بروز طاعون نشخوارکنندگان در کلاه قاضی بحرانی نیست

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه بروز طاعون نشخوارکنندگان کوچک در بین وحوش پارک ملی کلاه قاضی از مرداد سال ۹۸ بوده است، گفت: ۱۰۷ هزار نوبت سر دام اهلی در مدت یک سال گذشته در شهرستان اصفهان، مبارکه و شهرضا واکسن این بیماری را دریافت کردند.

شهرام موحدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه با سازمان حفاظت محیط زیست استان درباره تلف شدن ۱۸۰ رأس کل و بز در پارک ملی کلاه قاضی بر اثر طاعون نشخوارکنندگان مکاتبه رسمی نداشتیم، اظهار کرد: این آمار مربوط به دوره یک ساله است و این تعداد دام وحشی از ماه مرداد سال گذشته تاکنون بر اثر ابتلا به این بیماری از بین رفته است.

وی افزود: بروز بیماری Peste-des-petits-ruminants یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک(طاعون بزی) در طول یک سال بحران نیست و به دلیل آنکه این بیماری بومی ایران است گاهی بین حیواناتی مانند کَل و بز و دام‌های اهلی مثل گوسفند مشاهده می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه متولی کنترل و مقابله با بیماری حیات وحش، سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: بی شک سازمان دامپزشکی به رغم محدودیت‌های اعتباری با محیط زیست همراهی و همکاری می‌کند و کنار یکدیگر بودن ما در این باره اثرگذار بوده است.

موحدی با بیان اینکه بیماری ویروسی طاعون نشخوارکنندگان کوچک(ppr) بین دام اهلی و وحشی قابل سرایت است اما بین دام و انسان مشترک نیست، توضیح داد: تجمع حیات وحش در کنار آبشخورها در تابستان یکی از علت‌های انتشار این بیماری در بین آنهاست و هنگام آب خوردن ترشحات از دهان دام آلوده در آبشخورها منتشر می‌شود؛ اگر یک دام بیمار باشد بقیه را نیز آلوده می‌کند.

وی با بیان اینکه وظیفه سازمان دامپزشکی برای پیشگیری از بیماری ppr واکسیناسیون دام‌های اهلی است، اظهار کرد: شمار دام‌های موجود در مناطق همجوار پارک ملی کلاه قاضی بیش از ۴۲ هزار رأس است و بیش از ۳۰ هزار دام کوچرو در این منطقه از این منطقه عبور می‌کنند یعنی نزدیک به ۷۲ هزار دام در این منطقه وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه دام‌های کوچرو بیشتر موجب انتشار بیماری می‌شوند، گفت: دام‌های اهلی و کوچرو واکسیناسیون شدند اما امکان دارد برخی دام‌های کوچرو هنوز واکسن دریافت نکرده باشند از این رو وقتی از کلاه قاضی عبور می‌کنند احتمال انتشار ویروس در منطقه وجود دارد.

موحدی یکی از دلایل اصلی درگیری دام‌های وحشی با این بیماری را وجود دام‌های اهلی کوچرو در مناطق دانست و خاطرنشان کرد: واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک(ppr) در مناطق همجوار کلاه قاضی از جمله شهرستان اصفهان، مبارکه و شهرضا، ۱۰۷ هزار نوبت سر دام اهلی در مدت یک سال گذشته انجام شده است؛ طبق این آمار برخی از دام‌ها در مدت شش ماه دو بار واکسن دریافت کردند.

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون دام‌ها همچنان ادامه دارد، افزود: برای درمان بیماری طاعون نشخوارکنندگان نمی‌توان کاری کرد زیرا جمعیت دام‌های وحشی پراکنده است و تنها باید از انتشار آن پیشگیری کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه بیماری ویروسی ppr ریشه کن نمی‌شود، گفت: وقتی یک دام مبتلا می‌شود با ترشحات بزاق دهان و بینی ویروس را در آب و علوفه دفع می‌کند و تجمع دام‌ها در کنار منابع آبی و برای خوردن علوفه سبب انتشار ویروس می‌شود، ما و محیط زیست در این مدت منابع آبی را پیوسته ضد عفونی می‌کنیم؛ اگر ضدعفونی نمی‌کردیم وضعیت ابتلای حیات وحش به این بیماری به مراتب بدتر بود.

موحدی اضافه کرد: لاشه وحوشی که از بین می‌روند فوری باید سوزانده و دفن بهداشتی شود که برعهده محیط زیست است؛ البته در منطقه حفاظت شده کلاه قاضی مناطق صعب‌العبور وجود دارد از این رو تنها می‌توان مناطقی را که در دسترس است، کنترل کرد.

کد خبر 437793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.