۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
چرا چشم‌ها اشک آلود می‌شود؟

چشم‌ها یکی از مهم‌ترین اجزای صورت هستند که در مواقع مورد نیاز همچون ورود یک شیء با اشک‌ریزی باعث خارج کردن آن می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وقتی یک شیء هم‌چون ذرات گرد و غبار، خاک، مژه و حتی ذرات غیر قابل رؤیت مانند ترکیبات موجود در دود و مواد شیمیایی وارد چشم‌ها می‌شود، این عضو حساس برای خارج کردن آن‌ها شروع به اشک‌ریزی می‌کند. رعایت نکردن بعضی موارد بهداشتی و وجود مشکلات در چشم یا حفره چشمی نیز باعث اشک‌ریزی آن‌ها می‌شود. مشکلاتی نظیر فلج بل (Bell's palsy‌)، عفونت‌های مزمن سینوسی، مشکلات تیروئید و آرتریت روماتوئید و همچنین عوارض شیوه‌های درمانی از جمله شیمی‌درمانی و پرتودرمانی می‌تواند باعث اشک‌ریزی چشم‌ها شود. وجود بعضی مشکلات چشمی نیز باعث اشک‌ریزی و مرطوب شدن چشم‌ها می‌شود که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

ورم ملتحمه چشم

ورم ملتحمه چشم یا سرخ‌چشمی یکی از دلایل شایع اشک‌ریزی دائم چشم‌ها در بین کودکان و بزرگسالان است؛ این بیماری باعث می‌شود یک یا هر دو چشم صورتی یا قرمز به نظر برسد و احساس خارش یا سوزش کند، به‌طوری که گویی درون آن شن‌ریزه فرو رفته باشد. شایع‌ترین علت این امر وجود باکتری یا ویروس در حفره چشم‌ها است. برای عفونت‌های ویروسی نیازی به درمان وجود ندارد، اما به منظور مقابله با باکتری‌ها لازم است افراد بنا بر تشخیص پزشک از قطره‌های آنتی‌بیوتیک استفاده کنند.

آلرژی

چشم‌های اشک آلود که در آن‌ها احساس خارش وجود دارد و با علائمی هم‌چون سرفه و آبریزش بینی همراه است نشانه وجود آلرژی است، اما ممکن است خود چشم‌ها نیز به تنهایی دچار آلرژی شوند. به منظور برطرف کردن آلرژی چشم‌ها لازم است افراد ابتدا محرک چشم‌ها را شناسایی و آن‌ها را حذف کنند. این محرک‌ها می‌تواند گرده گیاهان، وجود قارچ‌ها، گرد و غبار یا هر چیز دیگری باشد. پس از آن استفاده از قطره‌ها و داروهای ضد حساسیت می‌تواند مؤثر باشد. یکی از راه‌های تفکیک اشک‌ریزی چشم‌ها در صورت بروز آلرژی و یا به دلیل سرماخوردگی این است که در مواقع بیماری چشم‌ها اشک می‌ریزند، اما احساس خارش در آن‌ها وجود ندارد.

مسدود شدن مجرای اشک

به طور معمول اشک از غدد اشکی بالای چشم جاری می‌شود، در سطح چشم پخش می‌شود و از گوشه‌های آن به مجاری اشک وارد می‌شود. مسدود بودن این مجاری باعث سرازیر شدن اشک از چشم‌ها می‌شود. علل عمده این انسداد مشکلاتی هم‌چون عفونت چشمی، جراحات وارد شده به چشم‌ها و حتی افزایش سن است.

مشکلات پلک‌ها

پلک‌های انسان هم‌چون برف‌پاک‌کن شیشه جلوی خودرو عمل می‌کنند و پلک زدن باعث پخش شدن اشک در چشم و رفع اشک‌ها و رطوبت‌های اضافی می‌شود. گاهی پلک‌ها درست عمل نمی‌کنند. در این صورت یا خم شدن آن‌ها باعث می‌شود مژه‌ها به سمت منحنی داخل چشم برگشته، روی کره چشم قرار گیرد و با سطح قرنیه برخورد کند که به این مشکل "انتروپیون"یا برگشتگی پلک‌ها به داخل گفته می‌شود. ضعیف و سست شدن عضلات چشم نیز باعث آویزان شدن پلک‌ها می‌شود و در نتیجه پلک زدن نمی‌تواند اشک‌ها را در سراسر چشم پخش کند؛ به این مشکل "اکتروپیون" یا برگشتگی پلک به خارج گفته می‌شود. هر دوی این مشکلات باعث رطوبت دائمی چشم و اشک‌ریزی آن می‌شود که در صورت نیاز می‌توان با جراحی آن‌ها را برطرف کرد.

خراش روی چشم

ورود خاک و ماسه به داخل چشم و همچنین استفاده از لنزهای تماسی می‌تواند قسمت بیرونی چشم یعنی قرنیه را خراش دهد. در این صورت ممکن است چشم صدمه ببیند، اشک آلود، قرمز و حساس به نور شود. این خراش‌ها طی یک یا دو روز بهبود می‌یابد، اما لازم است به منظور پیشگیری از بروز عفونت و اطمینان از رفع کامل خراش افراد به پزشک مراجعه کنند.

گل‌مژه

گل‌مژه یکی از دیگر علل اشک‌ریزی چشم‌ها است و معمولاً به‌صورت یک توده متورم، قرمز و دردناک روی لبه پلک‌ها مشاهده می‌شود. دلیل ایجاد گل‌مژه که معمولاً در طول چند روز به خودی خود از بین می‌رود، عوامل باکتریایی است. لازم به ذکر است که نباید گل‌مژه‌ها را دستکاری کرد چراکه منجر به گسترش عفونت آن می‌شود، تنها کافی است که برای کاهش درد روی آن‌ها یک دستمال تمیز گرم قرار داد.

بلفاریت

آماس یا التهاب پلک چشم یک اختلال مزمن، ناخوشایند و ناراحت‌کننده چشمی محسوب می‌شود که معمولاً با تورم پلک در نزدیکی مژه‌ها همراه است و به دلیل بروز عفونت‌های خفیف با عوامل میکروبی، بروز آلرژی و یا بیماری یا آکنه روزاسه (acne rosacea) رخ می‌دهد. این مشکل باعث می‌شود چشم‌ها خسته و اشک آلود باشند و در آن‌ها احساس خارش و سوزش وجود داشته باشد. همچنین این بیماری منجر به پوسته‌پوسته شدن سطح مژه‌ها، پلک و گوشه‌های چشم می‌شود و ممکن است لبه پلک‌ها را قرمز کند؛ بلفاریت اغلب خودبه‌خود از بین می‌رود.

مشکلات غدد چربی

غدد ریز موجود در لبه پلک‌ها به نام غدد "میبومین"، وظیفه تولید چربی‌هایی را برعهده دارند که به سلامتی چشم‌ها کمک می‌کند. این چربی‌ها از خشک شدن چشم‌ها جلوگیری کرده و بستری ایجاد می‌کنند که مانع ریزش اشک تا زمان مورد نیاز می‌شود. مسدود شدن این غدد و تولید نشدن چربی کافی چشم را تحریک و اشک آلود می‌کند. خشکی چشم‌ها ممکن است به این دلیل رخ دهد که اشک کافی در بدن وجود ندارد، در این صورت چشم‌ها سریع خشک می‌شوند و یا تعادل مناسب لازم میان آب، چربی‌ها و مخاط را ندارند؛ کمپرس گرم چشم‌ها یکی از راه‌های بهبود فعالیت غدد موجود در لبه پلک‌ها است.

کد خبر 437828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.