۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
۲۱۳ نفر در بلاروس دستگیر شدند

سازمان دیده‌بان حقوق بشر «وسنا» بلاروس از دستگیری ۲۱۳ نفر در جریان اعتراضات در این کشور خبر داد.

به گزارش ایمنا، سازمان دیده‌بان حقوق بشر «وسنا» بلاروس روز دوشنبه در بیانیه‌ای در کانال تلگرام خود اعلام کرد: سازمان وسنا تا ساعت ۱۰ صبح امروز از دستگیری دست کم ۲۱۳ نفر در جریان اعتراضات دیشب اطلاع یافته است.

بر اساس این بیانیه، بیشترین بازداشت‌ها در مینسک پایتخت بلاروس صورت گرفت و ۱۱۰ نفر در این شهر توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند.

بیش از ۴۰ نفر از این افراد در نزدیکی حوزه‌های رأی‌گیری دستگیر شده‌اند که اکثر آنان را ناظران تشکیل می‌دهند و حدود ۷۰ نفر هم در جریان اعتراضات دستگیر شدند.

انتخابات ریاست جمهوری بلاروس روز یکشنبه برگزار شد و کمیسیون مرکزی انتخابات بلاروس امروز اعلام کرد که بر اساس نتایج اولیه شمارش آرا، الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهوری این کشور با کسب ۸۰ درصد آرا پیروز شده است.

در بیانیه سازمان وسنا همچنین از دستگیری بیش از ۱۵ ناظر و نیز شماری از معترضان و خبرنگاران در شهرهای گومل، گارانوویچ، گرودنو، ویتبسک، ماگیلف و چند شهر دیگر بلاروس خبر داده شده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های روسی، خیابان‌های مرکزی مینسک عصر روز گذشته صحنه اعتراضات گسترده بود و نیروهای شورشی در چند مورد از گاز اشک‌آور و اسپری گاز فلفل برای پراکنده کردن معترضان استفاده کردند.

ارتش بلاروس هم برای کمک به آرام کردن اوضاع در چند نقطه مینسک مستقر شده و دست کم ۲۰ کامیون ارتش این کشور حامیان سربازان برای این منظور در خیابان‌های مرکزی مینسک مستقر شده‌اند.

پیش‌تر خبرگزاری تاس هم بامداد امروز به نقل از والنتین استفانوویچ رئیس سازمان دیده‌بان حقوق بشر وسنا بلاروس خاطرنشان کرده بود در مرکز مینسک در جریان اعتراضات، یک نفر کشته شده است.

در همین حال سخنگوی وزارت کشور بلاروس در گفت و گو با خبرگزاری تاس روسیه، کشته شدن فردی در اعتراضات مینسک را تکذیب کرد.

اولگا چمدانووا خاطرنشان کرد که در حوادث شبانه روز اخیر هیچکس کشته نشده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی بلتابای بلاروس، ایوان نوسکویچ رئیس کمیته پیگیری قضائی بلاروس امروز اعلام کرد که در مورد ناآرامی‌های گسترده در بلاروس پرونده کیفری تشکیل شده است.

به گفته وی، در جریان خشونت‌ها و ناآرامی‌های شبانه روز اخیر دهها مأمور امنیتی مصدوم شدند.

نوسکویچ خاطرنشان کرد که تحقیقات در مورد جرایم صورت گرفته جریان دارد و افرادی که در ناآرامی‌ها شرکت کرده و اعمال خلاف قانون مرتکب شده باشند از ۸ تا ۱۰ سال زندانی خواهند شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 438137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.