از اکران "رستاخیر" تا برگزاری آنلاین جشنواره فجر و درگیری با صدا و سیما

رئیس سازمان سینمایی کشور از احتمال برگزاری آنلاین جشنواره‌های سینمایی خبر داد و مرجع تصمیم‌گیری درباره صدور مجوز ساخت آثار نمایش خانگی را شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی عنوان کرد؛‌ او همچنین خبر از اکران آنلاین فیلم رستاخیر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس سازمان سینمایی کشور ظهر امروز _یکشنبه ۱۹ مردادماه_ در نشست خبری مجازی خود، درباره احتمال برگزاری آنلاین جشنواره‌های سینمایی ایران گفت: جلساتی را با پنج دبیر جشنواره‌های مختلف سینمایی شروع کردیم و سناریوهای مختلف برای برگزاری جشنواره بررسی شد. جشنواره آنلاین یکی از بخش اصلی جنبه رقابت نمایش بازار در دبیرخانه پنجگانه جشنواره‌ های سینمایی است و امکان برگزاری آنلاین جشنواره‌ها وجود دارد.

حسین انتظامی ادامه داد: با توجه به وضعیت کرونا باید دید که چه مقدار از جشنواره‌ها را می‌توان به صورت معمول و چه مقدار به صورت آنلاین برگزار کرد. در طی این مدت، بنیاد سینمایی فارابی جشنواره‌های مجازی مختلف از جمله بازار مجازی جشنواره کن را تحلیل کرده و امیدواریم برای برگزاری جشنواره‌ها به جمع بندی نهایی برسیم.

وی افزود: اقتضائات برگزاری آنلاین جشنواره‌ها نیز متفاوت است. به عنوان مثال جشنواره‌های سینما حقیقت و فیلم کوتاه تهران که بیشتر دیده شدن آثار مطرح است شرایط متفاوتی برای برگزاری دارد و جشنواره‌هایی که بیشتر آثار تجاری در آن‌ها مطرح است باید تدبیری برای عدم دزدی آثار دیده شود.

درباره VODها منتظر تصمیم‌گیری نهادهای بالادستی هستیم

رئیس سازمان سینمایی کشور درباره واگذاری صدور مجوز ساخت آثار در شبکه نمایش خانگی و VODها به سازمان صدا و سیما و احتمال ایجاد رانت و انحصار؛ توضیح داد: در این باره نهادها بالا دستی نظیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی جلساتی برگزار کردند و منتظر تصمیم‌گیری آن‌ها هستیم.

وی افزود: فناوری نیازمند تعریف جدیدی از حوزه فضای مجازی است که شورای عالی مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را بررسی می‌کنند تا بعد از جمع‌بندی، مبنای همه جواب‌ها قرار بگیرند.

شورای صنفی نمایش متشکل از تمام ذی‌نفعان اکران است

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به شورای صنفی نمایش ادامه داد: شورای صنفی نمایش مطابق نظام‌نامه ایران تشکیل شده و مسیری که همکاران در شورای نظارت و ارزشیابی رفتند، درست است. این شورا متشکل از کسانی است که همه در اکران ذی نفع هستند.

وی درباره شفافیت در سازمان سینمایی، اظهار کرد: یکی از وجوه اصلی شفافیت، انتشار ضوابط است. من بر شفافیت تاکید دارم. یکی از صنوفی که به شکل سنتی، جامعیت نداشته باشند یا نخواهند نماینده‌ای معرفی کردند، معاونت سازمان کسی را از آن صنف انتخاب می‌کند تا شرایط فراهم شود.

ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم گیر اکران

انتظامی با اشاره به وضعیت اکران، تاکید کرد: تا زمان رفع شرایط بحرانی، ستاد ملی مبارزه با کرونا که از اسفندماه تشکیل شد در زمینه اکران تصمیم‌گیری می‌کند.

اکران رستاخیز منعی ندارد

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سوالی دربار زمان اکران آنلاین فیلم "رستاخیز" در محرم امسال، گفت: مجوز عرضه این فیلم در سال ۱۳۹۸ صادر شده و از نظر سازمان سینمایی منعی ندارد. و این به تصمیم مالکان فیلم بازمی‌گردد. البته بنیاد سینمایی فارابی یکی از مالکان فیلم است، اما برای اکران باید اتفاق نظر وجود داشته باشد.

احتمال ورود محصولات سینمایی به بورس

وی با اشاره به احتمال ورود محصولات هنری و سینمایی به بازار بورس، تصریح کرد: اگر محصولات فرهنگی وارد بورس شود مورد استقبال همه قرار می‌گیرد، چراکه باعث ایجاد رقابت مثبت و سرمایه گذاری می‌شود. این‌ها مربوط به فیلم‌هایی است که درخواست گواهی مالکیت داشتند و بعد از راستی آزمایی در سازمان سینمایی برای آن‌ها صادر شده است. از این به بعد، مالکیت فیلم‌ها دائمی و لازم نیست که هر دو سال یک بار مراجعه کنند.

