تولید گاز متان از پسماند جامد شهری

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: بررسی میزان پتانسیل گاز متان مواد آلی پسماند شهر اصفهان به عنوان پروژه پژوهشی مساله محور حوزه بهره‌بردار معاونت خدمات شهری است که در دانشگاه اصفهان مورد پژوهش قرار گرفت.

مرتضی نصوحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امروزه تولید گاز متان از پسماند جامد شهری به عنوان راهکاری مقرون به صرفه و دوستدار محیط زیست برای کاهش پسماندها و دفع آنها بدون عواقب محیط زیستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: در کشورهای توسعه یافته به خصوص در کشورهای اروپایی کارخانجات متعددی برای تولید برق و حرارت از متان حاصل از پسماندها احداث شده است که با توجه به ضرورت وجود آن در ایران، نخستین واحد تولید متان از پسماند جامد شهری در آبعلی تهران راه‌اندازی شد و در پی آن شهرداری و سازمان بازیافت تعداد دیگری از شهرها از جمله اصفهان نیز دغدغه انجام چنین پروژه‌ای را دارند.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: از آنجایی که مواد قابل بازیافت در شهر اصفهان با درصد بسیار بالاتری نسبت به سایر شهرها تفکیک می‌شود، پسماند تولید شده در شهر اصفهان از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و مشکلات فرایندی کمتری نسبت به سایر شهرها خواهد داشت، اما در راستای انجام پژوهش در ارتباط با بررسی میزان پتانسیل گاز متان مواد آلی پسماند شهر اصفهان به عنوان پروژه پژوهشی مساله محور، نیاز به مقادیر دقیق از میزان متان قابل استحصال از پسماند جامد شهری بود.

وی افزود: در واقع هدف این پروژه تعیین مقادیر پتانسیل تولید متان از پسماند جامد شهری اصفهان با انجام آزمایش در حجمی بالاتر از تست‌های معمول آزمایشگاهی است.

نصوحی گفت: در این طرح پژوهشی اندازه گیری پتانسیل متان با استفاده از روش‌های هانسن و VDI 4630 مد نظر قرار گرفته و برای تعیین مشخصات پسماند جامد (به عنوان ماده اولیه فرایند) از روش‌های استاندارد APHA برای تعیین میزان جامد کل، جامد فرار، pH، COD و نیتروژن کجلدال استفاده شده است.

وی با بیان اینکه نتایج آنالیز اندازه‌گیری میزان نیتروژن کل و میزان پروتئین به روش کجلدال برای نمونه‌های اولیه به طور میانگین برابر ۱.۵ تا ۹.۵ درصد وزنی به دست آمد، تصریح کرد: پس از اتمام آزمایشات هضم بی‌هوازی مواد باقی‌مانده در هاضم‌ها سانتریفوژ شده و مایع بالایی و جامد ته نشین شده به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفت که میزان COD از مایع بالایی به طور متوسط برابر ۱۲۵۷۰ میلی گرم بر لیتر بود.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: نتایج مربوط به آنالیز مربوط به کربوهیدرات‌های تشکیل دهنده زباله نشان داد که به طور متوسط بخش آلی زباله حاوی ۵۸.۶ درصد نشاسته، ۱۱.۸ درصد گلوکان، ۳.۶ درصد زایلان، ۳.۲ درصد گالاکتان، هشت درصد لیگنین قابل حل در اسید، ۹.۸ درصد لیگنین غیر قابل حل در اسید، سه درصد خاکستر و چهار درصد سایر پلیمرهای قندی بود (درصد وزنی) است.

کد خبر 436803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.