اجرای طرح ویژه مبارزه و کنترل با جانوران موذی در اصفهان

رئیس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان از اجرای طرح ویژه و ضربتی مبارزه و کنترل جهت جانوران موذی(موش) در شهر خبر داد و گفت: این طرح ضربتی به صورت دوره سه ماهه از تاریخ یکم مردادماه تا یکم آبان‌ماه سال‌جاری اجرا، گزارش‌گیری و نتیجه‌گیری می‌شود و سپس برنامه مدون قبلی با جدیت به مرحله اجرا در خواهد آمد.

غلامرضا ساکتی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در حال حاضر شهرهای بزرگ و کوچک در سراسر جهان با معضل موش‌های شهری دست و پنجه نرم می‌کنند، اظهار کرد: شهرداری اصفهان با تدوین برنامه‌های کارشناسی شده با اجرای دقیق آن توسط کارشناسان آموزش دیده در جهت کنترل جمعیت موش‌ها مبارزه می‌کند که این امر مستلزم همکاری همه شهروندان و به خصوص کسبه است.

وی ادامه داد: با توجه به نگرانی‌های مردم از بیماری‌های نو ظهور، مقابله جدی‌تر با حیوانات موذی از جمله موش‌ها ضروری بوده به همین منظور معاونت خدمات شهری دستورالعمل مبارزه با حیوانات موذی (موش) را در مناطق پانزده گانه شهری تدوین و ابلاغ کرده است.

رئیس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: این طرح ضربتی به صورت دوره سه ماهه از تاریخ یکم مردادماه تا یکم آبان‌ماه سال‌جاری اجرا، گزارش‌گیری و نتیجه‌گیری می‌شود و سپس برنامه مدون قبلی با جدیت تمام مجدداً به مرحله اجرا در خواهد آمد.

وی با اشاره به روش‌های تدوین شده برای مبارزه با موش‌ها، گفت: این روش‌ها شامل مبارزه فیزیکی از جمله حذف غذا، آب و لانه مبارزه مکانیکی و استفاده از تله‌های فلزی همچون استفاده از تله‌های زنده‌گیری و مبارزه بیولوژیکی، استفاده از خوراک موش و مبارزه شیمیایی توسط سموم موش ضد انعقادی مثل سموم پفکی و کیکی، واکس بلوک، پلیت و مبارزه تلفیقی است.

ساکتی تاکید کرد: شناسایی محل‌های آلوده، شناسایی لانه و علل ایجاد آن، تهیه نقشه پراکندگی موش در معابر یا خیابان‌ها و جوی‌ها، لانه کوبی و مسدود کردن لانه موش‌ها از جمله اقدامات مهمی است که در راستای کمک به کنترل جمعیت موش‌ها می‌شود.

وی با اشاره به دسته‌بندی مناطق شهر و با توجه به جمعیت کلونی موش‌ها، اظهار کرد: مناطق شهری با سه رنگ قرمز، زرد و سفید متناسب با کلونی موش‌ها دسته بندی شده و با توجه به آن برنامه‌ریزی انجام می‌شود.

رئیس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: موش‌ها مثل سایر موجودات بخشی از اکوسیستم هر شهری هستند و به صلاح نیست تا حذف صد درصدی آنها اقدام شود البته در تمام دنیا کنترل موش‌ها به سمت کاهش آنها مد نظر است.

وی با بیان اینکه شهروندان در صورت مشاهده موش می‌توانند مراتب را از طریق سامانه ۱۳۷ شهرداری اعلام کنند تا کارشناسان این موضوع در مناطق ۱۵ گانه شهرداری به مناطق مورد نظر مراجعه و اقدامات مورد نظر را انجام دهند، گفت: برای مبارزه با موش‌ها ضمن برنامه‌ریزی، نیروهایی در این راستا آموزش دیده‌اند که در سطح مناطق پانزده گانه فعال هستند؛ این افراد نسبت به روش مناسب برای مبارزه با موش‌ها در محلات مناطق، خیابان‌ها و جوی‌ها آموزش دیده و دستورالعمل دریافت می‌کنند که در این دستورالعمل‌ها اینکه در کدام محل از روش حذف غذا و آب و پناهگاه استفاده می‌کنند، مشخص شده است.

ساکتی خاطرنشان کرد: به همین منظور و جهت اطلاع‌رسانی مناسب به شهروندان، بنرهای اطلاع رسانی در این خصوص در سطح معابر شهر نصب خواهد شد.

وی با اشاره به همکاری بین بخشی به منظور تأثیرگذاری بیشتر در این خصوص، تصریح کرد: هماهنگی‌های لازم با بخش عمران و فضای سبز شهرداری صورت گرفته تا اقدامات لازم در جهت اصلاح پل‌های غیر قابل نظافت، شکستگی جداول نهرها و خیابان‌ها، خرابی شیرآلات و سیستم آبیاری فضای سبز و اصلاح خروجی آب سردکن‌ها که منجر به تجمع موش‌ها می‌شود، صورت پذیرد.

کد خبر 436732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.