صالحی امیری: دخل و خرج فدراسیون ها به هم نمی‌خورد

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: شخصا براین باور هستم اگر عادلانه رسیدگی شود حتما جودوی ایران سربلند بیرون خواهد آمد.

به گزارش ایمنا، سیدرضا صالحی‌امیری در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد، در خصوص پرونده جودو، عدم اعزام سجادی و همین طور سکوت کمیته ملی المپیک اظهار داشت: من صحبت‌های مطرح شده را تکذیب می‌کنم. جودو یک پرونده ملی است، کمیته و وزارت به صورت مشترک برنامه را پیش می‌برند. شخصاً بر این باور هستم اگر رسیدگی عادلانه انجام شود حتماً جودوی ایران سربلند بیرون خواهد آمد. از شما خواهش می‌کنم وارد فضای رسانه‌ای که به نفع ما نیست نشوید. دوستان تا زمان دادگاه به بحث جودو نپردازند و ما الان باید فقط کار حقوقی انجام دهیم.

انگیزه حداکثری برای پرونده جودو داریم

وی ادامه داد: من کناره‌گیری سجادی را تکذیب می‌کنم. این موضوع با حضور علی‌نژاد، سجادی، داورزنی، زارعیان، سرمربی، میراسماعیلی و … کار دنبال می‌شود اما نتایج نباید رسانه‌ای شود. من توصیه می‌کنم برای دفاع از منافع جودو کار رسانه‌ای انجام نشود. اجازه دهید عزیزان کار را دنبال کنند. مطمئن باشید ما (کمیته، وزارت و فدراسیون) انگیزه حداکثری برای دفاع از منافع ملی داریم. مگر ممکن است برای فدراسیونی چالشی پیش بیاید ما و وزارت ساکت باشیم؟ تقاضای من این است که این موضوع را اجازه دهید در مسیر خودش پیش برود. رسانه‌ای کردن موضوع کمکی به جودو نمی‌کند.

علی نژاد مسئول حضور در دادگاه است

صالحی‌امیری یادآور شد: برای شهود در دادگاه فقط ۵ دقیقه وقت می‌گذارند به خاطر همین من سکوت کرده‌ام. آقای علی‌نژاد مسئول قضیه است، ما او را انتخاب کردیم چون او رئیس کمیسیون بین‌الملل بود و به مسائل واقف بود. این موضوع قبل از انتخابش به عنوان معاون قهرمانی بود. نباید در این خصوص هر کسی حرف بزند. در توافقی که صورت گرفته آقای علی‌نژاد مسئول است. سجادی به عنوان نماینده کمیته، داورزنی به عنوان معاون وقت، میراسماعیلی رئیس و زارعیان مربی در این ستاد هستند.

تلاش ما افزایش بودجه به ۱۵۰ میلیارد است

رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دخل و خرج فدراسیون‌ها بهم نمی‌خورد این در حالی است که نه تیم ملی داریم و نه اردو، آیا نظارتی روی بودجه می‌شود؟ عنوان کرد: سیاست ما امسال این است که برای ۴ سال برنامه ریزی کرده‌ایم. تعریف ما ساختارمند است. سیاست ما این بود بودجه ما به ۱۵۰ میلیارد برسد و الان به ۱۲۰ میلیارد رسیده است. به همین میزان با رشد پرداخت و هزینه در ورزش قهرمانی روبه‌رو هستیم. در ۳ سال گذشته ما هر سال ۱۰ درصد بودجه فدراسیون‌ها را رشد دادیم و ۱۰۰ درصد پرداخت کردیم.

تعهدی روی کاغذ نبوده که اجرایی نشده باشد

صالحی‌امیری ادامه داد: تلاش ما این بود هر چه روی کاغذ می‌آوریم اجرایی کنیم. اینطور نبوده تعهدی روی کاغذ باشد اما اجرایی نشده باشد. امسال هم ۱۰ درصد بودجه را افزایش دادیم. من روز گذشته با نوبخت هم جلسه داشتم.

