واقعیت‌های ورزش میلی‌مترها؛ کم‌شناس اما هیجان انگیز

تسلیم نشدن و سرسخت بودن در اهداف باعث شده است که این دارتر پله‌های موفقیت را خیلی سریع طی کند و تبدیل به یکی از قهرمانان دارت کشور شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فاطمه صفی ۱۸ ساله متولد ۲۱ اسفند ۸۱ است که به صورت کاملاً اتفاقی وارد رشته دارت شد، اما افتخاراتی که در سال‌های اخیر کسب کرده است، اتفاقی نبوده و تلاش و پشتکار منجر به پیشرفت چشمگیر این دارتر اصفهانی شده است.

چگونه با رشته دارت آشنا شدید و از چه سالی به صورت حرفه‌ای آن را شروع کردید؟

سال ۹۲ مربی دارت خود را که از معلم‌های هنرستان خواهرم بود اتفاقی در خیابان دیدم و ایشان به من پیشنهاد دادند که به سالن دارت بروم و تمرین کنم. در ابتدا علاقه‌ای به آن نداشتم، اما رفته رفته علاقه مند شدم ولی بازهم فقط در حد تمرین کردن عادی و بازی‌های دوستانه بود و جدی‌تر نبود. در سال ۹۶ وارد اردوهای انتخابی تیم ملی جوانان شدم و از آنجا به صورت حرفه‌ای وارد دنیای دارت شدم.

از دعوت شدن خود به تیم ملی بگویید

اردوهای انتخابی تیم ملی از آذرماه ۹۶ تا خرداد ماه ۹۷ در غالب ۶ مرحله برگزار شد که در پایان هشت پسر و هشت دختر انتخاب شدند که در کنار یکدیگر برای انتخاب شدن چهار نفر پایانی برای مسابقات جهانی رومانی به رقابت بپردازند. پس از این اردوها در تیرماه ۹۸ چهار نفر برتر تیم ملی برای مسابقات جهانی کلوژ رومانی ۲۰۱۹ انتخاب شدند.

از افتخارات خود در رشته دارت بگویید

شهریورماه ۹۶ در مسابقات قهرمانی جوانان با تیم اصفهان به مربیگری بهناز قربانی و مسعود نجفیان مقام سوم تیمی را کسب کردیم و این مسابقات انگیزه زیادی برای ادامه راه به صورت حرفه‌ای در دارت شد. سال ۹۷ مسابقات قهرمانی جوانان مقام سوم انفرادی و مقام اول دوبل با فاطمه کریمی را به دست آوردم. در مسابقات قهرمان کشوری بزرگسالان ۹۷ به همراه فاطمه کریمی مقام سوم دوبل را کسب کردیم. همچنین در سال ۹۷ در لیگ برتر مقام سوم لیگ برتر را به دست آوردم. در مسابقات رنکینگ ۹۷ و ۹۸ مقام اول به دست آوردم.

در مسابقات جهانی رومانی سوم شدید؟

در مهرماه ۹۸ در قالب تیم ملی ایران در مسابقات جهانی رومانی شرکت کردیم که به همراه فاطمه کریمی مقام سوم دوبل را کسب و در آن مسابقات ایران در رده ششم قرار گرفت.

فاطمه صفی و کریمی چند سال است که با یکدیگر هستند؟

به همراه فاطمه کریمی از سال ۹۶ در تیم اصفهان بازی کردیم و هنگام اردوهای تیم ملی نیز دو نفری بودیم که از اصفهان حضور داشتیم. حضور یک همشهری و هم‌تیمی باعث می‌شد در همه اردوها باهم در رفت و آمد باشیم و بیشتر اوقات در سالن تمرین نیز با یکدیگر تمرین کنیم و از آنجایی که زمان زیادی باهم بودیم رابطه دوستانه‌ای داریم اما با وجود اینکه نفرات تیم ملی از استان‌های مختلف بودند، رابطه بسیار صمیمی میان بچه‌ها بود و همشهری بودن و نبودن آنچنان حس نمی‌شد و همین رابطه صمیمی با فاطمه کریمی با عسل و مهشاد عوض زاده داشتم.

بهترین و خاطره‌انگیزترین مدالی که کسب کردید کدام است؟

مدال مسابقات جهانی رومانی بهترین مدالی بود که کسب کرده بودم. مسابقات رومانی تجربه فوق‌العاده‌ای برای من بود و از بازی کردن کنار بهترین‌های هر کشور تجربه‌های زیادی به دست آوردم. تلاش می‌کردیم که پرچم کشور خود را بالا ببرم و کسب مدال سومی جهان به همراه فاطمه کریمی به دلم چسبید.

نسبت به دیگر رشته‌ها به رشته دارت توجه چندانی نمی‌شود. آیا این موضوع باعث دلسردی نشده است؟

رشته دارت متأسفانه در ایران آنچنان بین مردم به رسمیت شناخته نشده است. به نظر من تنها چیزی که دارترها را نگه داشته، علاقه زیادی است که به دارت دارند و وقت و هزینه‌های زیادی خرج می‌کنند. حس خوبی که زمان پشت خط ایستادن دارم باعث شده است هیچ وقت دلسرد نشوم و به فکر کنار کشیدن نباشم، اما خوشبختانه در چند سال اخیر با تلاش‌های زیادی که شده، رشته دارت بیشتر شناخته شده و در سال‌های بعد بیشتر هم می‌شود.

از نظر شما دارترها دارای چه ویژگی‌های شخصیتی هستند؟

دارترها بیشتر شخصیتی متمرکز دارند و در حین مسابقه با وجود تغییر هدف نباید تمرکز خود را از دست بدهند و این ویژگی را همه دارترهای دنیا دارند.

