مریخ‌نورد جدید ناسا به فضا پرتاب شد

ناسا، سازمان فضایی آمریکا، روز گذشته، جدیدترین کاوشگر خود به نام «پشتکار» را به سوی سیاره مریخ فرستاد، سفری که تا رسیدن پشتکار به سطح مریخ ۷ ماه طول خواهد کشید.

به گزارش ایمنا و به نقل از یورونیوز؛ مریخ‌نورد «پشتکار» که از پایگاه فلوریدا به فضا پرتاب شد، بزرگترین، سنگین‌ترین و پیشرفته‌ترین کاوشگری است که تا کنون ناسا به سطح سیاره سرخ می‌فرستد.

کاوشگر «پشتکار» قرار است در گودال «جزرو» فرود آید. این گودال حدود ۲۵۰ متر عمق دارد و از برخورد یک شهاب سنگ آسمانی به وجود آمده است. دانشمندان این ناحیه را منطقه خوبی برای جست جو در خصوص حیات میکروسکوپی تصور می‌کنند، چرا که حدس می‌زنند سه تا چهار میلیارد سال پیش در این مکان یک دریاچه وجود داشته است.

بر اساس این گزارش؛ «پشتکار» نخستین کاوشگر نشسته بر سطح مریخ است که قرار است نمونه‌های جمع‌آوری شده‌اش به زمین بازگردند. مأموریت برگرداندن نمونه‌ها را ناسا و آژانس فضایی اروپا در پروژه‌ای مشترک انجام خواهند داد. نمونه‌ها پس از انتقال به زمین به آزمایشگاه‌های مجهز منتقل خواهند شد تا دانشمندان بتوانند با کار بر روی آن‌ها تشخیص دهند آیا در مریخ حیات میکروسکوپی وجود داشته است یا نه؟

در گزارش یورو نیوز آمده است: مریخ‌نورد «پشتکار» با برخورداری از ۲۳ دوربین مختلف، بیشترین تعداد دوربین را در میان تمامی کاوشگران تاریخ ناسا دارد. این تعداد پنج عدد بیشتر از تعداد دوربین‌های کاوشگر «کنجکاوی» است.

پس از نشستن «پشتکار» روی سطح مریخ در ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ میلادی، تصاویر این دوربین‌ها به مهندسان و دانشمندان امکان خواهند داد تا با جزئیاتی بالا همچنین به صورت رنگی و حتی سه بعدی به سطح مریخ نگاه کنند.

کد خبر 436423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.