۵ میلیارد برای فدراسیون‌های المپیکی در نظر گرفتیم

وی خاطرنشان کرد: ما ۵ میلیارد برای فدراسیون‌های المپیکی در نظر گرفتیم، به ۱۰ نفر از المپین‌ها ریالی پول پرداخت می‌کنیم، هزینه اعزام، لباس، پاداش پای سکو، حق مأموریت، پاداش مربیان و … را برای بازی‌های مختلف داریم. مثلاً برای المپیک یک میلیون دلار پیش‌بینی کرده‌ایم و باید ۲۰ میلیارد خرید کنیم که مبلغی از آن خریداری شده است. ۲۰۰ میلیون تومان در هیأت اجرایی برای قایقرانی تصویب کردیم که تجهیزات بخرند. ۳.۵ میلیارد تعهد کردیم نیمسال دوم به المپین‌ها بدهیم. هر فدراسیونی اعم از فوتبال، بسکتبال، تا هاکی و گلف منابع و مصارف خود را می‌توانند روی سایت بگذارند. ما امسال این کار را کردیم و فشارها از روی ما برداشته شد.

اساسنامه‌ها باید در شورای نگهبان تصویب شود

رئیس کمیته ملی المپیک درباره اقدامات صورت گرفته در خصوص رفع ابهامات اساسنامه کمیته ملی المپیک، خاطرنشان کرد: تمام مصوبات دولت به کمیسیون تطبیق مجلس می‌رفت و در آنجا ظرف ۲۰ روز تطبیق داده می‌شد. از ۲ سال قبل شورای نگهبان اعلام کرد اساسنامه مؤسسات، شرکت‌ها و … باید به تصویب آنها برسد. این موضوع اختلافی است بین شورای نگهبان، دولت و مجلس. مجلس و دولت می‌گویند این موضوع باید در این دو دستگاه باشد. شورای نگهبان به عنوان یک نهاد قانونی فرادستی است و ما باید به آنها پاسخگو باشیم.

مسئله اساسنامه را حل می‌کنیم

وی افزود: ۲ سال طول کشید اساسنامه در هیأت اجرایی، مجمع و دولت به تصویب برسد. ما اساسنامه جدید نداریم و اصلاحات در آن صورت گرفته است. خوشبختانه شورای نگهبان اعتراضی روی اصلاحات ندارد و یک مسئله اصلی وجود دارد که مربوط به نفی تبعیض جنسیتی، نژادی و مذهبی است که شورای نگهبان به آن ایراد گرفته است. ۲۰۶ کشور از جمله ایران اساسنامه المپیک را پذیرفته‌اند. ما هم در ۲ مقطع (قبل و بعد از انقلاب) این منشور را پذیرفته‌ایم. شورای نگهبان اساسنامه را رد نکرده بلکه ابهامات را مطرح کرده است.

صالحی‌امیری ادامه داد: برنامه ما این است که رفع ابهام کنیم. معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغیه‌ای را برای خانم جنیدی صادر کرده است. من در این جلسه مشروح صحبت کردم و باید با شورای نگهبان بحث حقوقی شود. ما، دولت و شورای نگهبان باید جلسه‌ای را برای رفع ابهام برگزار کنیم. اگر روی این موضوع مقاومت شود با عدم پذیرش منشور از حضور در همه رویدادهای بین‌المللی محروم می‌شویم. این بسیار خطرناک است. ما، دولت و شورای نگهبان در تعامل سازنده این مسئله را حل خواهیم کرد.

چالش و رقابت در انتخابات طبیعی است

صالحی‌امیری همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که در خصوص دوپینگ پرسید و اینکه چرا موضوع دوپینگ قلی‌پور رسانه‌ای نشده بود و او در نشست‌های کمیسیون حضور داشت، عنوان کرد: تقاضای من این است به جای این موضوع روی آینده متمرکز شویم. کمیسیون ورزشکاران یکی از کمیسیون‌های مهم است و همه اعضا فرزندان و قهرمانان این سرزمین هستند. چالش، رقابت و گفت‌وگو در هر انتخاباتی طبیعی است اما ما اصل مهمی را داریم و آن این است در ۳ سال گذشته در هیچ انتخاباتی دخالت نداشته‌ام.

