‌کرونا می‌تواند عامل وحدت باشد / ایمنی جمعیتی در شأن انسان نیست

رئیس شورای عالی نظام پزشکی گفت: کرونا می‌تواند بی اعتمادی و سو ءظن موجود در جامعه را از بین برده و به دلیل اینکه خطر مشترکی بین همه افراد جامعه است می‌تواند عامل وحدت نیز باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی معین در صبح امروز در نشست خبری با بیان اینکه همه چیز باید در اختیار علم باشد و علم در اختیار انسان، اظهار کرد: نباید بر عکس این موضوع را داشته باشیم چرا که این رفتار انسانی نیست.

وی با تاکید بر اینکه دو گانه‌هایی مانند سلامت و اقتصاد، سلامت و ایدئولوژی، سلامت و عزاداری غیر منطقی است، ادامه داد: در همه موارد باید اولویت سلامت انسان باشد و این در حالی است که در کشور اینگونه نیست.

سلامت هنوز در اولویت نیست

رئیس شورای عالی نظام پزشکی اضافه کرد: سلامت انسان باید مورد توجه ویژه در اولویت قرار گیرد که هنوز این موضوع هنوز اولویت نیست و خسارت آن را کادر درمانی و مردم قربانی خواهند پرداخت.

وی با بیان اینکه متغیرهای اجتماعی نقش اول را در سلامت شهروندان دارند، ادامه داد: دراین زمینه آموزش در همه بخش‌ها امری ضروری است، نقش تسلی بخشی و آرامش دادن به بیمار نیز بی بدیل است، باید اعتماد قلبی جامعه را جلب کرد.

معین با بیان اینکه پزشکان در بحران کرونا مسئولیت سنگینی دارند، ادامه داد: پاسداشت روز پزشک تجلیل از کسانی هستند که از بالاترین سطح اعتماد در کشور برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه با توجه به رسیدن دانش و مهارت پزشکی در سطح جهانی، پزشکان ایران در همه عرصه‌های بهداشت و درمان، سیاسی و اجتماعی باید حضور مؤثر داشته باشند، ادامه داد: برای مثال چنانچه بیماری توانایی مالی ندارد پزشکان باید دادخواه وی باشند و مطالبات آن را به گوش مسئولان برسانند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه کرونا تغییرات جدی در همه جهان ایجاد کرده است، ادامه داد: ما خودمان را باید هر روز آماده سناریوهای جدید کنیم، این ویروس ساخته دست بشری است که طی ۲۰۰ الی ۳۰۰ سال اخیر بی نظیر بوده است، ما در مقابل چنین بحرانی قرار داریم و باید برای سلامتی مردم بجنگیم.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۵۰ نفر از پزشکان شهید شده و شش هزار نفر به کرونا مبتلا شده‌اند، ادامه داد: باید توجه داشت که تلفات جانی در ایران از دیگر کشورهای جهان بیشتر بوده است و تعداد مبتلایان نیز از میانگین جهانی بالاتر است.

معین اضافه کرد: دلیل افزایش مرگ و میر پزشکان به دلیل نبود امکانات اولیه حفاظتی بخش و ایمنی بخش در کشور بود.

درک نظام از شرایط فعلی باید بالا برود

وی با تاکید بر اینکه درک نظام از شرایط فعلی باید بالا برود، ادامه داد: باید از نعمت فضای مجازی که سال‌ها مغفول بوده است برای اجرای برنامه‌ها استفاده کرد.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور با تاکید بر اینکه کرونا خطر مشترکی است و به دلیل اشتراک این بیماری بین همه اقشار می‌تواند عاملی برای همدلی و وحدت باشد، اضافه کرد: در جامعه ما بی اعتمادی و سو ظن وجو دارد و این ویروس می‌تواند عامل تخریب دیوار بی اعتمادی باشد.

وی افزود: همچنین پاندمی کرونا می‌تواند زیرساخت‌های مدیریت بحران را تقویت کند، توجه به سرمایه‌گذاری در بخش سلامت را ایجاد کند و بخشش و سخاوت را در جامعه ترویج دهد.

معین گفت: ایمنی جمعیتی در شأن انسان و جامعه انسانی نیست، حیات یک انسان حیات همه بشریت است.

وی با بیان اینکه کرونا می‌تواند بهانه‌ای برای واگذاری اختیارات دولت به استان‌ها و چابک‌سازی دولت باشد، اضافه کرد: در این برحان می‌توان جامعه مدنی را تقویت کرد و از پنهان کاری پرهیز کرد تا شاهد تلفات و خسارات بیشتر نباشیم.

رئیس شورای عای نظام پزشکی کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا حقوق رزیدنت‌ها آنطور که باید حفظ نمی‌شود، گفت: سه گروه از کادر درمان شامل پزشکان عمومی و خانواده، پرستاران و رزیدنت‌ها به اندازه پزشکان و حتی بیشتر در بحران کرونا آسیب دیدند، باید حقوق آنها آنطور که شایسته است، دیده شود.

وی ادامه داد: تبعیضی که در حال حاضر وجود دارد را نمی‌پذیریم، وزارت بهداشت باید در این زمینه ورود جدی داشته باشد. مسئولان باید درک کنند که توجه به جامعه پزشکی توجه به سلامت جامعه است.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی درباره برگزاری کنکور سراسری گفت: تمامی سیاست‌ها باید خود را با حفظ سلامت انسان تطبیق دهند؛ اگر بنده در حال حاضر مسئولیتی در این مورد داشتم اجازه برگزاری کنکور و هیچ تجمعی را نمی‌دادم، اینکه اعلام می‌شود پروتکل‌ها قابل اجرا است، فکر نمی‌کنم درست باشد چرا که در یک مراجعه به یک نانوایی کوچک هم می‌بینیم برخی پروتکل‌ها اجرا نمی‌شود؛ شما می‌توانید در نظر بگیرید رعایت این پروتکل‌ها در کنکور و عزارداری‌ها و … چگونه خواهد بود.

وی اضافه کرد: اینکه اعلام می‌شود اجازه نمی‌دهیم کنکور برگزار شود مگر اینکه پروتکل‌ها اجرا شود به نظر من یک توجیه غلط است.

کد خبر 438484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.