بازار تولید جلبک در کشور تقویت می‌شود

پروژه تقویت صنعت جلبک در کشور یکی از اقداماتی است که از سال ۹۷ در ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هدف از اجرای این پروژه، شناسایی مشکلات این صنعت و بررسی راهکارهای گوناگون برای توسعه بازار آن است؛ این بازار با ظرفیت بالای ثروت‌زایی خود توانسته سهم خوبی در بازار داخلی پیدا کند.

جلبک‌ها در ۴۰ کشور دنیا به عنوان غذا مصرف می‌شوند. چین، ژاپن، کره جنوبی و شمالی، کشورهای اسکاندیناوی، آمریکا، کانادا، کشورهای آمریکای جنوبی و فرانسه در صدر مصرف‌کنندگان این ماده غذایی در جهان قرار دارند.

به گزارش رسمی سازمان فائو، بازار قوام دهنده‌های و افزودنی‌های غذایی با منبع جلبک، ۴۰ درصد از کل بازار قوام‌دهنده‌های جهان را تشکیل می‌دهند. صنعت جلبک یکی از صنایع نوپا و تازه شکل گرفته در کشور است، اما این صنعت جدید بازاری بزرگ و پر کشش در درون خود دارد که می‌تواند خلأ بزرگی از اقتصاد کشور را پر کند.

بازار فعلی کشت و پرورش جلبک و صنایع تبدیلی و جانبی آن، شامل واردات رسمی و فروش شرکت‌های داخلی با ارز مرجع چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان است که در صورت احتساب وارادات غیررسمی و همچنین قیمت واقعی ارز و تکمیل طرح‌های موجود، بیش از یک هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

بازار جهانی کل حوزه جلبک شامل فرآورده‌های ناشی از میکرو و ماکرو جلبک بیش از ۵۲ میلیارد دلار است و این عدد با حداقل نرخ رشد مرکب سالانه ۵ درصد در حال افزایش است؛ حداقل تخمین برای سهم ایران از بازار جهانی، تخمین بر اساس نسبت جمعیت است.

تخمین زده می‌شود که سهم ایران از بازار جهانی، ۱ درصد از کل بازار است که عددی بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار معادل ۶ هزار میلیارد تومان (با نرخ دلار ۱۲ هزارتومانی) می‌شود. بنابراین تمرکز بر این حوزه برای کسب این سهم از بازار منطقی است و باید برای این رقم برنامه‌ریزی کرد.

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تحقق این موضوع به دنبال توسعه تولید داخل محصولات وارداتی و افزایش سهم تولید داخل از کل بازار بالفعل داخلی و افزایش ظرفیت تولید بیومس خشک میکرو جلبک در کشور به ۳۰۰ تن در سال در کوتاه مدت است.

تلاش برای تقویت تولید داخل محصولات مرتبط با حوزه جلبک تلاشی است که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شده است. در حال حاضر بخشی از این محصولات وارداتی هستند برای همین تولید این محصولات می‌تواند سودآوری داشته باشد. بر همین مبنا اولویت اول ستاد توسعه زیست‌فناوری در حوزه جلبک حمایت از تولید محصولاتی است که واردات بیشتری داشته باشند.

کد خبر 438107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    0 0
    باسلام چگونه میتوان در این بازار کسبو کار خود راتقویت کرد یا به عبارت دیگر چگونگی تولید این محصول هست توضیح بیشتر از طرف شما راخواهانم با تشکر