وارد مناقشات فدراسیون‌ها نمی‌شویم

وی افزود: ما وارد مناقشات فدراسیون‌ها نمی‌شویم. مثلاً برای من نوشته بودند از قول شما نقل شده در انتخابات دوومیدانی از یک فرد خاصی دفاع می‌کنید در واقع از آقای کیهانی اسم برده‌اند، آیا شما این کار را تأیید می‌کنید؟ این موضوع را یک رئیس هیأت از من سوال کرده بود. من جواب دادم کیهانی و هر عزیز دیگری حق دارند در انتخابات شرکت کنند. از قول من اعلام کنید هر عزیزی اعتماد مجمع را جلب کند مورد حمایت ماست. قهرمانان به من گفتند نظر شما برای ما مهم است من جواب دادم صادقانه می‌گویم بنای هیچ گونه دخالتی در انتخابات ندارم چون جایگاه کمیته پدری است و نگاه پدر نگاه برابری است.

رقابت در کمیسیون ورزشکاران سازنده بود

صالحی‌امیری یادآور شد: وقتی بهداد سلیمی مشاور من است، زهرا نعمتی که دختر من است اما من اصلاً نمی‌دانستم نعمتی می‌خواهد نامزد شود. من تاکید می‌کنم در هیچ انتخاباتی دخالت نکردم. من اعتقاد دارم رقابت در کمیسیون ورزشکاران سازنده بود. هادی ساعی مورد احترام ماست، میراسماعیلی، عابدینی و … از قهرمانان ما هستند. برخی گفتند چرا ۲ نفر اضافه شدند؟ از IOC سوال کردیم آنها گفتند برای تعادل رئیس می‌تواند تعدادی را معرفی کند اما باید در اقلیت باشد.

تاییدیه شفاهی آئین‌نامه کمیسیون ورزشکاران را گرفته بودیم

وی افزود: رئیس کمیسیون می‌تواند تا ۱۴ نفر را معرفی کند این در دستورالعمل IOC هست اما من این کار را نکردم تا بچه‌ها خودشان رقابت کنند. هفته آینده حکم را صادر و جلسه را برگزار خواهیم کرد. این اختلافات فراموش خواهد شد. ما معمولاً یک ساعت قبل از مجامع با نمایندگان کمیته صحبت می‌کنیم، به جمع‌بندی می‌رسیم تا نماینده ما رأی دهد. رأی ما مخفی است و کسی حق افشا ندارد. کمیسیون ورزشکاران هم فرزندان ما و عضوی از خانواده ما هستند. ما تأیید شفاهی آئین‌نامه را گرفته بودیم. دوستان می‌گفتند آئین‌نامه کتبی می‌خواهند. ساعت ۸ صبح قبل از مجمع آقای جروم ایمیل زد که آئین‌نامه مورد تأیید است. این مجادله وارد نبود. من از حق خودم برای انتخاب ۱۴ ورزشکار هم استفاده نکردم.

عملکرد سعیدی مثبت بود و درخواست ادامه فعالیت دادم

صالحی‌امیری در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره بازنشستگی مدیران پرسید و اینکه کیکاووس سعیدی و داورزنی می‌توانند تا المپیک بمانند، عنوان کرد: اصل قانون ۳۵ سال سابقه برای کارشناسی ارشد به بالا و ۳۰ سال برای لیسانس است. این قانون می‌گوید برای موارد خاص دستگاه می‌تواند تقاضا کند. این تقاضا به صورت سالیانه صورت می‌گیرد و هر سال باید تمدید شود. بخشنامه‌ای را آقای انصاری زد که مصوبه شورای عالی استخدامی است مبنی بر اینکه همه مدیران ۳۵ سال را بازنشسته کنید. این ابلاغ محل اختلاف بین دیوان عدالت اداری و امور استخدامی است. وزارت ورزش در این خصوص تابع دولت است. آقای سعیدی عملکرد مثبتی داشته و به خاطر همین درخواست ادامه خدمت دادم بنابراین تا دی ماه سال آینده می‌تواند ادامه فعالیت دهد. همین موضوع درباره داورزنی و افراد دیگر هم مطرح شد. وزارت خانه باید در این خصوص صحبت کند.

مجوزی برای برگزاری اردوها صادر نشده است

صالحی‌امیری درباره آغاز اردوهای کشتی و تکواندو و تصمیم‌گیری جدید عنوان کرد: ستاد کرونا مجوز جدیدی صادر نکرده است. مجوز اردوها صادر نشده و فکر نمی‌کنم تا روزهای آینده هم این اتفاق بیفتد. ورزشکاران به صورت انفرادی می‌توانند تمرین کنند و در این حد غیررسمی مجاز است. از نظر رسمی منع داریم و این موضوع خسارت است اما ما راهی نداریم. مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند طبیعی است که ما هم باید این شرایط را ناخواسته تحمل کنیم.

