فردوسی پور به قاب تلویزیون باز می‌گردد؟

اختلافات اصولگریان در مجلس یازدهم، آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور، احتمال بازگشت فردوسی پور به تلویزیون و برگزاری رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ چهارشنبه ۸ مردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تلنگر بهارستان بر دومینوی افتراق اصولگرایان» به بررسی اختلافات میان اصولگرایان در مجلس یازدهم پرداخت و نوشت:: مجلس یازدهم هرچند به ظاهر با وحدت اصولگرایان برای ارائه لیست واحد تشکیل شده، اما از بدو تشکیل تا کنون، نشانه‌های زیادی از افتراق در اردوگاه اصولگرایان را باز نمایانده است؛ افتراقی که اگر این چنین ادامه پیدا کند، چه بسا کار این جریان در انتخابات ۱۴۰۰ را با چالش مواجه کند.

اصولگرایان زمانی چشم و گوش به جامعتین داشتند؛ جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه، دو نهادی بودند که زعامت سنتی اصولگرایان را بر عهده داشتند و تصمیمشان برای اصولگرایان حجت بود. با این حال در انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم در سال ۸۴، تعدد کاندیداهای اصولگرا نشان از آن داشت که همه کاندیداهای این جریان، حرف زعمای سابق خود را نمی‌خوانند. شکل‌گیری ضلع جدیدی به نام جبهه پایداری حول محور آیت‌الله مصباح یزدی این روند را ساختار یافته‌تر کرد. جریانی که زمانی به محمود احمدی‌نژاد بسیار نزدیک بود و در دوره دهم ریاست جمهوری، همزمان با برائت جویی سایر اصولگرایان از احمدی‌نژاد، از آن فاصله گرفت. جالب این بود که اصولگرایان زمانی دچار این افتراق گفتمانی و طیفی شدند که اصلاح‌طلبان یکی از دلایل شکست خود در انتخابات ۸۴ همین افتراق درونی و حضور با کاندیداهای متعدد می‌دانستند.

