صالحی: شهید حججی نماد شهدای مدافع حرم است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شهید محسن حججی این افتخار را داشت که نماد شهدای مدافع حرم شود و حتماً در آن سری هست، راهی طی شده تا فرد به این نقطه برسد و روز شهادت وی به عنوان روز ملی شهدای مدافع حرم قرار گیرد و چشم و چراغ شهدای مدافع حرم شناخته شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید علی صالحی شامگاه سه شنبه -۲۱ مردادماه- در برنامه طرح ملی " سه شنبه‌های تکریم" که به تکریم شهید حججی اختصاص داشت و به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: در چهلمین سالگرد دفاع مقدس هستیم. اگرچه نقطه نقطه ایران در طول انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و ادامه راه یاد و یادگار شهدای عزیز بوده، اما بی تردید اصفهان انگشتر این کالبد و نجف آباد نگین آن است.

وی افزود: تاریخ شهادت در تشیع یک تاریخ ممتد است. درواقع تاریخ اسلام و تشیع با شهادت پیوند خورده است. تاریخ انقلاب اسلامی ایران نیز به نحوی با شهادت پیوند خورده است. در ملاحظه تاریخ شهادت، به یک مقطع جدید می‌رسیم که تاریخ مدافعان حرم و شهدای آن است. این واژه و تعبیری است که گفته می‌شود سردار شهید سلیمانی برگزیده است. از وی نقل کرده‌اند که "وقتی جهاد در این فضا شروع شد؛ من به دنبال واژه‌ای می‌گشتم که بتواند یک حرکت جهادی جدید شروع کند و نام مدافع حرم به ذهنم آمد. "

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در میان مدافعان حرم شخصیت‌های مختلف و ارزشمندی داشته‌ایم که نقش قابل توجهی در تاریخ معاصر ایران و منطقه داشته‌اند و به همین دلیل، شهدای مدافع حرم و به طور کلی رزمندگان مدافع حرم جایگاه خاصی در دل‌های مردم داشته باشند. در قالب دو نکته کوتاه به این اشاره می‌کنم که اگر آنان نبودند بر سر منطقه و ایران چه می‌آمد؟

صالحی اضافه کرد: نکته اول اینکه اگر آنان نبودند جریان تند تکفیری مسیری را طی می‌کرد که معلوم نبود از حرم اهل بیت در سوریه، عراق، مناطق دیگر و به صورت کلی جریان محب اهل بیت در منطقه چیزی باقی بماند. جریان تکفیری خواب و خیال بزرگی دیده بود و اگر توفیقی پیدا می‌کرد اتفاقاتی که در این منطقه می‌افتاد صد برابر بد تر از آن چیزی بود که در سلطه وهابیت در حرمین شریفین اتفاق افتاد.

وی تصریح کرد: نکته دومی که به عنوان دستاوردهای مبارزه، جهاد و شهادت در فضای مدافعان حرم می‌بینیم این است که به نظر می‌آید جریان استکبار جهانی بعد از اینکه رژیم صهیونیستی در ۱۹۴۸ رسمیت پیدا کرد و تبدیل به یک غده سرطانی در منطقه شد، به دنبال غده سرطانی دیگری برای برهم زدن آرایش جغرافیایی خاورمیانه بود. حرکت آنها با این تصویر صورت می‌گرفت که خاورمیانه می‌تواند در یک آشوبی جدید و مداوم قرار داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه "این دو نکته و نکات بسیار دیگر تسکینی بر آلام شهدای مدافع حرم است که اگر نبودند اتفاقاتی رخ می‌داد که پیامدهای آن تا سال‌ها و چه بسا قرن‌ها می‌ماند" گفت: همانطور که اگر شهدای دفاع مقدس از این آب و خاک دفاع نمی‌کردند، شرایط ما در ایران به گونه‌ای دیگر بود، اگر شهدای مدافع حرم نیز نبودند، وضعیت منطقه به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد و پیامدهای سخت و تلخ آن برای همیشه باقی می‌ماند؛ بنابراین ادای دین و تقدیر تک تک میلیون‌ها انسان، نصیب راه شهدای مدافع حرم و خانواده‌های معزز آنها هست و خواهد بود.

صالحی خاطر نشان کرد: ارتباطی که ما با خانواده شهدا برقرار می‌کنیم بیش از هر چیز برای خودمان است تا آنها و خانواده‌هایشان. آیات کریمه به ما این نکته را تعلیم می‌دهد که شهید اولاً حی و ثانیاً "عند ربهم یرزقون" است. پس ما در ارتباط با شهدا، به دنبال این هستیم که از رزق آنها چیزی نصیبمان شود. اگر این ارتباط مناسب باشد، می‌توانیم از رزق آنها به عنوان یک کانال رزق الهی بهره مند شویم.

وی ادامه داد: در بین شهدای انقلاب اسلامی، شهدای مدافع حرم ویژگی‌های خاص خود را دارند و شاید به این جهت متمایزند. نکته اول این است که شهدای مدافع حرم شهادت در غربت دارند. شهادت یک اوج، افتخار و نشان است که هرکسی به آن نائل نمی‌شود، اما این نشان زمانی که در غربت به انسان داده می‌شود یک رزق مضاعف نصیب شهید می‌کند. شهادتی که در موطن و نزدیک اهل بیت به دست آمده، ارزشمند است، اما شهادتی که کیلو مترها و فرسنگ‌ها دورتر، در غربت به دست می‌آید، جایگاه خاص خود را دارد و شهدای مدافع حرم نیز اینگونه بودند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: همه شهدا ارزش‌های خاصی خود را دارند و توصیف یک ارزش برای گروهی از شهدا به معنای تنقیص دیگران نیست، بلکه نوعی ارزیابی و مقایسه است. در دوره دفاع مقدس یک موج اجتماعی وجود داشت؛ آن موج اجتماعی این بود که کشور تحت فشار مهاجمان بعثی بود. همراه شدن در جو اجتماعی غالب آسان‌تر است اما شهدای مدافع حرم شهدایی بودند که در فضای التهاب، هیجان و جو اجتماعی به طرف جهاد نرفتند و خانواده‌های آنها نیز چنین شرایطی را نداشتند.

صالحی ادامه داد: شهید محسن حججی این افتخار را داشت که نماد شهدای مدافع حرم شود و حتماً در آن سری هست، راهی طی شده تا فرد به این نقطه برسد و روز شهادت وی به عنوان روز ملی شهدای مدافع حرم قرار گیرد و چشم و چراغ شهدای مدافع حرم شناخته شود. حتماً در زندگی شهید حججی اتفاقاتی افتاده که در چنین نقطه نمادینی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: بخشی از وصیت نامه شهید حججی برای من بسیار جالب و جذاب بود. وی در قسمتی از وصیت نامه خود گفته است "مقداری حق‌الناس دارم. بدهی یک میلیون تومانی به مادر بزرگ پدری، ۳۲ هزار تومان و تعدادی سربند به پایگاه شهدای بنیاد امیر آباد. " اینکه انسان در آستانه شهادت و فضای انقطاع از عالم خاکی، به یاد چند سربند باشد خیلی مهم است. این نکته‌های ریز و توجه به آنها، آدم‌ها را بزرگ می‌کند و به اوج می‌رساند و شهید حججی ظاهراً از این نکته‌های ریز کم نداشت. یکی از نقاط قابل توجه شهید تربیت خانوادگی وی بوده که در وصیت نامه خود نیز به آن اشاره کرده است.

به گزارش ایمنا، در پایان این مراسم لوح تقدیری به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خانواده شهید حججی تقدیم شد.

کد خبر 438388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.