نتانیاهو می خواهد بحران را به خارج از فلسطین اشغالی منتقل کند

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: بنیامین نتانیاهو قصد دارد به محور مقاومت یک حمله ناگهانی بکند تا موجب شود تظاهرکنندگان از تجمع در برابر دفتر نخست‌وزیری و اماکن دولتی خودداری کنند و بحران را به فراسوی مرزهای فلسطین اشغالی منتقل کند.

حسن هانی زاده در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون تظاهرات گسترده یهودیان علیه رژیم صهیونیستی اظهار کرد: شرایط بحرانی اراضی اشغالی و گسترش تظاهرات یهودیان علیه حاکمیت این رژیم به گونه‌ای است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درصدد بحران‌سازی و انتقال آن به خارج از مرزهای فلسطین اشغالی است. تظاهراتی که طی هفته گذشته در برابر دفتر نخست وزیری شکل گرفت، از وجود یک شکاف عمیق بین دو جریان سیاسی_مذهبی اشکنازی‌ها و سفاردیم‌ها حکایت دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه بیشترین فشارهای اقتصادی و سیاسی طی هفت دهه گذشته علیه سفاردیم‌ها بوده، لذا این مجموعه خود را در حاشیه حاکمیت رژیم صهیونیستی تلقی می‌کند. اشکنازی‌ها که از اروپا و آمریکا به اراضی اشغالی مهاجرت کرده‌اند، ۹۰ درصد از پست‌های کلیدی رژیم‌صهیونیستی را در دست دارند و از رفاه و امکانات بیشتری در مقایسه با سفاردیم‌ها برخوردار هستند. تبعیضی که علیه یهودیان مهاجر اتیوپی و آفریقا که فالانش‌ها نام دارند، موجب شده، این جریان درون ساختار فلسطین اشغالی علیه تبعیض‌های موجود قیام کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: از سوی دیگر گسترش ویروس کرونا و بیکار شدن صدها هزار یهودی و کاهش سطح درآمدها، نارضایتی را در بین یهودیان رژیم‌ صهیونیستی تشدید کرده است. این مجموعه‌ها طی روزهای گذشته دست به تظاهرات گسترده‌ای علیه فساد حاکم و شخص بنیامین نتانیاهو زده‌اند و خواهان استعفای وی هستند؛ به همین دلیل تصور نتانیاهو و حزب لیکود این است که از طریق یک درگیری با لبنان و جریان مقاومت، بحران داخلی را به خارج از فلسطین اشغالی منتقل کنند.

هانی زاده ادامه داد: این بحران و تظاهرات گسترده طی ۵۰ سال اخیر در فلسطین اشغالی بی‌سابقه بوده و به‌شدت حاکمیت رژیم صهیونیستی را تهدید می‌کند. تلقی این است که بنیامین نتانیاهو قصد دارد به محور مقاومت یک حمله ناگهانی بکند تا موجب شود تظاهرکنندگان از تجمع در برابر دفتر نخست‌وزیری و اماکن دولتی خودداری کنند و بحران را به فراسوی مرزهای فلسطین اشغالی منتقل کند.

وی تاکید کرد: انتخاباتی که طی دو سال اخیر برگزار شد، نشان داد که حزب لیکود جایگاه خود را حتی در بین یهودیان افراطی از دست داده است. تاکنون سه انتخابات زودهنگام برگزار شده اما حزب لیکود نتوانسته اکثریت کرسی‌های کِنِست (پارلمان) رژیم صهیونیستی را به دست بیاورد و کابینه نتانیاهو هم یک کابینه شکننده و از افراد مختلف با گرایش‌های گوناگون تشکیل شده و این امر قدرت تصمیم‌گیری وی را محدود کرده است.

کد خبر 437837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.