گذر زمان واگرایی اصولگرایان را بیشتر هم کرد. هر چند برخی از طیف‌ها نزدیکی‌ها و مشترکاتی با هم داشتند، اما به طور کلی، علاوه بر جامعتین، جریان‌هایی مثل موتلفه (نزدیک به اصولگرایان سنتی و جامعتین)، جبهه پایداری، وزرای احمدی‌نژاد که از او دور شدند، احمدی نژادی‌ها (یا به تعبیری بهاری‌ها، که در کنار احمدی‌نژاد، اسفندیار رحیم مشایی و بقایی، یاران نزدیک رئیس دولت‌های نهم و دهم ماندند)، نو اصولگرایان (که گرد محمدباقر قالیباف جمع شدند) و اصولگرایان اعتدالی (که با حسن روحانی قرابت فکری دارند) شکل گرفته‌اند. هنگامی که اصلاح‌طلبان از پس شکست انتخابات ۸۴، ماجراهای پس از انتخابات ۸۸ و البته روند کاندیداتوری غیر منسجم در دوره‌های هفتم تا نهم مجلس، به این نتیجه رسیدند که باید با وحدت حول بزرگان اصلاحات حضوری یکپارچه را رقم بزنند تا هم قدرت چانه‌زنی بهتری داشته باشند و هم رنگ پیروزی را ببینند، اصولگرایان هم به صرافت افتادند که به وحدت برسند. با این حال شیرینی پیروزی‌های پیاپی، این احساس را به طیف‌های اصولگرا داده بود که همگی وارد یک بازی از پیش برنده شده‌اند و طبیعتاً هر طیفی، سهم بیشتری از این پیروزی می‌خواست. این موضوع در کنار تفاوت‌ها در گفتمان و پذیرش زعامت، باعث شد که کار وحدت اصولگرایان با گره‌های فراوانی مواجه شود.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «احتمال بازگشت فردوسی پور به قاب تلویزیون» به بررسی تلاش‌ها برای احیای برنامه ۹۰ پرداخت و نوشت: سرمایه‌سوزی را می‌توان یکی از مؤلفه‌های منفی عنوان کرد. نمونه این رویکرد نیز بسیار است. از عادل فردوسی‌پور و مزدک میرزایی در عرصه ورزش گرفته تا چهره‌هایی مثل رامبد جوان و… در عرصه‌های مختلف اما مدیران صداوسیما هنوز نه به فکر ترمیم و بازیابی این سرمایه ازدست‌رفته افتاده‌اند و نه توانسته‌اند جایگزین مناسبی برای آنها پیدا کنند. عادل فردوسی‌پور و برنامه جریان‌ساز نود یکی از سرمایه‌هایی است که با گذشت ۲ سال هنوز هیچ شخص یا برنامه‌ای نتوانسته جایش را بگیرد. با این حال محمدمهدی فروردین رئیس فراکسیون ورزش مجلس می‌گوید: «تمام تلاش خود را برای بازگشت برنامه ۹۰ و عادل فردوسی‌پور به صداوسیما انجام خواهم داد و از جایگاه فراکسیون ورزش با رئیس سازمان صداوسیما مذاکراتی خواهیم داشت.» شاید زمانی که علی فروغی مدیر جوان و اصولگرای شبکه ۳ سیما در اقدامی دست به حذف برنامه ۹۰ و عادل فردوسی‌پور از این شبکه زد، به این موضوع فکر نمی‌کرد زمانی برسد که این پروژه خود را شکست خورده ببیند. موید این صحبت نیز اظهارات بسیاری از مدیران، نمایندگان و حتی چهره‌های ورزشی و سیاسی در خصوص فقدان حضور فردوسی‌پور و برنامه جریان‌ساز نود طی ۲ سال گذشته است. هواداران فردوسی‌پور و برنامه جذابش یعنی ۹۰ که به‌جرات از مخاطبان بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی که هزینه سنگینی نیز برای آنها شده بیشتر هستند هر دوشنبه به جای برنامه جایگزین یعنی فوتبال برتر که به قرائت آمار مخاطبانش از سایر برنامه‌ها نیز کم کمتر است، در فضای مجازی دوشنبه‌های با عادل را یاد می‌کنند.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تهران قرمز شد» به بررسی آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور پرداخت و نوشت: تهران «قرمز» شد. این اتفاق، ظرف ۵ ماه گذشته بزرگ‌ترین نگرانی مسؤولان وزارت بهداشت بود و حالا هم به وقوع پیوست. بنا به تعریف وزارت بهداشت، وضعیت قرمز از بابت تعداد ابتلاء و بستری کووید ۱۹ به این معناست که آن شهر یا منطقه، در خطر بالا قرار دارد و طی دو هفته اخیر، متوسط میزان بستری روزانه به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، بالای سه نفر بوده است. سه روز قبل ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر اعلام کرد که ظرف روزهای اخیر، روزانه ۶۰۰ مبتلای کووید ۱۹ در بیمارستان‌های تهران بستری شده‌اند.

دو روز قبل هم ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران اعلام کرده بود که طی روزهای شنبه و یکشنبه، ۲۳۴ متوفای کرونا در بهشت‌زهرا دفن شده‌اند و ظرفیت تخت‌های مراقبت‌های ویژه در تهران تکمیل شده است.

ورود پایتخت به وضعیت قرمز در حالی اتفاق افتاد که از دو هفته قبل و به دلیل بالا بودن آمار ابتلاء و بستری کووید ۱۹ در تهران که نتیجه مستقیم نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک در جمعیت عمومی شهر بود، محدودیت‌های صنفی برای برخی مشاغل پرخطر همچون آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، استخرها و باشگاه‌های بدنسازی، قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه سنتی ارائه دهنده قلیان دوباره به اجرا درآمد و تمام مراکز تجاری هم از فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران اخطار گرفتند که در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، پلمب خواهند شد. با وجود اعمال این محدودیت‌ها، اما آمار بستری و ابتلای کووید ۱۹ در پایتخت، ظرف روزهای گذشته در حدی بالا رفته و شاخص «قرمز» قابلیت اطلاق به پایتخت را پیدا کرده است.