انتظامی افزود: در تغییرات بعدی، قوانین مختلف هر اثر در گواهی مالکیت دیده می‌شود. آنچه که مجوزها و برنامه‌ها و گواهی مالکیت‌های جدید سازمان صادر می‌شود، رمزینه یا بارکد دارند که اطلاعات آن به راحتی قابل راستی‌آزمایی است. آنجا گفته شده است برای کسانی که در این لیست نیستند، چنانچه تهیه‌کننده یا یکی از مالکان درخواست گواهی کنند در سایت سازمان سینمایی مورد تأیید قرار می‌گیرند. وقتی کسی درخواست گواهی مالکیت دارد، اگر کسی در آن زمان اعتراض دارد می‌تواند به سازمان مراجعه کند. زمان یک ماه را در نظر گرفته‌اند تا اگر کسی اعتراضی دارد در آن زمان مراجعه کند.

احتمال دائمی شدن اکران آنلاین

رئیس سازمان سینمایی در رابطه با اکران آنلاین به شکل دائمی و تشکیل شورای اکران آنلاین گفت: چیزی شبیه شورای صنفی نمایش باید به همان ترکیبی که صنوف حضور دارند برای اکران آنلاین وجود داشته باشد تا ترافیک را کنترل کنند و ضوابط و مقررات را با مشارکت هم تدوین کنند. در اکران سنتی ۲۰ فیلم تقاضای اکران دارند و شورای اکران برنامه را مشخص می‌کنند. که همین کار را می‌توان برای اکران آنلاین انجام داد.

تکلیف بودجه جشنواره‌های برگزار نشده چه خواهد شد؟

وی با اشاره به بودجه جشنواره‌های برگزارنشده و چگونگی تخصیص آن‌ها گفت: مطابق با روال قانون بخش‌های دولتی حق خرج اعتبار تولید برای اکران وجود ندارد و اگر اعتباری برای برگزاری جشنواره استانی است نمی‌توان برای جشنواره ملی خرج کنند. این تغییرات براساس قوانین کشور تخلف محسوب می‌شود. بنابراین، نیازمند اصلاح نظام‌نامه است. حتی اگر فرض بر این است که جشنواره یا جشنواره‌هایی برگزار نشود ما قانونا نمی‌توانیم بودجه را در جای دیگری خرج کنیم. مگر اینکه سازمان برنامه و بودجه چنین مجوزی به ما بدهد. البته همه تلاش ما این است که جشنواره‌ها با توجه به نقش مهم‌شان برای فیلمسازان برگزار شوند.

انتظامی در رابطه با تمام درآمد ناشی از فروش فیلم به سینماداران تصریح کرد: تا سه ماه که از اول مرداد شروع و به سینمادار تعلق می‌گیرد. در انجمن سینماداران در ستاد کرونا اصطلاح کلید را برای سینماهای فعال که خوش حساب‌اند مطرح می‌شود. و هر زمانی که سازمان سینمایی نیاز بداند این امکان را فعال می‌کند.

حفظ جان انسان‌ها بسیار مهم و قابل تاکید است

رئیس سازمان سینمایی درباره پروتکل‌های بهداشتی در دوران تولید فیلم گفت: ستاد کرونا یک پروتکل تولیدی را اعلام کرد، ما از یک طرف تاکید داریم که جریان تولید و نمایش باید کار خود را انجام دهد و با کرونا زندگی کند. چنانچه تولید متوقف شود، اکران متوقف می‌شود. علاوه بر تبعات فرهنگی و اجتماعی، خیلی از سینماگران با مشکل مواجه شده و ادامه داشتن تولید و اکران است ولی از طرف دیگر حفظ جان انسان‌ها بسیار مهم و قابل تاکید است. ما از کسانی که در این پروژه‌ها فعالیت می‌کنند، اگر تخلفی دیده شد اعلام کنند.

وی با اشاره به دلیل اصرار باز بودن سالن‌های سینمایی وقتی مخاطب ندارند ادامه داد: اصرار سینماداران بخاطر نیروهایی است که در این سینماها کار می‌کنند و اگر اکران کاملاً متوقف شود آسیب جدی وارد می‌شود. البته مطابق مصوبه ستاد کرونا بازگشایی سینماها کاملاً داوطلبانه است، اما باید سیاست‌هایی باشد تا از اکران آنلاین بیشتر استقبال کنیم.

فیلم کاهانی رفع توقیف می‌شود

انتطامی درباره رفع توقیف فیلم‌های "گزارش یک جشن" و "ارادتمند، تینا، بهاره، نازنین" تا پایان دولت گفت: این به شورای نظارت و ارزشیابی برمی‌گردد که در صورت درخواست بررسی کند.

