کرونا و سرطان ریه/ چرا سیگاری‌ها بیشتر به کرونا مبتلا می‌شوند؟

سرطان ریه همچنان یکی از شایع‌ترین انواع سرطان‌ در سراسر جهان است؛ فراگیری جهانی کووید -۱۹ و تأثیرگذاری مستقیم آن بر دستگاه تنفسی باعث شده است مشکلات مبتلایان به این بیماری دو چندان شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از ابتدای شیوع کرونا در سراسر جهان تاکنون میلیون‌ها انسان در دام این بیماری عفونی واگیردار گرفتار شده‌اند که این تعداد بالا بازتاب گسترش ویروس و تعداد مبتلایان به بیماری به دلیل بی‌توجهی به رعایت بهداشت عمومی در بین جوامع است. از سوی دیگر گزارشات حاکی است که خطر کووید -۱۹ برای مبتلایان به سرطان ریه شدیدتر است و آن‌ها را در معرض خطرات بیشتری قرار می‌دهد، به‌طوری‌که حدود ۲۶ درصد از مرگ‌ومیرهای کرونایی به این دسته از مبتلایان اختصاص داشته است.

در دنیای امروز سرطان‌ها بیشترین عوامل مرگ‌ومیر در جهان محسوب می‌شوند و مبارزه با آن‌ها کارزاری است برای قرار گرفتن در معرض اطلاعات مربوط به این بیماری‌ها، آگاهی‌بخشی عمومی، ایجاد فرصت‌هایی طولانی‌مدت برای به‌کارگیری اقدامات عملی و مبارزه با آن‌ها که در سال جاری شیوع ویروس کرونا این جنگ را سخت‌تر کرده است. موضوع قابل توجه این‌که بعضی از شیوه‌های درمانی هم‌چون شیمی‌درمانی به هر طریقی که انجام شود، ممکن است به دلیل سرکوب و تضعیف سیستم ایمنی بدن خطر ابتلا به کووید -۱۹ را افزایش دهد؛ بنابراین می‌توان گفت که بیماری کرونا با توجه به مورد حمله قرار دادن دستگاه تنفسی، بیشترین آسیب را بر مبتلایان به سرطان ریه خواهد گذاشت.

تاریخچه سرطان ریه

سرطان ریه شایع‌ترین سرطان موجود در سراسر دنیاست و تخمین زده می‌شود که حدود یک‌پنجم از مرگ‌ومیرهای سرطانی را به خود اختصاص دهد. این بیماری در اوایل قرن بیستم بسیار نادر بود، اما افزایش مصرف دخانیات به تدریج منجر به بالا رفتن تعداد مبتلایان به آن شد و در نهایت آن را به یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها در جهان و بالاترین عامل مرگ و میر در نوع خود تبدیل کرد، به‌طوری که در حال حاضر حدود ۱۲.۸ درصد از بیماران سرطانی از سرطان ریه رنج می‌برند و ۱۷.۸ درصد از مرگ‌های سرطانی به آن اختصاص دارد.

مهم‌ترین عوامل ایجاد این بیماری شامل مشتقات توتون و تنباکو، محصولات صنعتی هم‌چون اورانیوم، اشعه رادیواکتیو، آزبست یا پنبه نسوز، آلودگی هوا و کمبودهای غذایی است که استعمال دخانیات عامل خطرآفرین ابتلای ۹۴ درصد سرطان‌های ریه محسوب می‌شود. خطر ابتلا به این نوع سرطان در افراد سیگاری فعال ۲۴ تا ۳۶ برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری است و این میزان در سیگاری‌های غیرفعال (کسانی که در معرض دود سیگار قرار دارند) ۳.۵ درصد است؛ البته سن شروع استعمال دخانیات، دوره سیگار کشیدن، تعداد سیگارهای مصرفی و نوع دخانیات بر میزان خطر ابتلا به این نوع سرطان تأثیر دارد.

تلاش‌های جهانی برای مقابله با سرطان ریه

در طول چند سال اخیر کالج پزشکان قفسه سینه آمریکا (CHEST) در کنار اعضای انجمن بین‌المللی جوامع تنفسی (FIRS) تلاش کرده‌اند تا با افزایش آگاهی در مورد سرطان ریه و پرداختن به تأثیر جهانی آن، همچنین برداشتن مهم‌ترین گام‌های آموزشی برای درک خطرات آن و درمان زودهنگام سرطان ریه در سراسر جهان، مبتلایان به این بیماری کشنده را مورد حمایت قرار دهند. کنفرانس جهانی IASLC در زمینه سرطان ریه (WCLC)، بزرگ‌ترین جلسه بین‌المللی است که به سرطان ریه و سایر بیماری‌های بدخیم قفسه سینه اختصاص دارد. در این کنفرانس بیش از هفت‌هزار نماینده از ۱۰۰ کشور جهان شامل جراحان، انکولوژیست‌های پزشکی و پرتونگاری، متخصصان ریه، رادیولوژیست‌ها، پاتولوژیست‌ها، اپیدمیولوژیست‌ها، دانشمندان تحقیقات پایه، پرستاران و حتی بیماران درمان‌ شده، تحقیقات و تحولات علمی انجام گرفته را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند. پیشرفت‌های این گروه در طول ۱۰ سال گذشته امید جدیدی را برای بیماران و خانواده‌های آن‌ها به ارمغان آورده است.

سرطان ریه و کووید -۱۹

در سال جاری با توجه ‎به تأثیر و همگرایی آشکار کرونا با سرطان ریه و همچنین ضرورت مشارکت‌های همگانی در راستای یافتن راهکار برای مقابله با این بحران بی‌سابقه جهانی، انجمن تحقیقات سرطان آمریکا به برگزاری یک کنفرانس مجازی ویژه باعنوان "سرطان و کووید -۱۹" اقدام کرد. به‌منظور صدور بیانیه‌ای مشترک در مورد حقایق مربوط به ویروس کرونا برای سراسر مردم جهان خصوصاً گروه‌های در معرض خطر، بنیاد تحقیقات سرطان ریه به بنیادهای GO2 ،LUNGevity ،LungCAN و بنیاد سرطان ریه در آمریکا پیوست. علاوه بر این با گسترش اخبار مربوط به شیوع یک بیماری تنفسی جدید که نگرانی‌های بسیاری را برای مبتلایان به سرطان ریه همراه داشت، گروه‌های حامی مبتلایان به این بیماری اعم از ویروس‌شناسان، مشاوران تحقیقاتی و مسئولان بهداشت عمومی با همکاری هم به ارزیابی خطرات موجود برای بیماران سرطان ریه پرداختند تا با ایجاد یک منبع اطلاعاتی موثق به این افراد و خانواده آن‌ها کمک کرده باشند.

اقدامات فردی برای مبارزه با سرطان ریه

در نهایت باید گفت که باوجود ادامه داشتن تحقیقات در زمینه شرایط خاص بیماری و نحوه درمان آن، چگونگی تأثیرگذاری سرطان ریه بر شدت بیماری کووید -۱۹ و بالعکس، مبتلایان به این نوع سرطان  با خطرات و پیامدهای بیشتری از بیماری کرونا مواجه هستند و باید تهدید کرونا را جدی بگیرند و اقدامات لازم برای محافظت از خود و اطرافیان‌شان به کار ببرند. کمپین سه ساله " من هستم و خواهم بود"، یک فراخوان قدرتمند برای عمل به تعهدات شخصی در زمینه مقابله با سرطان است، چراکه در دوره کنونی درستی اقدامات فردی آینده سلامت جهانی را شکل می‌دهد.

کد خبر 436480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.