تا دی ماه واکسن می‌آید

رئیس کمیته ملی المپیک درباره اینکه بازی‌های المپیک گفت: هم IOC و هم کمیته المپیک ژاپن مطمئن به کشف واکسن در المپیک هستند و حتی اگر یک ماه قبل از المپیک کشف شود می‌توانند ورزشکاران را ایمن کنند. سازمان بهداشت جهانی مداوم به IOC مشاوره می‌رود. تمام رویدادها را بعد از ۲۰۲۰ برگزار می‌کنند چون این موضوع مطرح است که تا این زمان واکسن کشف شود. چند کشور موضوع رونمایی واکسن را مطرح کرده‌اند که می‌توان به روسیه، انگلیس و … اشاره کرد. به نظر می‌رسد تا دی ماه واکسن می‌آید و ورزشکارانی که راهی المپیک می‌شوند می‌توانند واکسینه شوند.

کیانوش هفته‌ای یکی دو بار با من صحبت می‌کند

وی درباره پاداش و تغییر رنگ مدال کیانوش رستمی و اینکه گفته کمیته کاری نکرده عنوان کرد: از او بپرسید در یک هفته گذشته چند بار با من صحبت کرده است؟ من به او گفتم این فرآیند زمان دارد، ما هم پاداش او را می‌دهیم. ما به التفاوت مدال برنز و نقره را به او پرداخت می‌کنیم. کیانوش حداقل هفته‌ای یکی دو بار با من صحبت می‌کند. اگر چنین حرفی زده خواسته با شما شوخی کند!

درباره جودو موضعی نداشتم

صالحی‌امیری درباره اینکه شما از صحبت با ویزر خودداری کرده‌اید و خواسته‌اید از طریق دادگاه همه چیز پیش برود، عنوان کرد: خیر این موضوع صحت ندارد. من راجع به جودو هیچ موضعی نداشته‌ام. آرزوی ما موفقیت جودو است. راجع به موضوعی که گفتید کمیته تشکیل شده مخالفت کرده و بهتر است در این خصوص با علی‌نژاد صحبت کنید. تا جایی که می‌دانم هم مخالفتی نشده است. هر تصمیمی که فدراسیون و وزارت ورزش در چارچوب کمیته مشترک بگیرند موافق هستم. ما ۱۰۰ درصد بودجه جودو را داده‌ایم با وجود اینکه آنها تعلیق هستند اما برای روحیه دادن این بودجه را پرداخت کرده‌ایم. استدلال من این است اگر بودجه را قطع کنیم ناامیدی در جودو گسترش می‌یابد.

برای خرید تجهیزات به فدراسیون‌ها کمک کرده‌ایم

رئیس کمیته ملی المپیک درباره اینکه هم به فدراسیون‌ها بودجه می‌دهید و هم یکسری کمک‌های دیگر داشته‌اید، کمیته همفکری دارد تا ورزشکاران المپیکی بتوانند تمرین کنند و با اشاره مستقیم به وضعیت میلاد وزیری، عنوان کرد: صلاح نمی‌دانیم در وضعیت فدراسیون ورود کنیم. برای همین مسئله کمکی به فدراسیون داشته‌ایم اما این موضوع در اختیارات رئیس فدراسیون است. همین وضعیت را در قایقرانی داریم که ۲۵ هزار دلار کمک کردیم. در خصوص دوچرخه‌سواری هم ۱۰۰ میلیون کمک شده است. برای خرید تجهیزات تیروکمان ۱۰۰ میلیون کمک شده و حدود ۹۰۰ میلیون بودجه این فدراسیون است.

مذاکره ما با اسپانسر به خاطر تعویق المپیک لغو شد

صالحی‌امیری در پاسخ به این سوال که برای بازی‌های المپیک مذاکره‌ای با اسپانسر داشته‌اید یا خیر، عنوان کرد: یک اسپانسر در مناقصه برنده شد. ما مذاکراتی داشتیم و کار به امضا رسید. این اتفاق اسفند سال قبل بود که به کرونا خورد و ملغی شد. الان در حال مذاکره با ایران نوین هستیم که تا امروز به قطعیت نرسیده است.

منبع: فارس

کد خبر 437089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.