خسرو سینایی، میراث ماندگار فرهنگ و هنر ایران زمین

علیرضا تابش و کانون کارگردانان سینمای ایران درگذشت خسرو سینایی را تسلیت گفتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خسرو سینایی، سینماگر ایرانی روز گذشته به دلیل ابتلاء به کرونا درگذشت و باعث شد تا موجی از غم به سراغ سینما آید. در پی این اتفاق افراد مختلفی نسبت به درگذشت این هنرمند واکنش نشان دادند. در ادامه پیام علیرضا تابش و کانون کارگردانان سینمای ایران آمده است:

علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی در پیامی نوشته است:

«انالله و اناالیه راجعون

جامعه سینمایی ایران، امروز یکی دیگر از چهره‌های ارزشمند و به یادماندنی خود را از دست داد و سینما و مردم هنردوست ایران زمین، به سوگ یکی از نجیب‌ترین، شریف‌ترین و متین‌ترین شخصیت‌های وزین هنرهای نمایشی نشسته‌اند.

داغ فقدان استاد خسرو سینایی امروز در حالی بر دل اهالی هنر نشست که او هنوز تجربیات فراوانی برای به اشتراک گذاشتن با نسل آینده داشت. روح نازنینش، راه آسمان را غریبانه پیمود ولی خوشا بر احوالش که عمری را کریمانه زیست و هر آنچه به ودیعه نهاد، مهربانی و مهرورزی و مهرآسایی بود.

سینایی در بخش عمده‌ای از تاریخ روشنفکری و فرهنگ مدرن ایران، حضور داشت و قطعه‌ای از میراث فرهنگ و هنر این سرزمین محسوب می‌شد که افسوس و حسرت از دست دادنش، به این زودی آرام نخواهد شد.

سینایی در هنر ایران، همواره روی مرز باریک میان دوگانه کهنه «هنر بازاری» و «هنر فاخر» ایستاده بود، او نه به خاطر بازار هیچگاه حاضر شد استانداردهای هنری آثارش را نادیده بگیرد و نه هیچگاه چنان غرق سنت‌ها و آداب نخبگانی شد که مردمش را فراموش کند. این ویژگی، به ویژه در میان هم‌نسلان سینایی ویژگی ممتاز و متفاوتی محسوب می‌شود و ما انگشت‌شمار هنرمندانی داریم که بتوانند آنچه او به سینمای ایران افزود، ارائه دهند. سینایی راهی را در سینمای ایران گشود که به راحتی قابل پیگیری نیست.

امیدوارم راه و مشی هنری امثال خسرو سینایی که عزیز سینمای ایران بود، پس از او نیز ادامه پیدا کند و پررنگ‌تر از پیش در منظومه سینمای ایران خودنمایی کند. از صمیم دل، هجرتش را به خانواده معزّز ایشان و سینماگران فرهیخته، تسلیت و تعزیت عرض نموده، از درگاه خداوند متعال، برای روح سترگش، آرامش ابدی آرزومندم.»

زندگی خسرو خوبان سینما و موسیقی، مثل یک قصه بود

پیام تسلیت کانون کارگردانان سینمای ایران به این شرح است:

«زندگی خسرو خوبان سینما و موسیقی، مثل یک قصه بود

گاه با سایه گفتگو می‌کرد و گاه از هیولای درون گلایه می‌کرد...

در کویر خون از عروس آتش ترانه‌ای ساخت که قدر و قدمتش از فرش و اسب ترکمن

ارزنده‌تر و به وسعت تاریخ بود

کوله بارش مملو از مرثیه گمشده مهاجرت هزاران لهستانی بود که هنوز خاک خسته، قصه گوی آنان است

خسرو سینایی در پنج خط حامل موسیقی و پرده سپید کهنسال سینما عمری به دنبال کوچه‌های عشق گردید، از دیروز تا هنوز…

و اینک تهران امروز شیدایی عاشقانه‌اش را در کوچه پاییز، به آن رنگ ابدیت بخشید.

خسرو سینایی از مفاخری بود که نیمه گمشده دیگر هنرمندانی است که از دیروز تا هنوز در شریان زندگی عشق را در تراز بی بقای خاک دوره می‌کنند.

کانون کارگردانان سینمای ایران در غم نبودش به فرهنگ و هنر این سرزمین تسلیت می‌گوید.»

کد خبر 436768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.