پژوهش‌های شهرداری‌ها در یک سامانه متمرکز تجمیع شود

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران گفت: می‌توان با یک تفاهمنامه دسترسی‌ها و خروجی‌های سامانه پژوهشیار در اختیار شهرداری‌های کلانشهرها قرار گیرد تا آنها پژوهش‌های خود را در این سامانه بارگذاری کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهاره آروین در جلسه مجازی "اشتراک مطالعات و پژوهش‌های شهرداری کلانشهرها در سامانه پژوهشیار" که با هدف تجمیع و تمرکزدهی پژوهش‌های شهری کلانشهرهای کشور در یک سامانه واحد برگزار شد، اظهار کرد: در کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران کمتر شاهد آن هستیم که واحدهای شهرداری به صورت پیگیرانه ثبت الکترونیکی داده‌ها و شفافیت‌بخشی را دنبال کنند.

وی افزود: چندی پیش قرار شد بررسی شود که آیا ظرفیت ثبت پژوهش‌های شهرداری‌های کلانشهرها در یک سامانه یکپارچه وجود دارد یا خیر که اکنون این ایده اولیه به سرعت پیشرفت کرد و اکنون به اجرایی شدن آن فکر می‌کنیم.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه در همه کلانشهرها مسائل مشابهی وجود دارد و شهرداری‌ها اغلب با تجربه‌های یکسان مواجه می‌شوند، تصریح کرد: شرایط ثبت و انتشار پژوهش‌ها در هر کلانشهر به گونه‌ای است که مسئولان کلانشهرهای دیگر به صورت پراکنده و غیرسیستماتیک از آنها مطلع می‌شوند.

وی ادامه داد: بعضاً به دلیل نبود ارتباط سیستماتیک میان شهرداری‌ها، پژوهشی که با بودجه بیت‌المال در یکی از شهرداری‌ها انجام شده، عیناً در یک شهرداری دیگر انجام می‌شود و این موازی‌کاری به نوعی تضییع بیت‌المال است.

آروین اضافه کرد: گاهی بودجه‌ای برای پژوهش‌ها پرداخت می‌شود و بعد اصلاً مشخص نیست ناظر آنچه کسی بوده و نتیجه پژوهش به کجا رسیده است بنابراین ثبت پژوهش در یک بستر متمرکز الکترونیک سبب می‌شود از اینگونه ابهامات نیز جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: یکپارچه‌سازی پژوهش‌های کلانشهرها نیاز به این دارد که در ابتدا آنها را در یک بستر واحد گردآوری کنیم و بعد انواع دسترسی‌ها را در اختیار شهرداری‌ها بگذاریم بنابراین چنین بستری می‌تواند به عنوان یک منبع جامع و کامل برای همگان در دسترس باشد.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه رساندن سامانه پژوهشیار به مرحله فعلی انرژی زیادی برده و شاید صلاح نباشد شهرداری‌های دیگر دوباره چنین انرژی و هزینه‌ای را صرف کنند، اظهار کرد: مرکز مطالعات شهرداری تهران می‌تواند در رابطه با دسترسی‌ها و خروجی‌های سامانه پژوهشیار تفاهمنامه‌ای تدوین کند تا شهرداری‌های سایر کلانشهرها نیز بتوانند با امضای آن، پژوهش‌های خود را در این سامانه بارگذاری کرده و از همه پژوهش‌ها استفاده کنند.

وی اضافه کرد: شهرداری‌های کشور خیلی سریع به پویش شفافیت پیوسته‌اند و به همین دلیل تصور می‌کنم ظرفیت پیوستن به سامانه پژوهشیار نیز در میان آنها وجود دارد.

آروین با بیان این که هدف از این تمرکزدهی تبادل تجربه میان کلانشهرهاست، خاطرنشان کرد: در کشور ما تبادل داده و تجربه میان سازمان‌ها و دستگاه‌ها به راحتی انجام نمی‌شود اما با توجه به پیگیری‌های مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران و آمادگی و همت خانواده شهرداری‌های کشور، امیدوارم خیلی زود بتوانیم این خبر خوش راذبدهیم که تمام پژوهش‌های شهری کشور در یک سامانه واحد قابل مشاهده و دسترسی مردم است.

کد خبر 436111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.