تولید پانسمان چشمی با سلول بنیادی جفت جنین

دکترای بیوتکنولوژی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: موفق شدیم با استفاده از سلول‌های پرده آمنیوتیک یا پرده کیسه آب جنین، پانسمان بیولوژیک برای چشم تولید کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تولید پانسمان چشمی با سلول بنیادی جفت جنین، طراحی وانت برقی جنرال موتورز با توان هزار اسب بخار، ساخت سربند الکتریکی ضد استرس، انتشار رندر موبایل تاشو جدید موتورلا را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید.

تولید پانسمان چشمی با سلول بنیادی جفت جنین

دکترای بیوتکنولوژی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در پارک فناوری پردیس گفت: موفق شدیم با استفاده از سلول‌های پرده آمنیوتیک یا پرده کیسه آب جنین، پانسمان بیولوژیک را برای چشم تولید کنیم.

احسان سید جعفری افزود: محصول پانسمان بیولوژیک پرده آمنیوتیک خشک با فناوری بیوتکنولوژی به صورت استریل، بدون آلودگی و ویروس تولید شده است.

وی با بیان اینکه به زودی این محصول به بازار می‌رسد، اضافه کرد: برای اطمینان از سلامت محصول و عدم آلودگی آن به عوامل ویروسی مانند ایدز، هپاتیت B و C TP و HTLV روی نمونه خون مادر دهنده جفت آزمون ویرولوژی به روش پیشرفته انجام شد و روی محصول نهایی آزمون‌های استریلیتی و اندوتوکسین انجام گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه قبل از ورود به بازار این محصول بعد از تولید نهایی و بسته بندی با اشعه گاما در سازمان انرژی اتمی استریل سازی می‌شود و تا زمان مصرف در بسته بندی دو لایه‌ای که دارد استریل می‌ماند، تاکید کرد: از سال ۹۷ که نمونه اولیه آن تولید شد تاکنون در مراحل تحقیق و آزمون‌های مولکولی بوده که نتایج این آزمایش‌ها، عدم سمیت و عدم سرطان‌زایی محصول را نشان داد.

وی با اشاره به ویژگی‌های این محصول گفت: پانسمان چشمی بیولوژیکی که در این شرکت دانش بنیان به تولید رسیده قابلیت ترمیم لایه سلولی اپیتلیال قرنیه (سلول‌هایی که مسئولیت ایجاد لایه شفاف در سطح قرنیه را دارند) را دارد.
سیدجعفری با بیان اینکه مجوز تولید و فروش پانسمان چشمی بیولوژیک از سازمان غذا و دارو اخذ شده است، ادامه داد: زمانی‌که قرنیه چشم مورد جراحی قرار می‌گیرد، می‌توان برای بهبودی از این پانسمان استفاده کرد.

وانت برقی جنرال موتورز با توان هزار اسب بخار

شرکت جنرال موتورز از تولید وانت و خودروی شاسی بلند برقی، مجهز به موتورهایی با قدرت هزار اسب بخار خبر داده است؛ این محصولات سال ۲۰۲۱ از راه می‌رسند.

جنرال موتورز هنوز تصویری از این تولیدات خود منتشر نکرده و مشخصات فنی آن‌ها را هم اعلام نکرده است، اما تصریح کرده که گشتاور این خودروها ۱۱۵۰۰ فوت بر پوند بوده و شتاب صفر تا صد آن هم کمتر از سه ثانیه خواهد بود.

خودروهای برقی معمولاً شتاب بالایی ندارند و موتورهای آن هم زیر هزار اسب بخار قدرت دارند؛ بنابراین تولید چنین خودروهایی توسط جنرال موتورز، تحولی مهم در دنیای اتومبیل‌های برقی محسوب می‌شود، اما به نظر می‌رسد شاسی بلند برقی جنرال موتورز اندکی از سایبر تراک ایکس ایکس ال تسلا کوچک‌تر باشد.

سربندی که جلوی استرس را می‌گیرد

یک شرکت تجاری سربندی تولید کرده که از پشت به دور سر بسته می‌شود و با لرزش‌های آرام و منظم حس استرس و نگرانی را از افراد دور می‌کند. این سربند که توسط شرکت آمریکایی «فیلمور لبز» تولید شده، لرزش‌های خود را در پشت گوش افراد ایجاد می‌کند تا از این طریق حس آرامش به آن‌ها منتقل شود.

سربند جدید به گونه‌ای طراحی شده که لرزش‌های خود را از طریق پشت گوش به برخی استخوان‌های جمجمه منتقل کند، سپس این لرزش‌ها بخشی از مغز را که محل ایجاد حس تنش و استرس در افراد است، تحریک می‌کند؛ این لرزش‌ها هر ۲۰ دقیقه یک‌بار ایجاد می‌شود و چندان محسوس و آزاردهنده نیست.

