طراحی سازه‌های بتنی به آئین‌نامه‌های داخلی متکی می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام خبر انتشار ویرایش جدید مبحث نهم مقررات ملی ساختمان؛ طراحی و اجرای ساختمان‌های بتنی و همچنین انتشار آئین نامه بتن ایران این اتفاق را برای جامعه مهندسی مهم برشمرد و گفت: از این به بعد، طراحی سازه‌های بتنی به آئین‌نامه‌های داخلی متکی می‌شود.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه تدوین مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان در ابتدای دولت تدبیر و امید، مجدداً به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی سپرده شده، اظهار کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بکارگیری متخصصان تراز اول کشور از مشاوران و استادان و صاحب‌نظران، کار تدوین ویرایش جدید مباحث و از جمله مبحث نهم را آغاز کرد. متعاقب آن، سازمان برنامه هم طی قراردادی بازنگری آبا را که آخرین ویرایش آن مربوط به ١٨ سال قبل بود در سال ٩٣ به مرکز تحقیقات، سپرد.

وی افزود: در گذشته این دو مدرک مهم مهندسی کشور که هر دو مربوط به طراحی سازه‌های بتنی بودند با هم تفاوت‌ها و بعضاً تناقضاتی داشتند و در نتیجه اغلب مهندسان طراح سازه‌های بتنی در کشور برای رهایی از سردرگمی به آئین‌نامه های خارجی مراجعه می‌کردند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: ویرایش جدید این دو مجموعه که هر دو در مرکز تحقیقات انجام شده است، با هم هماهنگ است و انتظار می‌رود روند طراحی سازهای بتنی در آینده با استفاده از این دو مرجع طراحی، متکی به آئین‌نامه‌های داخلی که هماهنگ با شرایط کشور و مصالح موجود در کشور و تجربیات داخلی است، بهبود قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کند.

به گفته شکرچی‌زاده، با توجه به اینکه بیش از ٥٠ درصد ساختمان‌ها در کشور بتنی هستند، این اتفاق برای مهندسی عمران کشور، رخداد مهمی محسوب می‌شود.

به گزارش ایمنا، بنا بر اعلام مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، اولین نسخه آئین‌نامه بتن ایران در سال ۱۳۷۰ (و بخش دوم آن در سال ۱۳۷۴) منتشر شد. در سال ۱۳۷۷ کمیته تدوین آئین‌نامه گسترش یافت و تعداد اعضای آن به ۲۶ نفر بالغ شدند. کمیته مزبور به دو زیر کمیته، «مصالح و مسائل اجرایی» و «اصول تحلیل و طراحی» تقسیم و کار بازنگری را آغاز کردند. بر این اساس اولین تجدید نظر آبا در سال ۱۳۷۹ تصویب و از سال ۱۳۸۰ لازم اجرا شد، همچنین به همراه تدوین آئین‌نامه، کار نگارش «واژه‌نامه بتن» و «تفسیر آئین نامه» نیز انجام شد که تفسیر بخش اول یک‌بار نیز در سال ۱۳۷۹ تجدید نظر شده است.

همچنین، بعد از اولین بازنگری آبا که بیش از ۱۸ سال از آن می‌گذرد و با توجه به پیشرفت‌هایی که طی سال‌های اخیر در زمینه «فناوری بتن» و «تحلیل و طراحی» حاصل شده‌است و همچنین نیاز به اِعمال برخی اصلاحات، نظام فنی و اجرایی کشور طی تفاهم‌نامه شماره ۳۸۷۴-۳۹-۹۳ مورخ ۲۵ تیر ۹۳ با تشکیل دبیرخانه دائمی آئین‌نامه بتن در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، کار بازنگری آن را به این مرکز واگذار کرد تا طی فرآیند نظرخواهی از کلیه صاحب‌نظران، متخصصان و دست‌اندرکاران این صنعت به تشکیل کمیته‌های دائمی، فنی-اجرایی و هماهنگی اقدام کرده و بر اساس مدیریت کارگروه‌های تخصصی، نسبت به این مهّم اقدام کند.

یادآور می‌شود، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، طی تفاهم‌نامه‌ای از سوی سازمان برنامه مسئولیت تهیه و تدوین ملحقات آبا را بر عهده گرفته است.

کد خبر 437736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.