توقیف خودروهای حمل غیرقانونی نخاله‌های ساختمانی

یک وکیل دادگستری با اشاره به "قانون مدیریت پسماند"، گفت: تخلیه غیر قانونی نخاله‌های ساختمانی در معابر شهری سبب توقیف خودرو به مدت ۱۰ هفته خواهد بود.

محمدرضا فاتحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان این که تخلیه غیر قانونی نخاله‌های ساختمانی یکی از شایع‌ترین تخلفات شهری است، اظهار کرد: تخلیه و دفع غیر قانونی نخاله‌های ساختمانی به شیوه غیر اصولی و خلاف ضوابط و مقررات جرم است و ممکن است محکومیت به جزای نقدی یا حبس مرتکب را در پی داشته باشد.

وی با اشاره به ماده ۱۶ "قانون مدیریت پسماند"، تاکید کرد: هر گونه عملیات جمع‌آوری، خرید و فروش نخاله‌های ساختمانی باید طبق قانون و مقررات باشد و متخلفان از این ماده حسب حکم مقام قضائی به پرداخت جزای نقدی محکوم می‌شوند.

این حقوقدان با اشاره به ماده ۲۰ قانون مدیریت پسماند، خاطرنشان کرد: تخلیه غیر مجاز نخاله‌های ساختمانی به وسیله خودروها، محکومیت به توقیف یک تا ۱۰ هفته خودرو را در پی دارد.

فاتحی ادامه داد: جزای نقدی تخلفات مربوط به پسماندهای عادی که طبق ماده ۲ قانون مدیریت پسماند، نخاله‌های ساختمانی هم شامل این نوع است، برای بار اول ۵۰۰ هزار ریال تا یکصد میلیون ریال تعیین شده و برای سایر پسماندها برای بار اول از دو میلیون تا یکصد میلیون ریال خواهد بود.

وی با بیان این که تکرار تخلف تخلیه پسماندهای عادی موجب تشدید مجازات و در صورت تکرار به ازای هر بار، مجازات به دو برابر میزان قبلی افزایش خواهد یافت، عنوان کرد: تخلیه غیر قانونی نخاله‌های ساختمانی در معابر شهری سبب توقیف خودرو به مدت ۱۰ هفته خواهد بود.

این حقوقدان گفت: در صورتی که تخلیه غیر قانونی نخاله‌ها سبب ایراد خسارت مالی یا جانی به سایر شهروندان شود، در صورت اثبات ضمان به پرداخت دیه یا ارش را در پی دارد.

کد خبر 436096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.