ترکیب بازیگران و داستانی درام و اجتماعی، می‌توانست در گیشه موفق باشد و عنوان یکی از پرفروش‌ترین‌ها را از آن خود کند.

درباره بازیگران فیلم لتیان

ترکیب بازیگران فیلم لتیان، ترکیب به اصطلاح بفروشی است. از آن دست تر کیب‌ها که گیشه را تضمین می‌کنند. هر کدام از این بازیگران می‌توانند مخاطب را مجاب به تماشای این فیلم کنند. پریناز ایزدیار و امیر جدیدی که هر کدام یک بار سیمرغ بلورین بهترین بازیگر را از جشنواره فیلم فجر به خانه برده‌اند، برای دومین بار است که با یکدیگر همبازی شده‌اند. این دو پیش از این در فیلم "هت‌تریک" در مقابل هم قرار گرفته بودند. حالا باید دید آیا زوج "جدیدی_ ایزدیار" می‌تواند به اندازه زوج "محمدزاده_ ایزدیار" موفق باشد یا خیر.

ستاره پسیانی و سارا بهرامی نیز پیش از این در سریال "کرگردن" همبازی بوده‌اند. سریالی که توانست با استقبال مخاطبان روبرو شود. انتخاب حسن معجونی و علیرضا ثانی‌فر را می‌توان بزرگ‌ترین ریسک در انتخاب بازیگران لتیان به شمار آورد. هر چند ثانی فر در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در سال ۹۷، دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد را برای بازی در فیلم "تشریح" از آن خود کرد، اما همچنان در میان مخاطبان سینما، بازیگر مطرح و شناخته شده‌ای نیست. با این حال، حضور امیر جدیدی، پریناز ایزدیار و سارا بهرامی به تنهایی می‌تواند بار فیلم را به دوش بکشد.

اکتای براهنی کیست؟

لتیان از معدود فیلم‌هایی است که نویسنده و تهیه کننده‌اش از کارگردان آن شناخته شده‌تر هستند. اکتای براهنی که نویسندگی لتیان را برعهده داشته، پیش از این فیلمنامه "عنکبوت"، ساخته ابراهیم ایرج‌زاد را نیز به نگارش درآورده است. براهنی فارغ‌التحصیل فیلمسازی از دانشگاه یورک کانادا است که بعد از ساخت چند فیلم کوتاه، اولین فیلم بلند خود را با نام "پل خواب" که اقتباسی از رمان معروف جنایت و مکافات بود، در سال ۹۳ جلوی دوربین برد و پس از کش و قوس‌های فراوان در سال ۹۶ راهی اکران شد. اکتای براهنی، فرزند ارشد رضا براهنی، شاعر و ادیب نام آشنای ایرانی است

بعد از آن هم دیگر موفق نشد تا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز ساخت بگیرد. او در مصاحبه‌ای موضع وزارت ارشاد را در مقابل فیلمسازی‌اش، مربوط به پدرش دانست و عنوان کرد: اوایل در ظاهر امر این گونه رفتار می‌شد که انگار فیلمنامه‌ها مشکل دارند، اما در روند ساخت فیلم متوجه شدم که پسر رضا براهنی بودن تأثیر زیادی دارد. من تا خودم را معرفی می‌کنم، بحث پدرم و مواضع او مطرح می‌شود. واقعیت این است که پسر رضا براهنی بودن به من لطمه زده است.

او در ادامه گفت: من تقریباً هم دوره کاهانی بودم و زمانی که من درخواست پروانه ساخت دادم، کاهانی فیلم اولش را ساخته بود و امروز کاهانی سینماگر معروفی شده و من همچنان به دنبال پروانه ساخت هستم. شاید اگر من پسر رضا براهنی نبودم، راحت تر می‌توانستم فیلم بسازم.

درباره تهیه کننده

مجید مطلبی، تهیه کننده و مجری طرح در سینمای ایران است که پس از سرمایه گذاری در دو قسمت فیلم سینمایی "نهنگ عنبر"، با فیلم هت تریک وارد عرصه تهیه کنندگی شد. "لتیان"، سومین تجربه تهیه کنندگی او پس از " هت‌تریک" و "سرخپوست" است. او با فیلم تحسین شده سرخپوست توانست جوایز زیادی را از آن خود کند که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از: جایزه بهترین فیلم از سیزدهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، جایزه بهترین فیلم از بیست و یکمین جشن سینمای ایران همچنین فیلم او برای فیلم هت تریک نیز برنده جایزه بهترین فیلم از جشنواره گلدن گلوبال مالزی شد.

 

کد خبر 438579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    5 2
    دو خط هم داستان فیلم رو می نوشتید
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      9 3
      یه زن و مرد جوون با دوست های دختره قراره برن تعطیلات بعد نامزد قبلی دختره هم هست بعد دیگه داستان میشه..