با پیروزی لوکاشنکو در انتخابات، اعتراضات در بلاروس ادامه یافت

کمیسیون مرکزی انتخابات بلاروس امروز اعلام کرد که بر اساس نتایج اولیه شمارش آراء، الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهوری این کشور با کسب ۸۰ درصد آراء پیروز شده است.

به گزارش ایمنا، رویترز به نقل از گزارش این کمیسیون نوشت: اسوتلانا تیخانوسکایا آموزگار پیشین زبان انگلیسی و رقیب اصلی لوکاشنکو توانست ۹.۹ درصد آرا به دست آورد.

دیشب و پس از پایان زمان اخذ رأی و در پی اعلام نظرسنجی‌های پس از رأی‌گیری که لوکاشنکو را با ۷۹ درصد آرا برای ششمین بار پیروز انتخابات ریاست جمهوری اعلام می‌کرد، هزاران تن از مخالفان وی در شهرهای مختلف بلاروس به خیابان‌ها آمده و با پلیس ضد شورش درگیر شدند.

خبرگزاری دولتی تاس روسیه به نقل از فعالان حقوق بشر خبر داد که در جریان برخورد یک کامیون به معترضان در مینسک، یک نفر کشته و دو تن دیگر به شدت مجروح شدند.

دیمیتری پالیانسکی معاون سفیر روسیه در سازمان ملل ناآرامی‌های شب گذشتهٔ مینسک را با وقایع سال ۲۰۱۴ اوکراین مقایسه کرد. به گفتهٔ وی، غرب در تلاش است با استفاده از نارضایتی عده کمی از مردم بلاروس نسبت به نتایج اولیه انتخابات، اوضاع کشور را همچون شرایط سال ۲۰۱۴ در اوکراین، ناآرام و بی‌ثبات سازد.

پالیانسکی در توئیتر خود نوشت که اتفاقات حال حاضر مینسک کاملاً یادآور وقایع اوکراین است. وی تظاهرکنندگان بلاروسی را یک «اقلیت پر سر و صدا» خواند که می‌خواهند خواست خود را بر «اکثریت خاموش» کشور تحمیل کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 438144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.