شرکت سازنده مدعی است این سربند بر مبنای یافته‌های جدید علوم اعصاب تولید شده است و استفاده آزمایشی از آن نشان می‌دهد ۹۰ درصد افرادی که از آن به مدت ۳۰ روز استفاده کرده‌اند، شاهد کاهش ۴۱ درصدی استرس خود بوده‌اند و کیفیت خواب آن‌ها به طور متوسط تا ۵۰ درصد بهبود یافته است. برای مدیریت این سربند یک اپلیکیشن اندروید و آی او اس نیز عرضه شده و قرار است این محصول پاییز امسال به بازار بیاید.

رندر موبایل تاشو جدید موتورلا منتشر شد

سال گذشته شرکت موتورلا موبایل تاشو ریزر را با نمایشگر انعطاف پذیر «او ال ای دی» به بازار عرضه کرد و اکنون قرار است نسخه جدید این دستگاه به نام «ریزر ۲۰۲۰» به بازار عرضه شود که البته ویژگی آن پایین‌تر از پرچمداران موجود در بازار است.

در همین راستا ایوان بلاس، یکی از کارشناسان این حوزه رندرهای جدیدی از موبایل «ریزر ۲۰۲۰» را در فضای آنلاین منتشر کرده است. به گفته بلاس، نام کدگذاری شده این موبایل «ادیسه» بوده و به نام ریزر ۵G نیز مشهور است. دلیل این نام گذاری استفاده از تراشه اسنپ دراگون 7655G SoC است که از نسل پنجم اینترنت همراه پشتیبانی می‌کند. طراحی ریزر تاشوی جدید نیز مشابه دستگاهی است که در ۲۰۱۹ میلادی عرضه شده بود.

پیش بینی می‌شود این موبایل با نمایشگر انعطاف پذیر ۶.۲ اینچی P-OLED عرضه شود. همچنین امکان دارد یک نمایشگر ثانویه G-OLED در ابعاد ۲.۷ اینچ نیز در دستگاه وجود داشته باشد.

علاوه بر آن کارشناسان تخمین می‌زنند در نسخه ۵G دوربین‌های دستگاه نیز ارتقا یافته باشد. به این ترتیب به جای دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی در ریزر ۲۰۱۹، یک دوربین ۲۰ مگاپیکسلی در نسخه ۵G وجود خواهد داشت و دوربین پشتی این دستگاه نیز ۴۸ مگاپیکسلی خواهد بود.

باتری دستگاه جدید نیز ۲۸۴۵ میلی آمپری خواهد بود و هنوز مشخص نیست موبایل ریزر ۵G چه زمان رونمایی می‌شود.

هواوی بزرگترین فروشنده موبایل جهان شد

طبق گزارشی جدید در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ آمار فروش موبایل‌های هواوی از سامسونگ بیشتر و اکنون هواوی بزرگ‌ترین فروشنده موبایل در جهان محسوب می‌شود. یک شرکت تحقیقاتی در حوزه فناوری ادعا می‌کند هواوی از سامسونگ سبقت گرفته و بزرگترین فروشنده موبایل در جهان است.

این در حالی است که طی بازه شیوع ویروس کرونا بازار موبایل‌های هواوی در چین رونق گرفته است و تحلیلگران شرکت کانالیس (Canalys) در گزارش خود اشاره کرده‌اند که هواوی در سه ماهه دوم ۲۰۲۰ میلادی ۵۵.۸ میلیون دستگاه بارگیری کرده است.

این رقم پنج درصد کمتر از آمار بارگیری موبایل‌های هواوی در همین بازه زمانی از سال گذشته است، اما میزان کاهش آمار بارگیری موبایل در هواوی کمتر از سامسونگ است. میزان بارگیری موبایل‌های سامسونگ در سه ماهه دوم ۲۰۲۰ میلادی ۵۳.۷ میلیون دستگاه بود که نسبت به سال قبل ۳۰ درصد کاهش یافته است.

طبق گزارش این شرکت تحقیقاتی، هرچند هواوی همچنان با تحریم‌های بین‌المللی آمریکا روبرو است، اما گستره آن بر بازار داخلی چین بیشتر شده و طبق تخمین کانالیس بارگیری موبایل‌های این شرکت در چین و در بازه آوریل-ژوئن ۲۰۲۰ میلادی هشت درصد رشد کرده است.

در حال حاضر ۷۰ درصد آمار فروش موبایل‌های هواوی به چین مربوط است؛ دلیل اصلی این امر شیوع ویروس کرونا است و هواوی از وضعیت بهبود اقتصاد چین بهره گرفته تا کسب و کار موبایل خود را رونق بخشد.‌

کد خبر 436591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.