خیلی‌ها دارت را رشته‌ای خشک می‌دانند. نظر شما در این رابطه چیست؟

در تصور اکثر مردم دارت یک رشته خشک و حوصله سر بری است اما اتفاقاً دارت رشته‌ای پرهیجان و حال خوب است. خیلی به من می‌گفتند که حوصله‌ات سر نمی‌رود چندین ساعت دارت پرتاب می‌کنی و من فقط جواب می‌دادم از کاری که انجام می‌دهم لذت می‌برم.

در خصوص وضع رشته دارت در اصفهان صحبت کنید

دارت اصفهان در بخش آقایان و بانوان قهرمان‌های زیادی دارد که باعث درخشیدن نام اصفهان شده است که دلیل آن وجود مربیان حرفه‌ای مانند بهناز قربانی و مسعود نجفیان است که تلاش و حمایت بی‌وقفه‌ای برای دارترهای اصفهانی دارند. با وجود قهرمانان زیاد در استان، هیچ مسابقه‌ای نیست که نام اصفهان را در بین نفرات برتر نبینیم و با همه این موارد می‌توانیم اصفهان را قطب دارت کشور بدانیم.

از پتانسیل‌های دارت در سطح کشور بگویید

هر سال بازیکنان زیادی به رشته دارت جذب می‌شوند و هرسال پدیده‌های زیادی در مسابقات می‌بینیم که اینها نتیجه تلاش‌های مربیان استانی، مدیریت و حمایت‌های خوب انجمن دارت و مربیان تیم‌های ملی است که دارت ایران هر روز شناخته شود و خوشبختانه این اتفاق در حال رخ دادن است و با شناحته شدن دارت، بازیکنان بیشتری به این رشته جذب می‌شوند. با پیشرفت بازیکنان و افزایش کیفیت لیگ، به سطح دارت جهان بیشتر نزدیک می‌شویم و این باعث می‌شود نام ایران بیشتر از قبل بدرخشد.

جذب بازیکنان زیاد به دارت چه تأثیری بر این رشته خواهد داشت؟

حضور هرساله بازیکنان جدید در این رشته باعث شده است اکنون همه استان‌های ایران امکانات این رشته را داشته باشند و دارترها با راحتی بیشتری به تمرینات می‌پردازند. با وجود این که دارت هنوز آنطور که باید شناخته نشده است، اما همه استان‌ها امکانات لازم را دارند تا مسابقات به بهترین شکل ممکن انجام شود.

شرایط اسپانسرینگ در دارت چگونه است؟

از آنجایی که دارت هنوز شناخته شده نیست، افراد کمی برای اسپانسر شدن پیدا می‌شوند، اما این اتفاق برای تیم اصفهان افتاد و سپاهان اسپانسری تیم اصفهان را پذیرفت و در چندین مسابقه با لباس تیم سپاهان روی سکو رفتیم. اسپانسر شدن سپاهان بسیار تأثیرگذار بود و دلگرمی خاصی به بازیکنان داد.

از سختی‌های رشته دارت بگویید

در مسابقات ممکن است هر اتفاق غیرقابل پیش بینی برای شما رخ بدهد و باید آماده باشی که تمرکز خود را از دست ندهی و بتوانی خود را کنترل کنی تا نتیجه خوبی در مسابقه بگیرید. دارت ورزش میلی‌مترها است و اگر یک میلی متر از دست بدهید امتیاز زیادی از دست می‌دهید و زمان‌هایی که شرایط رقابت در مسابقه سنگین است، استرس بالا ممکن است امتیازهای زیادی از شما بگیرد. در کشور ما مسابقات صبح‌ها آغاز می‌شود در صورتی که در کشورهای دیگر، مسابقات عصرهاست که این روی بازیکنان ما مؤثر خواهد بود. هر ورزشکار باید دارت مخصوص خود را داشته باشد و اگر دارت او دچار نقص شود، قطعاً کیفیت پرتاب‌های او پایین خواهد آمد.

دارترها در چه سنی از ورزش خداحافظی می‌کنند؟

ورزش دارت از ماندگارترین رشته‌ها تا سنین کهنسالی است و محدودیت سنی ندارد. قهرمان جهان دارت در سن ۶۰ سالگی خداحافظی کرد و این نشان می‌دهد در هر سنی می‌توان این ورزش را انجام داد. همچنین در هر وضعیت جسمانی نیز می‌توان به این رشته پرداخت.

در شرایط کرونا چگونه دارت را دنبال می‌کردید؟

چندماهی سالن دارت بسته بود و نمی‌توانستیم در سالن حضور داشته باشیم و خیلی برای ما سخت بود. دارت رشته‌ای است که به راحتی می‌شود در خانه تمرین کرد، اما حضور در سالن در کنار دیگر بازیکنان تأثیر بیشتری دارد. یک ماهی است که سالن باز شده است و همه ما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنار یکدیگر تمرین می‌کنیم و باعث حال خوب یکدیگر می‌شویم.

هدف و آرزوی فاطمه صفی چیست؟

تلاش می‌کنم که رشته دارت را همه مردم ایران به خوبی بشناسند و سختی‌های این رشته را بدانند. همچنین تلاش کنم با مدال‌هایی که کسب می‌کنم جزء کسانی باشم که دارت ایران را به جهان معرفی کنم و باعث بشوم در رتبه‌های برتر جهانی قرار بگیرد. هیچ زمانی از هدف خود کوتاه نمی‌آیم و به فکر تسلیم شدن نیستم.

گفت و گو از: سید عرفان غروی _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 437076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.