نیازی به اعلام فراخوان برای اهدای پلاسما در اصفهان نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص چرایی اعلام نشدن فراخوان اهدای پلاسما در اصفهان گفت: از پنج میلیون نفر جمعیت در استان اصفهان حدود ۲۸ هزار نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و با توجه به تعداد کم جمعیت بهبود یافته این بیماری نیازی به فراخوان عمومی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طاهره چنگیز در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد با بیان اینکه از ظهر روز گذشته تا امروز ۹۱ بیمار مشکوک به کرونا در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شده‌اند، اظهار کرد: در این بازه زمانی ۸۷ نفر بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شده‌اند.

وی اضافه کرد: طی ۲۴ ساعت اخیر ۱۱ نفر بیمار مشکوک به کرونا جان خود را از دست داده‌اند، ۷۷ نفر بیمار با شرایط حاد هستند و کل بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان اصفهان ۸۶۰ نفر بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص تأمین تجهیزات برای بیماران مبتلا به کرونا در استان اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر مشکلی برای تأمین تجهیزات نداریم، دستگاه ونتیلاتور تولید داخلی داریم و در بیمارستان‌های اصفهان مورد استفاده قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مشکل تأمین تخت آی سی یو هم در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نداشته‌ایم، چنانچه در یکی از بیمارستان‌ها با کمبود تخت مواجه شویم از طریق ستاد هدایت بیمار این بیمار به مراکزی که دارای تخت خالی است منتقل می‌شود.

پلمب ۴۰۰ واحد صنفی در اصفهان

چنگیز در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص روند نظارت بر اصناف متخلف در زمینه رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی اظهار کرد: نظارت‌ها به صورت روزانه انجام می‌شود، تاکنون ۴۰۰ واحد صنفی پلمب شده است و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

وی افزود: نانوایی‌ها در این بازه زمانی بیشترین تخلف را داشته‌اند و مردم باید برای ثبت شکایات در این زمینه با شماره ۱۹۰ تماس بگیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص پلاسما درمانی برای بیماران مبتلا به کرونا اظهار کرد: این روش کمک درمانی است، پلاسمای بیماران بهبود یافته که حاوی آنتی بادی‌های ضد کروناست دریافت و برای بیماران مبتلا استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه ذخیره پلاسمای کوویدی در اصفهان به صفر رسیده است، ادامه داد: این به این معناست که هر آنچه پلاسما از سوی بیماران مبتلا به کرونا اهدا شده مصرف شده است.

چنگیز در پاسخ به خبرنگار ایمنا مبنی بر اینکه چرا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای دریافت پلاسما از بهبود یافتگان این بیماری فراخوان اعلام نمی‌کند، گفت: از پنج میلیون نفر جمعیت در استان اصفهان حدود ۲۸ هزار نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و با توجه به تعداد کم جمعیت مبتلا نیازی به فراخوان عمومی وجود ندارد.

وی ادامه داد: مراقبین سلامت با افراد بهبود یافته بیماری کرونا به صورت مداوم در ارتباط هستند و به آنها برای اهدای پلاسما مشاوره می‌دهند.

ابتلای ۲۰۰ نفر از کادر درمانی اصفهان به کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص تعداد مبتلایان به کرونا در بین کادر درمان بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه تصریح کرد: تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر از کادر درمان به کرونا مبتلا شده‌اند.

وی در خصوص نسبت مرگ و میر کرونا و بیماران مبتلا به این بیماری اظهار کرد: نسبت متوسط کشوری مرگ و میر نسبت به تعداد افراد مشکوک به کرونا ۱۲ یا ۱۳ درصد است و در اصفهان نیز به همین میزان مرگ و میر داریم.

ترکیب سنی برخی از شهرستان‌ها منجر به افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا شده است

چنگیز ادامه داد: در برخی از شهرستان‌های استان اصفهان ترکیب سنی به گونه‌ای است که شاهد افزایش مرگ و میر به دلیل میانگین سنی بالا هستیم.

وی در خصوص کمبود دارو در کشور اظهار کرد: کمبود داروی حیاتی و اساسی در کشور نداریم، برخی از داروها مانند قلم انسولین را کمبود داشتیم که به تولید ملی آن نیز دست یافتیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: تنها در حال حاضر برخی داروهای برند را کم داریم که دنبال تولید ملی آنها هستیم.

وی در خصوص هزینه درمان کرونا در بیمارستان‌های اصفهان تصریح کرد: هزینه درمان این بیماری برای بیماران عادی بین ۲.۵ تا سه میلیون تومان و برای بیماران با شرایط حاد حدود ۱۸ میلیون تومان است.

گزارشات ۱۹۰ پیگیری می‌شود

چنگیز در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایمنا در خصوص چرایی پیگیری نکردن گزارشات ارائه شده به سامانه ۱۹۰ گفت: اخیراً تعداد گزارش‌های ارائه شده به این سامانه افزایش یافته و ممکن است گزارش‌ها در صف بررسی باشد اما همه همکاران ما مکلف به پیگیری آن‌ها هستند.

وی در خصوص خاصیت داروی رمدیسیور اظهار کرد: این دارو برای درمان کرونا تأیید شده البته نه برای همه بیماران، کووید بیماری هزار چهره و پیچیده‌ای است و برای درمان آن راه طولانی در پیش داریم.

کد خبر 437919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.