در حالی که خروج از این وضعیت، فقط و فقط منوط به استفاده از ماسک در فضای عمومی شهر و کاهش ترددهای غیرضروری برای کند کردن چرخه انتقال و گردش ویروس است، دیروز فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران محدودیت‌های صنفی مشاغل پرخطر در پایتخت را برای یک هفته دیگر هم تمدید کرد و ضمن تاکید بر ممنوعیت برگزاری هر گونه تجمع و نمایشگاه و اجتماع منجر به تراکم حضور افراد، خبر داد که اعمال محدودیت‌ها در پایتخت، توسط کمیته انتظامی، امنیتی و اجتماعی ستاد عملیات مقابله با کرونا به استانداری تهران هم اعلام شده است. علیرضا زالی در حالی از بابت بستری ۶۸۴ مبتلای کووید ۱۹ ظرف شبانه روز دوشنبه تا سه‌شنبه در بیمارستان‌های تهران ابراز نگرانی کرد که به گفته وی، ۱۲۴ نفر از بیماران و حدود ۱۷ درصد از مراجعات بیمارستانی کووید ۱۹ در پایتخت، به دلیل شدت علائم بیماری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های شهر تهران بستری شدند. به گفته زالی، در مقابل این تعداد بستری ظرف یک شبانه‌روز، ۶۴۰ بیمار بهبود پیدا کرده‌اند و این هشدار، سه روز قبل هم توسط معاون کل وزارت بهداشت مطرح شد که حالا در شهر تهران، میزان خروجی بیمارستان‌ها از میزان ورودی و بستری کووید ۱۹ عقب افتاده است.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شرط ناگفته مسکن ملی» نوشت: ابعاد یک شرط ناگفته در طرح ساخت و عرضه مسکن ملی روشن شد. آنچه تاکنون درباره شرایط متقاضیان مشمول خانه‌های دولتی‌ساز اعلام شده است، در چهار محور خلاصه می‌شود که مهم‌ترین آن «عدم سابقه مالکیت و دریافت نکردن زمین یا مسکن دولتی» است. اما تجربه طرح قبلی -مسکن مهر- نشان می‌دهد بی‌اطلاعی یا غفلت پیش‌خریداران (خانوارهای واجد شرایط) از قیمت تمام‌شده و از آن مهم‌تر، مدل پرداخت «آورده نقدی» در طول اجرای پروژه می‌تواند به هر سه ضلع درگیر پروژه که شامل سازنده، دولت و شخص متقاضی می‌شود، آسیب بزند و روند ساخت‌وساز را به‌صورت فرسایشی طولانی کند. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان مسؤول ارشد طرح مسکن ملی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» ضمن پاسخ به ۱۰ پرسش متقاضیان ورود به این طرح تصریح کرد: در صورت پرداخت به موقع مبالغی که تحت عنوان آورده نقدی به واجدان شرایط اعلام می‌شود، ساختمان‌ها در طول حداکثر ۱۸ ماه ساخته و تحویل می‌شود؛ اما چنانچه تأخیر یا توقف در پرداخت مبالغ تا ۶ ماه ادامه یابد، احتمال افزایش هزینه ساخت تحت تأثیر نوسانات قیمت مصالح ساختمانی بالا می‌رود. قیمت تمام‌شده آپارتمان‌ها، اقساط وام و شرایط فروش زمین در مسکن ملی تشریح شده است.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تمرین انهدام ناو هواپیمابر آمریکا در خلیج‌فارس» به بررسی رزمایش بزرگ و مشترک پیامبر اعظم (ص) ۱۴ سپاه، پرداخت و نوشت: مرحله نهایی رزمایش بزرگ و مشترک پیامبر اعظم (ص )۱۴ با مشارکت نیروی دریایی و نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رمز مقدس «یا علی‌بن ابی‌طالب (ع)» صبح دیروز در منطقه عمومی استان هرمزگان، غرب تنگه هرمز و خلیج‌فارس تا عمق کشور، در عرصه‌های زمین، هوا، دریا و فضا آغاز شد.

در این دوره از رزمایش نسل جدید «سامانه‌های ضد موشک‌های بالستیک و کروز»، «سلاح‌های غافلگیرکننده»، «موشک‌های بالستیک برد بلند که قابلیت اصابت به اهداف شناوری متجاوز در دور دست را دارند» مورد آزمایش قرار گرفتند.

از جمله نکات قابل توجه رزمایش پیام اعظم (ص) ۱۴، رصد منطقه عمومی رزمایش با استفاده از تصاویر ارسالی توسط ماهواره نور بود که حاکی از فعالیت مستمر و مداوم این ماهواره در حدود یکصدمین روز از پرتاب و قرار گرفتن آن در مدار زمین است.

ماهواره نور که نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران است و مراحل طراحی و ساخت آن در نیروی هوافضای سپاه انجام شده است، سوم اردیبهشت ماه سال جاری توسط ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قاصد به فضا پرتاب شد و پس از تزریق موفق در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین، در حال انجام مأموریت‌های خود است.

کد خبر 436109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.