انتظامی بااشاره به بازگشایی سینماها در شهرهایی که وضعیت سفید دارند گفت: بازگشایی سینما یک امر داوطلبانه است یعنی خود سینمادار تصمیم می‌گیرد در شرایطی که منع کرونا وجود نداشته باشد یا محدودیتی از سمت مسئولان نباشد، تشخیص بازگشایی آن از سمت خود مالک سینماست. اما در بخش توجه به زیرساخت‌های مؤسسه سینما شهر درباره تجهیز سینماها و افزایش ظرفیت سینماها باید بگویم ما به دنبال اجرایی کردن این سیاست هستیم که ایران، تهران نیست. ما در مؤسسه سینماشهر، دو ردیف بودجه داریم، یک ردیف کمک به ایجاد سالن جدید است و ردیف دیگر برای تجهیز سالن‌های سینمایی است.

۳۰ درصد از اعتبارات سازمان سینمایی برای شهرستان‌ها در نظر گرفته شده

وی افزود: در سال ۹۹ مؤسسه سینما شهر به تجهیز برخی از سالن‌های سینمایی کمک کرده است که لیست آن روی سایت این مؤسسه وجود دارد و در این لیست اسامی سینماهای شهرستان‌ها هم وجود دارد. حتی در این لیست، اسامی سینماهایی که در حال گرفتن تجهیزات هستند نیز وجود دارد. همچنین در این سایت لیست سالن‌های سینمایی که ساخته شده یا در حال ساخت هستند نیز آمده است. یعنی خود این جدول نشان می‌دهد که مؤسسات سازمان سینمایی به برنامه ایران، تهران نیست توجه دارد. هرچقدر به توسعه زیرساخت‌ها در این شهرستان‌ها کمک کنیم به عدالت فرهنگی کمک کردیم. امسال ۳۰ درصد از اعتبارات سازمان سینمایی برای شهرستان‌ها در نظر گرفته شده است. تعهد ما نسبت به استان‌ها صد در صد است تا بتوانند برنامه‌ریزی کنند.

رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر ادامه جریان تولید فیلم افزود: در حد مقدورات و اعتبارات برای آن دسته از فعالان صنفی که آسیب جدی دیدند و در سایت سازمان اعلام کردند، مسیرهای حمایتی را دنبال خواهیم کرد. صندوق اعتباری هنر تدابیری در این زمینه داشته است.

وی با اشاره به اجرای تسهیل مراحل صدور مجوز مطابق به قانون خاطر نشان کرد: برای اجرایی شدن تسهیل مراحل صدور مجوز کارگروهی از طریق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد. از زاویه حقوقی و اقتضا جدید و تکالیف و مقررات بالا دستی، بالغ بر ۱۳۰ مجوز داشتیم که به ۳۶ مجوز کاهش پیدا کرد. چرا که سند بالا دستی نداشته و به مرور اضافه شده بود. بعضی از آن‌ها اسناد و مدارکی که در سند بازرسی به آن اشاره نشده بود و به نوعی زحمت ایجاد می‌کرد. همه این‌ها در حوزه‌های مختلف بررسی شد. برخی از آن‌ها ادغام شد. این مجوزها خوشبختانه الکترونیک می‌شوند و بخش‌های مربوط به سازمان سینمایی به شکل کلی الکترونیک شده است.

خبر به شکل رانتی نشود

انتظامی خاطر نشان کرد: ارتباط مسئولان سینمایی با رسانه‌ها برقرار است. شفافیت باید به شکلی باشد که سوال در زمینه چرایی و چگونگی ایجاد شود، نه اینکه خود خبر به شکل رانتی منتشر شود. شاید خود من امکان این را ندارم که صحبت تفصیلی با همه رسانه‌ها داشته باشم. من به خاطر خاستگاه رسانه‌ای که داشتم، از ابتدای حضورم با کمک آقای نجفی پروتکل ارتباطاتی منتشر کردیم. قرار بر این است که هر رسانه‌ای سوالی داشت، سوال خود را با آقای نجفی مطرح و سازمان سینمایی موظف است حداکثر ۶ ساعت بعد پاسخ بدهد. البته طبیعی است که ما سوال تکراری را جواب نمی‌دهیم. البته من وظیفه دارم از همکاران خودم در رسانه‌ها بخواهم که نقد جدی داشته باشند.‌

