نیاز سالانه بیش از ۲۰ میلیون متر مکعب آب برای آبیاری فضای سبز مشهد

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد گفت: میزان آب مصرفی فضای سبز این شهر در سال گذشته بالغ بر ۲۰ میلیون و ۱۸۴ هزار متر مکعب بوده است.

به گزارش ایمنا، احمدرضا سلامی با بیان اینکه بیشتر منابع آبی شهرداری در شرق شهر قرار گرفته و برای آبیاری فضای سبز بایستی آب از این بخش به سایر نقاط شهر منتقل شود، اظهار کرد: در مناطق ۹، ۱۱ و ۱۲ منابع آبی مستقلی برای آبیاری فضای سبز موجود نیست و باید آب را از طریق شبکه مستقل آبیاری فضای سبز به این مناطق پمپاژ شود.

وی افزود: اجرای طرح‌های جداسازی شبکه آب فضای سبز از شبکه آب شرب و تأمین آب فضای سبز از منابع آب غیرقابل شرب و پساب تصفیه شده، پیگیری طراحی و اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار در فضاهای سبز و جایگزینی با روش‌های سنتی با بازده آبیاری پایین با روش‌های آبیاری تحت فشار (قطره‌ای، بارانی و …) از جمله برنامه‌های شهرداری مشهد در راستای تأمین و توزیع بهینه منابع آبی فضای سبز است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد تصریح کرد: اعمال مدیریت بر زمان و شیوه آبیاری، تبدیل سیستم آبیاری تانکری به خطوط آب‌رسانی، افزایش فاصله بین دو آبیاری با افزایش ظرفیت نگهداری آب و خاک و آبیاری به میزان کافی با آموزش نیروهای آبیار در فضای سبز از عوامل مهمی است که همیشه باید به آن توجه شود.

سلامی خاطرنشان کرد: علاوه بر روش‌های فوق در جهت بهینه‌سازی مصرف آب مورد نیاز فضای سبز انتخاب گونه‌های گیاهی سازگار با شرایط اقلیمی در دستور کار سازمان پارک‌ها و مناطق شهرداری قرار گرفته است.

وی گفت: بررسی افزایش فواصل زمانی آبیاری به منظور جلوگیری از پرآبی و مصرف بهینه آب، اتصال سیستم تخلیه آب نماهای شهر به شبکه آب فضای سبز، انتقال زمان آبیاری به ساعات خنک شبانه روز، احداث جویچه‌های آبیاری به منظور کاهش تلفات آبیاری و بهینه سازی ایستگاه‌های پمپاژ و تعویض ادوات فرسوده از اقدامات مؤثر در راستای حذف هدرروی و افزایش راندمان آبیاری است.

کد خبر 438246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.