فن بیان شهروندی؛ کتابی برای لذت بردن از سخن

کتاب " فن بیان شهروندی" از سوی انتشارات نسل نواندیش منتشر شد. این کتاب در بردارنده تمام نکاتی است که یک شهروند در گفت و گو با خانواده، دوستان، مهمانی ها، محل کار و سخنرانی باید بداند.

مصطفی مهرآیین نویسنده این کتاب در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: این کتاب شامل پنج فصل است. در فصل نخست به "شایستگی در کلام" پرداخته شده است و تلاش کرده‌ام تا شایستگی‌های یک شهروند ایرانی مانند دروغ نگفتن، هم نشین نشدن با افراد نامناسب، ادب داشتن در کلام، پر حرفی نکردن و غیره را لحاظ کنیم.

وی افزود: فصل دوم در خصوص "روانشناسی گفت و گو" است و در آن به چگونگی عذر خواهی، نداشتن شکست نفسی در سخن گفتن و راهکارهایی برای نه گفتن پرداخته‌ام.

این نویسنده با بیان اینکه عنوان فصل سوم "فن در بیان" است، گفت: فصل سوم شامل تمرینات بیان است. در این بخش از کتاب به چگونگی افزایش قدرت در صحبت کردن اشاره شده است و تمریناتی برای تقویت تن صدا، سرعت، لحن و افزایش قدرت حنجره ارائه کرده‌ام.

مهر آئین در خصوص فصل چهارم این کتاب تصریح کرد: هر شهروند در طول زندگی خود و در موقعیت‌های مختلف به ناچار سخنرانی‌هایی داشته است؛ بنابراین در این فصل صفر تا صد یک سخنرانی خوب را مطرح کرده‌ام.

وی ادامه داد: در فصل پنجم به "کاریزما" پرداخته شده است. بخشی از بحث فن بیان این است که بتوانیم تأثیرگذار باشیم و شایستگی درونی خود را به دیگران نشان دهیم. در نتیجه کاریزما یا جذابیت فردی با فن بیان همپوشانی دارد. بر همین اساس سعی کرده‌ام که در فصل آخر اوصاف افراد کاریزماتیک را بیان کنم. چراکه اگر فردی بتواند علاوه بر فن بیان، رفتار کاریزماتیک هم داشته باشد تأثیر سخن او چند برابر می‌شود.

این مدرس فن بیان اضافه کرد: این کتاب با در نظر گرفتن فرهنگ ایرانی نوشته شده است. سعی کرده‌ام در آن روی ادب در کلام و اینکه بتوانیم به نحو شایسته با یکدیگر سخن بگوییم کار کنم. در واقع عمده سخن من در این کتاب این است که از" حرف زدن لذت ببرید".

مهر آئین با اشاره به مخاطبان کتاب گفت: "فن بیان شهروندی" به گونه‌ای ساده نوشته شده است تا اقشار مختلف جامعه بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. این کتاب سوم مرداد ماه رونمایی شد و تا کنون ۱۴ میلیون تومان در اصفهان فروش داشته است و با استقبال خوبی مواجه شد.

به گزارش ایمنا، در مقدمه این کتاب آمده است: "چون فردوسی خرد را در کلامتان یک اصل بدانید، چون مولانا حکیمانه سخن بگویید، چون رودکی فارسی را پاس بدارید، چون نظامی از عشق سخن بگویید، چون عبید زاکانی طنازی کنید، چون سعدی ادب را در کلام خود سر لوحه کنید، چون حافظ رندانه سخن بگویید، چون پروین اعتصامی مناظره کنید و چون سهراب سپهری شاعرانگی در کلامتان داشته باشید".

نویسنده در ادامه مقدمه می‌گوید: در این کتاب سعی کرده‌ام با توجه به تجربه‌ها و مطالعاتی که داشته‌ام، آنچه را که هر شهروند ایرانی برای صحبت کردن شایسته و تأثیرگذار نیاز داردئدر اختیارتان بگذارم. به کلمه ایرانی از این جهات اشاره کردم که فارغ از احساسات ناسیونالیستی و خود برتر بینی و با استناد به داشته‌های عینی تاریخی و فرهنگی، ما از ایرانی صحبت می‌کنیم که خاستگاه صدها ادیب، دانشمند و مفاخری با آوازه جهانی بوده است. ما در مدرسه‌ای زندگی کرده‌ایم که معلمانی چون فردوسی "معلم اندیشه و خرد"، سعدی "معلم آداب معاشرت"، مولانا " معلم حکمت و جهان بینی"، حافظ معلم "آگاهی و هوشیاری" و نظامی معلم" زیباترین عاشقانه‌های جهان" را داشته‌ایم. در سرزمینی سر از خاک بر آورده‌ایم که بخش مهمی از تفرجگاه‌ها و مکان‌ها دیدنی آن نه مقبره پادشاهان بلکه شاعران است در سرزمینی که کتاب‌های شاهنامه و دیوان اشعار حافظ در دو پهلوی کتاب مقدسشان قرار دارد. پس قطعاً وظیفه و رسالت شهروند ایرانی برای زیبا سخن گفتن، رعایت ادب و برای اینکه شکوه کلمه‌ها، عشق و صلح را به سراسر گیتی انتقال دهد بیشتر از سایر ملل است".

کد خبر 438001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.