سمفا علیه انحصار است

رئیس سازمان سینمایی درباره سامانه سمفا و شائبه شکل‌گیری انحصاری تازه در این سامانه بیان کرد: سمفا دو کار ویژه اصلی دارد، یکی از آن‌ها هماهنگ‌کنندگی فروشنده‌های بلیت آنلاین است قبلاً انتقاداتی بود که یک شرکت فقط این امکان را دارد، معتقدیم هر چقدر تعداد زیاد شود امکان رقابت زیاد می‌شود و این به نفع مخاطب است. با وجود اینکه الان دوره رونق نیست ولی بین این سامانه‌ها رقابتی است که این موضوع هدف ماست. ما در دوره‌های گذشته مواردی در شورای صنفی نمایش مطرح می‌شد که به‌راحتی می‌شد فرموله و اجرا شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه آیا تصوری از آینده سینمای ایران بدون دخالت دولت در امر فیلمسازی دارید، گفت: سهم دستگاه‌های دولتی در تولید و سینما نسبت به دهه‌های گذشته کمتر شده است. جمع سرمایه‌گذاری همه دستگاه‌های دولتی حداکثر ۲۰ درصد است در حالی که دو دهه قبل بیشتر بوده و حالا امکان اینکه بخش خصوصی فعال‌تر شود بیشتر شده و از این جهت افق خوبی داریم. اگر سمفا بتواند همه نیازها را رفع کند، رابطه بین سینمادار، پخش و صاحب فیلم را به سهولت به وجود آورد و اختلافاتی که قبلاً پیش می‌آمد مرتفع کند، تبدیل به یک مطالبه عمومی می‌شود. یکی از امتیازات این سامانه، بارگذاری فیلم است تا به شکل سنتی برای سینماها ارسال نشود.

سینمای دینی در اولویت تولید است

انتظامی درباره توجه سازمان سینمایی به سینمای دینی هم بیان کرد: وقتی موضوعات دینی را به‌عنوان سیاست‌های تولید اعلام می‌کنید خود به خود به حضور این فیلم‌ها در جریان تولید و سینما کمک می‌کند. وقتی ما مسیر پروانه ساخت و اولویت‌ها را در حمایت از دیده شدن اینها را طراحی می‌کنیم سیاست‌ها را می‌توان دید. فارابی، مرکز گسترش و… اولویت‌های خود را اعلام کرده‌اند.

وی توضیح داد: هفته پیش جلسه‌ای در خدمت مسئولان فارابی بودم و در جریان کارهای تولیدی قرار گرفتم و امیدوارم فیلم‌های خوبی از آب دربیاید.

برای بیمه هنرمندان سینما تدابیری اندیشیده شده است

رئیس سازمان سینمایی درباره دلیل توقف انتشار نشریات مکتوب سینمایی که زیرمجموعه سازمان منتشر می‌شدند، گفت: من وجه رسانه‌ای هم دارم. بنابراین می‌توانم ادعا کنم رسانه را نسبتاً می‌فهمم. مسیری که برای مجلات طی شد، یکی اینکه دولت و تمام دستگاه‌های دولتی نباید رقیب بخش خصوصی شود. مثلاً اگر در بخش خصوصی مجلات خوبی منتشر می‌شوند، دولت نباید با انتشار مجله ارزان رقیب آن‌ها شود. از طرف دیگر، از همه همکارانم می‌خواهم با اطلاعات دقیق‌تر صحبت کنیم. ما اطلاعات بودجه سال ۹۸ و امسال را منتشر کردیم. یعنی وقتی من می‌گویم از تولید فیلم حمایت می‌کنیم، شما باید برید ردیف اعتبارات ما را در برنامه ببینید. نکته دیگر این است که من از سازمان‌ها خواستم خودشان کتاب منتشر نکنند. اگر هدف ما این است که آموزش ایجاد کنیم، مثلاً می‌خواهیم مقاله‌ای درباره انیمیشن بنویسیم. نیاز است که آن را سفارش دهیم یا بنویسیم و روی سایت به شکل رایگان منتشر کنند. ما قرار نیست رقابت ایجاد کنیم.

انتظامی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان تأثیر کرونا بر سینما سوال، توضیح داد: ما چه در بحث‌های آنی ناشی از شرایط کرونا و چه بحث طولانی‌تر، برنامه‌هایی داریم که برخی از آن‌ها اعلام شده‌اند.

وی در پایان با اشاره به بیمه اهالی سینما به خاطر بیکاری ناشی از شیوع بیماری کرونا سوال؛ جواب داد: درباره بیمه اهالی سینما، بسیاری از آن‌ها که عضو خانه سینما هستند، از طریق صندوق اعتباری هنر بیمه هستند که صندوق برای آن‌ها تدابیری اندیشیده است. برای دیگر هنرمندان، مخصوصاً آن‌هایی که در شهرستان‌ها حضور دارند سازمان سینمایی تدابیری اندیشیده است که بخشی از آن‌ها اعلام شده است.

این نشست خبری رأس ساعت ۱۶ به پایان رسید.

کد خبر 437902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.